  • 1. Data: 2009-10-16 12:40:30
    Temat: Publikacja wyroku sądowego
    Od: "Imiennika" <i...@v...pl>

    Czy wyroki sądowe są gdzieś publikowane z mocy prawa ?
    Chciałam poczytać sobie kilka przykładowych wyroków z wydziału karnego, pracy i
    ubezpieczeń społecznych.

  • 2. Data: 2009-10-16 13:11:20
    Temat: Re: Publikacja wyroku sądowego
    Od: BK <b...@g...com>

    On Oct 16, 2:40 pm, "Imiennika" <i...@v...pl> wrote:
    > Czy wyroki sądowe są gdzieś publikowane z mocy prawa ?
    > Chciałam poczytać sobie kilka przykładowych wyroków z wydziału karnego, pracy i
    > ubezpieczeń społecznych.
    >
    > --

    Z mocy prawa wszystkie wyroki nie sa publikowane. Mozna dotrzec do
    publikowanego orzecznictwa TK, SN i NSA. Czasami WSA, SA czy SOKiK.

  • 3. Data: 2009-10-16 13:23:15
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 16 Oct 2009 06:11:20 -0700, BK napisał(a):

    > Z mocy prawa wszystkie wyroki nie sa publikowane. Mozna dotrzec do
    > publikowanego orzecznictwa TK, SN i NSA. Czasami WSA, SA czy SOKiK.

    WSA chyba też wszystkie.
    No i zasadniczo można żądać udostępnienia treści wyroków.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 4. Data: 2009-10-16 13:27:37
    Od: piotrl <p...@g...com>

    Nie jest tak od końca, że wyroki nie są publikowane. Na przykład jeśli
    chodzi o wyroki karne to
    ich publikacja odbywa się poprzez umieszczenie odpisu wyroku w
    sekretariacie danego wydziału karnego przez okres 7 dni od ogłoszenia
    wyroku.

    http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/#
    http://www.sn.pl/orzecznictwo/index.html

  • 5. Data: 2009-10-16 13:43:44
    Od: "Imiennika" <i...@v...pl>

> [...]
    > ich publikacja odbywa się poprzez umieszczenie odpisu wyroku w
    > sekretariacie danego wydziału karnego przez okres 7 dni od ogłoszenia

    a z wydziału ubezpieczeń społecznych ?

  • 6. Data: 2009-10-16 14:05:44
    Od: piotrl <p...@g...com>

    Popytam w pracy w poniedziałek, ale sądzę, że też będą w
    sekretariacie.
    W necie możesz znaleźć tylko wyroki SN - Izby Pracy, Ubezpieczeń
    Społecznych i Spraw Publicznych
    pod linkiem, który już podałem:

  • 7. Data: 2009-10-16 15:44:13
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    h.googlegroups.com
    piotrl <p...@g...com> pisze:

    > Nie jest tak od końca, że wyroki nie są publikowane.
    A czy istnieją jakiekolwiek przeszkody natury prawnej aby opublikować in
    extenso wyrok (mam na myśli dokument/y sądowe) wydany we własnej sprawie?
    Poszerzając pytanie - czy istnieje prawne ograniczenie publikowania
    _własnych_ dokumentów, korespondencji itp.?

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2009-10-16 17:16:01
    Od: piotrl <p...@g...com>

    Moim zdaniem jedyny nad czym trzeba się zastanowić to dane osobowe. W
    samym wyroku to może nie być duży problem,
    ale jeżeli mamy uzasadnienie wyroku w sprawie np. z art. 207 k.k. czy
    200 k.k. to mogą być drastyczne opisy pewnych zdarzeń czy zachowań
    i publikując pełne dane osobowe możemy się narazić.
    Problem polega w moim odczuciu też na tym, żeby uczciwie zaznaczyć,
    czy publikowany wyrok jest prawomocny, czy też nie.

    Nie którzy publikują wyroki we własnych sprawach, ale zamazują dane
    osobowe swoje czy dane oskarżonego/pokrzywdzonego.

