  • 1. Data: 2004-03-08 09:15:36
    Temat: Pytanie z przepisów ruchu drogowego
    Od: "WiteX" <n...@...mail>

    Witam wszystkich. Pytanie dotyczy KD i nie znalazłem w archiwum podobnej
    sytuacji więc opisuję.
    Sytuacja nr 1 (podwójna kreska oznacza drogę główną - z pierwszeństwem)
    Mamy skrzyżowanie jak poniżej i oczywistym jest, że jeżeli jadę z kierunku 4
    i chcę skręcić w kierunku 1 to mimo, że cały czas poruszam się po drodze z
    pierwszeństwem to włączam kierunkowskaz lewy. Jeżeli chciałbym jednak
    pojechać w kierunku 2 to nie włączam żadnego kierunkowskazu (jadę na wprost)
    mimo że droga w tym kierunku nie jest idealnie na wprost.
    2

    \
    1==\\---3
    4
    Sytuacja nr 2 (podwójna kreska oznacza drogę główną - z pierwszeństwem)
    2

    \
    1==\\
    4
    Podobna, ale bez drogi w prawo. Czy teraz jadąc z kierunku 4 w kierunku 1
    włączam lewy kierunkowskaz ? A jak się zachować jadąc z 4 w kierunku 2 -
    włączyć prawy czy nie włączać żadnego?

    Może moje pytanie jest banalne, ale proszę o info bo znajomy miał w podobnej
    sytuacji (nr 2) wypadek.

    Pozdrawiam
    WiteX

  • 2. Data: 2004-03-08 11:51:06
    Temat: Re: Pytanie z przepisów ruchu drogowego
    Od: "Krzysztof Doniczka" <k...@i...pl>

> [...]
    wprost)
    > mimo że droga w tym kierunku nie jest idealnie na wprost.

    Dla mnie jako zwykłego kierowcy, to zgodnie z zasadami zdrowego rozsądku
    jadąc z kierunku 4 w kierunku 2 NIE włączam kierunkowskazu do czasu kiedy
    nie znajduje się prawie w osi jezdni 3-1 i dopiero wtedy włączam
    kierunkowskaz prawy bo niejako skręcam w prawo.

    W drugiej sytuacji postąpił bym podobnie.

    Pozdrawiam
    Krzysztof Doniczka

  • 3. Data: 2004-03-08 12:42:02
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "WiteX" <n...@...mail> napisał:

    >to mimo, że cały czas poruszam się po drodze z
    >pierwszeństwem to włączam kierunkowskaz lewy.
    Zamiar zmiany kierunku jazdy (lub pasa ruchu) sygnalizuje się zawsze i
    nie jest to zależne czy jesteś na drodze z pierwszeństwem czy nie.
    Czytaj art. 22, a szczególnie ust. 5 PoRD (link w stopce)

    Artur Golański
    --
    http://artgola.webpark.pl/kodeks

  • 4. Data: 2004-03-08 13:52:55
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    "WiteX" <n...@...mail> wrote in message
> [...]
    wprost)
    > mimo że droga w tym kierunku nie jest idealnie na wprost.

    tak

> [...]
    > włączam lewy kierunkowskaz ?
    tak
    > A jak się zachować jadąc z 4 w kierunku 2 -

    nie

    > Może moje pytanie jest banalne, ale proszę o info bo znajomy miał w
    podobnej
    > sytuacji (nr 2) wypadek.

    sygnalizuje się zmianę kierunku jazdy niezależnie od tego która droga ma
    pierwszeństwo, a która nie.

  • 5. Data: 2004-03-08 14:47:43
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "poilkj" <l...@d...invalid> napisał:

    > sygnalizuje się zmianę kierunku jazdy niezależnie od tego która droga ma
    >pierwszeństwo, a która nie.
    Papuga zawsze druga !!
    Powielasz to co napiszłem ponad godzine temu - po co ?
    I nie cytuj calych listow poprzednika.

    Artur Golański

  • 6. Data: 2004-03-08 15:45:35
    Od: "m00nia" <atr45@[usun]op.pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > Zamiar zmiany kierunku jazdy (lub pasa ruchu) sygnalizuje się zawsze i
    > nie jest to zależne czy jesteś na drodze z pierwszeństwem czy nie.
    > Czytaj art. 22, a szczególnie ust. 5 PoRD (link w stopce)

    Tak mowi teoria. Natomiast obserwujac kierowcow (kilka razy dziennie
    przejezdzam
    przez takie skrzyzowanie - syt nr 1 z drogi nr 2 na droge nr 4 ) i czesc
    kierowcow
    jadac glowna wlacza kierunkowskaz a czesc nie, wiec chyba trzeba jeszcze
    zastosowac zasade ograniczonego zaufania.
    pozdrowienia

  • 7. Data: 2004-03-08 18:09:30
    Od: "WiteX" <n...@...mail>

    | Zamiar zmiany kierunku jazdy (lub pasa ruchu) sygnalizuje się zawsze i
    | nie jest to zależne czy jesteś na drodze z pierwszeństwem czy nie.
    | Czytaj art. 22, a szczególnie ust. 5 PoRD (link w stopce)

    Dzięki za odpowiedź, ale proszę jeszcze o wyjaśnienie.

    Czyli w sytuacji jak poniżej jeżeli zamierzam włączyć się do ruchu z drogi
    numer 2 (podporządkowana) w kierunku np. 4 i widząc pojazd jadący z kierunku
    4 bez włączonego kierunkowskazu lewego mogę założyć, że jedzie on na wprost
    (czyli w kierunku 2)? Co będzie jeżeli dojdzie do zderzenia bo okazało się
    że on jechał w kierunku nr 1. Czy ta zasada ograniczonego zaufania
    spowoduje, że wina będzie po mojej stronie ?

    2

    \
    1==\\
    4

    WiteX

  • 8. Data: 2004-03-08 18:51:51
    Od: "WiteX" <n...@...mail>

    Użytkownik "Leszek" <l...@b...fm> napisał w wiadomości

    | Tak. Nie ustąpiłeś pierwszeństwa .

    Ale on nie sygnalizował manewru !

    --
    WiteX

  • 9. Data: 2004-03-08 19:02:36
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    Użytkownik "WiteX" <n...@...mail> napisał w wiadomości

    > Czyli w sytuacji jak poniżej jeżeli zamierzam włączyć się do ruchu z drogi
    > numer 2 (podporządkowana) w kierunku np. 4

    W rozumieniu kodeksu drogowego nie jest to włączenie się do ruchu.

    Pozdr
    Leszek

  • 10. Data: 2004-03-08 19:11:45
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "WiteX" <n...@...mail> napisał:

    >Co będzie jeżeli dojdzie do zderzenia
    Wtedy pierwszą rzeczą jaką należy rozstrzygnąć będzie ustalenie kto
    miał pierwszeństwo przejazdu na skrzyzowaniu. Odpowiedź będzie
    jednoznaczna - poruszający się drogą z pierwszeństwem.
    Wyjeżdżający z drogi 2 powinien ustąpić i jest winny kolizji.
    Błąd w sygnalizacji zamiarów przez jadącego drogą 'główną' będzie
    mniejszej wagi, a i trudny do udowodnienia.

    Artur Golański