  • 1. Data: 2005-05-11 08:51:29
    Temat: Przetarg i odmowa
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <"jakec "@ tlen.pl>

    Hi!!!

    Wczoraj miałem rozstrzygnięcie przetargu.
    Jedno z zadań było na niewielką kwotę.
    Wygrała firma, która już teraz powiedziała, że im się nie opłaca i że oni
    rezygnują. Kij w oko takich "profesjonalistów" (a wyglądają na naprawdę
    poważnych).
    Czy taka odmowa podpisana umowy może spowodować, że na podstawie Art. 24
    ust 1 pkt 1 Prawa zamówień publicznych firma będzie wykluczana z postępowań
    o udzielenie zamówień?
    Czy w wymaganych dokumentach załączanych do oferty przetargowej (chodzi o
    przyszłe przetargi) mogę domagać się oświadczenia, że wykonawca nie odmówił
    podpisania umowy po wyborze jego oferty jako najkorzystniejszej?

    3mcie się
    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 2. Data: 2005-05-11 09:17:30
    Temat: Re: Przetarg i odmowa
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 11 May 2005 10:51:29 +0200, Waldemar "Jakec" Bulkowski
    napisał(a):

> [...]
    > przyszłe przetargi) mogę domagać się oświadczenia, że wykonawca nie odmówił
    > podpisania umowy po wyborze jego oferty jako najkorzystniejszej?

    IMHO (niestety też gdy chodzi o pytanie 1, choć to w praktyce i tak mało
    skuteczne by było) nie. W obu wypadkach.

    Gdy o pierwsze chodzi, okoliczności wykluczenia masz opisane w powołanym
    przez siebie przepisie, a pzp zawiera również i definicję 'zamówienia
    publicznego' (art. 2 pkt 13). Por. zresztą "Prawo zamówień publicznych.
    Komentarz", pod red. T. Czajkowskiego, UZP 2004, s. 105: "O istnieniu
    przesłanki o której mowa w [art. 24] ust. 1 pkt 1 można mówić tylko wtedy,
    gdy jakiegokolwiek zamawiającego i wykonawcę wiązała ważna umowa i
    zobowiązania wynikające z tej umowy nie zostały wykonane lub zostały
    wykonane należycie. Tak więc, jeżeli wcześniej wykonawca wygrał przetarg,
    ale nie doszło do podpisania umowy z jakiejkolwiek przyczyny, przesłanka ta
    nie znajdzie zastosowania. Zobowiązanie nie jest wykonane jeżeli wykonawca
    nie spełnia świadczenia, które zgodnie z treścią umowy należy się
    zamawiającemu". Na dniach pojawiła się także opinia UZP dot. tego przepisu
    na stronie internetowej http://www.uzp.gov.pl/ (-> Prawo (u góry) ->
    Informacje prawne (po lewej) -> opinia nr 33 (po prawej)), w którym co
    prawda wprost się nie odnosi do takiej sytuacji, nie wspomina jednak o
    innej okoliczności niż niewykonaniu czy nienależytym wykonaniu zawartej już
    umowy.

    Drugie pytanie wskazuje, że nawet sam nie utożsamiasz takiego przypadku z
    przesłanką wykluczenia opisaną w art. 24 ust. 1 pkt 1, bo przecież tak czy
    owak masz obowiązek żądać, a wykonawca złożyć, oświadczenie o niepodleganiu
    wykluczeniu z postępowania na podstawie m.in. tego przepisu ;)

    Pzp o takiej sytuacji tylko tyle, co w art. 94 ust. 2. Natomiast na
    przyszłość wymagałbym od wykonawców wadium...
    Pozdrowienia
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/

  • 3. Data: 2005-05-11 10:13:01
    Od: "Groggy" <g...@p...oniet.pl>

    Witam
    Użytkownik "Waldemar "Jakec" Bulkowski" <"jakec "@ tlen.pl> napisał w
    wiadomości

    [...]

> [...]
    > Czy taka odmowa podpisana umowy może spowodować, że na podstawie Art. 24
    > ust 1 pkt 1 Prawa zamówień publicznych firma będzie wykluczana z

    Nie

> [...]
    odmówił
    > podpisania umowy po wyborze jego oferty jako najkorzystniejszej?

    Wykonawca jest związany ofertą.
    W związku z taką odmową oczywiście możesz zatrzymać wadium jeśli żądałeś.
    Możesz też ponownie dokonać oceny ofert,
    wybrać tego mniej korzystnego
    i domagać się różnicy w wynagrodzeniach od tego niepoważnego który odmówił.

    --
    pozdrawiam G.Górecki