  • 9. Data: 2009-10-16 17:39:38
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    c.googlegroups.com
    piotrl <p...@g...com> pisze:

> [...]
    > 200 k.k. to mogą być drastyczne opisy pewnych zdarzeń czy zachowań
    > i publikując pełne dane osobowe możemy się narazić.
    Na co? Odbywa się rozprawa (nawet przy drzwiach zamknietych). Zapada wyrok.
    Strona otrzymuje wyrok oraz (niech będzie, że na płatny wniosek)
    uzasadnienie. Te dokumenty stanowią jej własność. W całości. No i je
    publikuje. Jaki konkretnie przepis prawny może naruszyć i dlaczego?

    > Problem polega w moim odczuciu też na tym, żeby uczciwie zaznaczyć,
    > czy publikowany wyrok jest prawomocny, czy też nie.
    Dlaczego?

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2009-10-17 01:19:34
    Od: piotrl <p...@g...com>

    Fakt, że dokumenty stanowią czyjąś własność niczego nie zmienia.

    Jeśli chodzi o konkrety to tak na szybko i na pewno jest tego więcej:

    kodeks cywilny :
    Art. 23. Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie,
    wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek,
    tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa,
    artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną
    prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych
    przepisach.

    kodeks karny:
    Art. 212. § 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę
    prawną lub jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej o
    takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii
    publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego
    stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia albo pozbawienia wolności do
    roku.
    § 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą
    środków masowego komunikowania,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2.
    § 3. W razie skazania za przestępstwo określone w § 1 lub 2 sąd może
    orzec nawiązkę na rzecz pokrzywdzonego, Polskiego Czerwonego Krzyża
    albo na inny cel społeczny wskazany przez pokrzywdzonego.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 odbywa się z
    oskarżenia prywatnego.

    Art. 216. § 1. Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod
    jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby
    tej dotarła,
    podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
    § 2. Kto znieważa inną osobę za pomocą środków masowego komunikowania,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do roku.
    § 3. Jeżeli zniewagę wywołało wyzywające zachowanie się pokrzywdzonego
    albo jeżeli pokrzywdzony odpowiedział naruszeniem nietykalności
    cielesnej lub zniewagą wzajemną, sąd może odstąpić od wymierzenia
    kary.
    § 4. W razie skazania za przestępstwo określone w § 2 sąd może orzec
    nawiązkę na rzecz pokrzywdzonego, Polskiego Czerwonego Krzyża albo na
    inny cel społeczny wskazany przez pokrzywdzonego.
    § 5. Ściganie odbywa się z oskarżenia prywatnego.

    Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r.o ochronie danych osobowych:

    Art. 23. 1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
    1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi
    o usunięcie dotyczących jej danych,
    2) zezwalają na to przepisy prawa,
    3) jest konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane
    dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia
    koniecznych działań przed zawarciem umowy,
    4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań
    realizowanych dla dobra publicznego,
    5) jest niezbędne do wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów
    administratorów danych, o których mowa w art. 3 ust. 2, lub osób
    trzecich, którym są przekazywane te dane - a przetwarzanie danych nie
    narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.
    2. Zgoda, o której mowa w ust. 1 pkt 1, może obejmować również
    przetwarzanie danych w przyszłości, jeżeli nie zmienia się cel
    przetwarzania.
    3. Jeżeli przetwarzanie danych jest niezbędne dla ochrony żywotnych
    interesów osoby, której dane dotyczą, a spełnienie warunku określonego
    w ust. 1 pkt 1 jest niemożliwe, można przetwarzać dane bez zgody tej
    osoby, do czasu, gdy uzyskanie zgody będzie możliwe.
    4. Za prawnie usprawiedliwiony cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 5,
    uważa się w szczególności:
    1) marketing bezpośredni własnych produktów lub usług
    administratora danych,
    2) dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności
    gospodarczej.

