  • 1. Data: 2003-09-09 09:10:08
    Temat: Pytania do urzedow i ministerstw
    Od: _PepeR_ <p...@w...edu.pl>

    Witam,
    Czy moge zadac jakiemus urzedowi lub wlasciwemu ministerstwu pytanie dt.
    interpretacji przepisow prawa? Jezeli tak, to w jakim terminie powinienem
    oczekiwac odpowiedzi i do kogo wysylac takie pytania (sekretariat,
    rzecznik?). Czy jezeli przepisy w danej sprawie sa niejasne poinformuja
    mnie o obowiazujacym orzecznictwie w tej sprawie ?
    Pozdrawiam,

    Piotr '_PepeR_' Wojciechowski | "The trouble with being a god is that
    ICQ: 37433665 GG: 484520 | you've got no one to pray to"
    http://info.wsisiz.edu.pl/~peper | -- (Terry Pratchett, Small Gods)
    ---------------*no-spam*--

  • 2. Data: 2003-09-09 18:38:36
    Temat: Re: Pytania do urzedow i ministerstw
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zapytac mozesz. Z tym, ze poza Urzedami Skarbowymi ich interpretacja nie
    jest wiazaca. Nawet Wyrok Sadu Najwyzszego jest wiazacy w danej sprawie.
    Choc oczywiscie taka wykladnia moze wiele ulatwic.

  • 3. Data: 2003-09-11 14:19:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Sep 2003, Robert Tomasik wrote:

    >+ Zapytac mozesz. Z tym, ze poza Urzedami Skarbowymi ich
    >+ interpretacja nie jest wiazaca.

    Sprzeciw.

    Interpretacja ministra finansów w odniesieniu do podatków
    jest wiążąca i chroni podatnika przed karami (tak jak
    pisemna interpretacja US), zdaje się że nawet więcej
    - bo stanowi "zobowiązanie US".

    Uprzedzając kolejne pytanie:
    +++++++
    Art. 14. § 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych:
    2) dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa
    podatkowego .... dokonując w szczególności jego interpretacji
    § 2. Interpretacjami, o których mowa w § 1 pkt 2, są interpretacje
    kierowane do organów podatkowych i organów kontroli skarbowej dotyczące
    problemów prawa podatkowego, z zastrzeżeniem § 4. Interpretacje są
    zamieszczane w "Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów" oraz wiążą organy
    podatkowe i organy kontroli skarbowej.
    ------

    Natomiast niestety:
    +++++++
    § 4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie dokonuje
    interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach
    podatników, płatników lub inkasentów.
    ------
    ...nie wiem kto może "zmusić" MF do wydania interpretacji.

    OT (TG):
    Chciałbym przypomnieć że jest taka wątpliwa (IMHO mało
    wątpliwa, i może wyjść bokiem wszystkim podatnikom
    którzy się nie zabezpieczają !) sprawa "działalności
    wykonywanej osobiście" która w UoPDoOF jest uregulowana
    *inaczej* (bo osobnym zapisem - więc podobnie jak
    definicje "towaru" dla pod.doch. i VAT są różne tak
    powinno być i tu) i może spowodować komplikacje tym
    którzy zaliczają ją do DG, a minister (kiedy została
    w końcu poruszona w prasie) *nie wydał* interpretacji:
    wypowiedział się tylko rzecznik ministra, co prawnie
    ma taką "moc" jak nasze dywagacje... "Rzecznik ?
    Jaki rzecznik ? Ten pan tu już nie pracuje..." :>

    >+ Nawet Wyrok Sadu Najwyzszego jest wiazacy w danej sprawie.

    ...widać MF może więcej niż SN ;)

    Oczywiście interpretację MF może uchylić TK, ale
    poza tym to ona "obowiązuje" :)

    >+ Choc oczywiscie taka wykladnia moze wiele ulatwic.

    ...a to swoją drogą :)

    pozdrowienia, Gotfryd