    From: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przetarg i odmowa
    Date: Wed, 11 May 2005 11:17:30 +0200

    Dnia Wed, 11 May 2005 10:51:29 +0200, Waldemar "Jakec" Bulkowski
    napisał(a):

    > Jedno z zadań było na niewielką kwotę.
    > Wygrała firma, która już teraz powiedziała, że im się nie opłaca i że oni
    > rezygnują. Kij w oko takich "profesjonalistów" (a wyglądają na naprawdę
    > poważnych).
    > Czy taka odmowa podpisana umowy może spowodować, że na podstawie Art. 24
    > ust 1 pkt 1 Prawa zamówień publicznych firma będzie wykluczana z postępowań
    > o udzielenie zamówień?
    > Czy w wymaganych dokumentach załączanych do oferty przetargowej (chodzi o
    > przyszłe przetargi) mogę domagać się oświadczenia, że wykonawca nie odmówił
> [...]

    IMHO (niestety też gdy chodzi o pytanie 1, choć to w praktyce i tak mało
    skuteczne by było) nie. W obu wypadkach.

    Gdy o pierwsze chodzi, okoliczności wykluczenia masz opisane w powołanym
    przez siebie przepisie, a pzp zawiera również i definicję 'zamówienia
    publicznego' (art. 2 pkt 13). Por. zresztą "Prawo zamówień publicznych.
    Komentarz", pod red. T. Czajkowskiego, UZP 2004, s. 105: "O istnieniu
    przesłanki o której mowa w [art. 24] ust. 1 pkt 1 można mówić tylko wtedy,
    gdy jakiegokolwiek zamawiającego i wykonawcę wiązała ważna umowa i
    zobowiązania wynikające z tej umowy nie zostały wykonane lub zostały
    wykonane należycie. Tak więc, jeżeli wcześniej wykonawca wygrał przetarg,
    ale nie doszło do podpisania umowy z jakiejkolwiek przyczyny, przesłanka ta
    nie znajdzie zastosowania. Zobowiązanie nie jest wykonane jeżeli wykonawca
    nie spełnia świadczenia, które zgodnie z treścią umowy należy się
    zamawiającemu". Na dniach pojawiła się także opinia UZP dot. tego przepisu
    na stronie internetowej http://www.uzp.gov.pl/ (-> Prawo (u góry) ->
    Informacje prawne (po lewej) -> opinia nr 33 (po prawej)), w którym co
    prawda wprost się nie odnosi do takiej sytuacji, nie wspomina jednak o
    innej okoliczności niż niewykonaniu czy nienależytym wykonaniu zawartej już
    umowy.

    Drugie pytanie wskazuje, że nawet sam nie utożsamiasz takiego przypadku z
    przesłanką wykluczenia opisaną w art. 24 ust. 1 pkt 1, bo przecież tak czy
    owak masz obowiązek żądać, a wykonawca złożyć, oświadczenie o niepodleganiu
    wykluczeniu z postępowania na podstawie m.in. tego przepisu ;)

    Pzp o takiej sytuacji tylko tyle, co w art. 94 ust. 2. Natomiast na
    przyszłość wymagałbym od wykonawców wadium...
    Pozdrowienia
    --
    Grzegorz Bednarczyk
    http://jazon.hist.uj.edu.pl/~gb/