    Art. 27. 1. Zabrania się przetwarzania danych ujawniających
    pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania
    religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub
    związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym,
    nałogach lub życiu seksualnym oraz danych dotyczących skazań, orzeczeń
    o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w
    postępowaniu sądowym lub administracyjnym.
    2. Przetwarzanie danych, o których mowa w ust. 1, jest jednak
    dopuszczalne, jeżeli:
    1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę na piśmie, chyba
    że chodzi o usunięcie dotyczących jej danych,
    2) przepis szczególny innej ustawy zezwala na przetwarzanie takich
    danych bez zgody osoby, której dane dotyczą, i stwarza pełne gwarancje
    ich ochrony,
    3) przetwarzanie takich danych jest niezbędne do ochrony żywotnych
    interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby, gdy osoba,
    której dane dotyczą, nie jest fizycznie lub prawnie zdolna do
    wyrażenia zgody, do czasu ustanowienia opiekuna prawnego lub kuratora,
    4) jest to niezbędne do wykonania statutowych zadań kościołów i
    innych związków wyznaniowych, stowarzyszeń, fundacji lub innych
    niezarobkowych organizacji lub instytucji o celach politycznych,
    naukowych, religijnych, filozoficznych lub związkowych, pod warunkiem,
    że przetwarzanie danych dotyczy wyłącznie członków tych organizacji
    lub instytucji albo osób utrzymujących z nimi stałe kontakty w związku
    z ich działalnością i zapewnione są pełne gwarancje ochrony
    przetwarzanych danych,
    5) przetwarzanie dotyczy danych, które są niezbędne do dochodzenia
    praw przed sądem,
    6) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadań administratora
    danych odnoszących się do zatrudnienia pracowników i innych osób, a
    zakres przetwarzanych danych jest określony w ustawie,
    7) przetwarzanie jest prowadzone w celu ochrony stanu zdrowia,
    świadczenia usług medycznych lub leczenia pacjentów przez osoby
    trudniące się zawodowo leczeniem lub świadczeniem innych usług
    medycznych, zarządzania udzielaniem usług medycznych i są stworzone
    pełne gwarancje ochrony danych osobowych,
    8) przetwarzanie dotyczy danych, które zostały podane do
    wiadomości publicznej przez osobę, której dane dotyczą,
    9) jest to niezbędne do prowadzenia badań naukowych, w tym do
    przygotowania rozprawy wymaganej do uzyskania dyplomu ukończenia
    szkoły wyższej lub stopnia naukowego; publikowanie wyników badań
    naukowych nie może następować w sposób umożliwiający identyfikację
    osób, których dane zostały przetworzone,
    10) przetwarzanie danych jest prowadzone przez stronę w celu
    realizacji praw i obowiązków wynikających z orzeczenia wydanego w
    postępowaniu sądowym lub administracyjnym.

    Co do prawomocności to jest to bardzo ważna sprawa.
    Załóżmy przykładowo, że ktoś został skazany w pierwszej instancji z
    art. 200 k.k. ( pedofil), wyrok nie uprawomocnił się, a w tym czasie,
    ktoś
    kto miał do niego dostęp umieścił go w internecie, a oskarżony np.
    jest nauczycielem w-f i dyrektor zwalnia go dyscyplinarnie, myśląc, że
    wyrok jest prawomocny, a sprawa w drugiej instancji okazuje się inna i
    oskarżony zostaje uniewinniony (teoretycznie możliwe).
    Możemy mieć też np. kierowcę zawodowego, który ma sprawę z art. 178a
    ( jazda po pijaku) i pracodawca dociera do takiego nieprawomocnego
    wyroku nie wiedzą o tym i zwalnia go z pracy, a w drugiej instancji
    okazuje się, że wyrok się nie utrzymał.

    Jeżeli rozprawa odbywała się niejawnie to uzasadnienie jest niejawne,
    tylko wyrok jest publicznie ogłaszany. Tak samo jeśli jawność sprawy
    została wyłączona ze względu na tajemnicę państwową jakiejkolwiek
    kategorii to wyrok będzie ogłoszony publicznie, a uzasadnienie już
    nie. I to, że np. oskarżony, czy pokrzywdzony posiada odpis takiego
    uzasadnienia, nie znaczy, że traci ono klauzulę np. ściśle tajne.