  • 1. Data: 2002-03-31 16:46:29
    Temat: Publiczne odtwarzanie
    Od: "Tomasz G." <t...@p...onet.pl>

    Moje pytanie zwiazane jest z publicznym odtwarzaniem filmow na potrzeby
    szkoly a konkretniej, czy musze miec zgode (podpisane umowy z odpowiednimi
    dystrybutorami, oprocz umowy z ZAIKSem) na publiczne odtwarzanie filmow w
    przypadku organizacji pokazow filmow dla szkol (niejednokrotnie
    nieodplatnie) w ramach Klubu Filmowego czy tak zwanej Mlodziezowej Akademii
    Filmowej? Czy szkoly sa w tym przypadku inaczej traktowane
    (uprzywilejowane)?
    Niestety w Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie ma dokladnie
    sprecyzowanego terminu "odtwarzanie publiczne" (chyba, ze ja go nie
    znalazlem...) wiec czy nie moge traktowac, ze uczniowie danej szkoly sa w
    zwiazku towarzyskim i podpadaja pod art. 21 ww. Ustawy a w szczegolnosci pod
    art. 21. 2 "Zakres własnego użytku osobistego obejmuje krąg osób pozostałych
    w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub
    stosunku towarzyskiego"?
    Z gory bardzo dziekuje za wszystkie odpowiedzi.

    Tomasz G.

  • 2. Data: 2002-03-31 22:55:43
    Temat: Re: Publiczne odtwarzanie
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Sun, 31 Mar 2002, Tomasz G. wrote:

    > Filmowej? Czy szkoly sa w tym przypadku inaczej traktowane
    > (uprzywilejowane)?

    Tak, art. 28 pkt 1 Ustawy.

> [...]
    > zwiazku towarzyskim i podpadaja pod art. 21 ww. Ustawy a w szczegolnosci pod

    Nie są.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-04-01 09:58:45
    Od: "Tomasz G." <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Tak, art. 28 pkt 1 Ustawy.

    Czy w zwiazku z tym mam rozumiec, ze dowolny film jest "utworem
    opublikowanym" i w mysl zapisu art. 28 pkt. 1 bez jakichkolwiek pozwolen
    (opierajac sie jedynie na tym zapisie Ustawy) moge go publicznie odtawarzac
    w szkole (na potrzeby szkoly)? Jezeli moje rozumowanie jest prawidlowe to
    nasuwa mi sie kolejne pytanie a mianowicie kiedy (w ktorym momencie)
    nastepuje opublikowanie danego utworu (w tym przypadku filmu)? W momencie
    jego wejscia do kin?
    Z gory przepraszam ale to wszystko jest dla mnie bardzo zagmatwane... .

    Tomasz G.

  • 4. Data: 2002-04-01 11:41:54
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Mon, 1 Apr 2002, Tomasz G. wrote:

    > Czy w zwiazku z tym mam rozumiec, ze dowolny film jest "utworem
    > opublikowanym" i w mysl zapisu art. 28 pkt. 1 bez jakichkolwiek pozwolen

    Dowolny nie, ale taki który został rozpowszechniony za zezwoleniem
    twórcy.

    > (opierajac sie jedynie na tym zapisie Ustawy) moge go publicznie odtawarzac
    > w szkole (na potrzeby szkoly)? Jezeli moje rozumowanie jest prawidlowe to

    Co prawda w przepisie jest mowa o udostępnianiu, a nie odtwarzaniu, ale a
    fortiori skoro np. biblioteki szkolne mogą wypożyczać książki i filmy, to
    tym bardziej uczeń może z nich korzystać na miejscu.

    > nasuwa mi sie kolejne pytanie a mianowicie kiedy (w ktorym momencie)
    > nastepuje opublikowanie danego utworu (w tym przypadku filmu)? W momencie
    > jego wejscia do kin?

    art. 6 pkt 1 ustawy.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-04-01 13:28:05
    Od: "Tomasz G." <t...@p...onet.pl>

    Moze zaczne jeszcze raz od poczatku. A mianowicie zastanawiam sie nad
    stworzeniem w Miejskim Osrodku Kultury lub ktores ze szkol klubu filmowego
    (w oparciu o wiedoprojektor i odtwarzacz VHS oraz DVD), czegos w stylu
    Mlodziezowej Akademii Filmowej, gdzie prezentowane bylyby filmy a nastepnie
    nastepowalby wyklad na jego temat i dyskusja. Wiem, ze jezeli chcialbym to
    robic komercyjnie w dowolnym miejscu to konieczne jest podpisanie umowy z
    dystrybutorami filmow. Zastanawiam sie wiec, czy taki sam wymog dotyczy
    szkol, czy tez dla potrzeb edukacyjnych moge to robic nie posiadajac
    podpisanej umowy z dystrybutorami (jedynie podpisac umowe z ZAIKSem).
    Interesuje mnie to rowniez dlatego, ze nie raz, jeszcze jako uczen w liceum
    (jakies 6 lat temu) uczestniczylem w projekcji filmu w szkolnej klasie
    (przewaznie przy okazji omawiania ktores z lektur). Wiem, ze obecnie rowniez
    ma to miejsce. Wiec zachodzi pytanie, czy na tego typu projekcje nie powinna
    byc zgoda? Jak prawo ma sie do mojego przypadku?

    Pozdrawiam i z gory bardzo dziekuje za pomoc.

    Tomasz G.

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> napisał w wiadomości
    st...

  • 6. Data: 2002-04-01 13:31:09
    Od: "Tomasz G." <t...@p...onet.pl>

    Jeszcze jedno, chce potem dac ten pomysl dyrektorom szkol aby oni sie tym
    tematem zajeli. Nie wiaze sie z tym zadne czerpanie korzysci finasowych
    przeze mnie ani (mam nadzieje) przez szkole.
    Pozdrawiam

    Tomasz G.