  • 1. Data: 2004-03-14 13:54:41
    Temat: Pytań kilka z zakresu prawa gospodarczego
    Od: "Krzysztof \"Banan\" Kmiecikowski" <k...@w...pl>

    Witam Wszystkich!
    Na początku chciałbym przeprosić wszystkich, jeżeli te pytania już na
    grupie były. Na moje wątpliwe usprawiedliwienie mam tylko to, że nie jestem
    prawnikiem i nieczytuję tej grupy.
    Mam kilka pytań, za odpowiedź wystarczy mi podanie aktu prawnego, w
    którym mogę szukać (chyba jako średnio inteligentny człowiek poradzę sobie z
    prawniczym żargonem), ale jeżeli ktoś chce w pełni laika oświecić to nie
    będę sie boczył. ;-)
    1. Znajomy ma firmę. Jak mogę stać się jej współwłaścicielem (tak, żebym
    miał możliwie najpodobniejsze prerogatywy do niego). Czy jedyną drogą jest
    założenie z nim spółki?
    2. Gdy zakładam działalność gospodarczą muszę podać "profil działania firmy.
    Na mój chłopski rozum pod szyldem "usługi" mogę prowadzić działalsność od
    kładzenia płytek do doradztwa podatkowego. Czy tak? Co może zrobić mi
    państwo gdy jako "usługowiec" będę handlował?
    3. Czy istnieje jakiś zbiorczy spis działalności na którą potrzeba mieć
    koncesję (lub w innej formie dostęp do wykonywania takiej praktyki jest
    ograniczony)?
    Z góry dziękuję wszystkim, którzy zechcą udzielić mi odpowiedzi.
    Pozdrawiam!
    --
    Krzysztof Kmiecikowski

  • 2. Data: 2004-03-14 22:02:10
    Temat: Re: Pytań kilka z zakresu prawa gospodarczego
    Od: Dan <l...@p...fm>

    In article <c31o5h$sln$1@news.onet.pl>, "Krzysztof \"Banan\"
    Kmiecikowski" <k...@w...pl> says...
    > 1. Znajomy ma firm?. Jak mog? sta? si? jej wspó?w?a?cicielem (tak, ?ebym
    > mia? mo?liwie najpodobniejsze prerogatywy do niego). Czy jedyn? drog? jest
    > za?o?enie z nim spó?ki?

    Tak. Pamietaj, ze przystepujac do spolki (osobowej) z przedsiebiorca
    ponosisz odpowiedzialnosc za zobowiazania powtstale przy prowadzeniu tego
    przedsiebiorstwa przed dniem utworzenia spolki.

    > 2. Gdy zak?adam dzia?alno?? gospodarcz? musz? poda? "profil dzia?ania firmy.
    > Na mój ch?opski rozum pod szyldem "us?ugi" mog? prowadzi? dzia?alsno?? od
    > k?adzenia p?ytek do doradztwa podatkowego. Czy tak?

    Oznaczenia dokonuje sie wg EKD, to sa bardzo szczegolowe oznaczenia
    przedmiotu dzialalnosci.

    Co mo?e zrobi? mi
    > pa?stwo gdy jako "us?ugowiec" b?d? handlowa??

    W praktyce to nic. Byle bys nie prowadzil dzialalnosci podlegajacej
    koncesjonowaniu lub zezwoleniu nie majac ich.

    > 3. Czy istnieje jaki? zbiorczy spis dzia?alno?ci na któr? potrzeba mie?
    > koncesj? (lub w innej formie dost?p do wykonywania takiej praktyki jest
    > ograniczony)?

    W ustawie o dzialalnosci gospodarczej (art. 14) okreslony jest katalog
    dzialalnosci wymagajacej koncesji. Co do zezwolen, okreslaja je wlasciwe
    ustawy (np. prawo dewizowe, ustawa o odpadach, prawo atomowe i inne)

    Dan.