  • 1. Data: 2004-03-07 17:58:26
    Temat: Przesluchanie 17-latka w obecnosci rodzicow
    Od: Kuba <s...@s...com.pl>

    Witam !

    Jako, ze 17-latki odpowiadaja juz jak osoby dorosle stad moje pytanie: czy
    policja ma prawo wyprosic rodzica podczas przesluchania na komendzie
    dziecka w wieku 17 lat ? Tak sie wlasnie zachowali. Zrobili to zgodnie z
    prawem ? Czy rodzic ma prawo uczestniczyc w przesluchaniu swojego dziecka
    ? Pomijami tu oczywiscie dzieci ponizej lat 17. Czy w ogole osoba
    przesluchiwana ma prawo zadac zeby podczas przesluchiwania ktos jej
    towarzyszyl ?

    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi

  • 2. Data: 2004-03-07 19:36:26
    Temat: Re: Przesluchanie 17-latka w obecnosci rodzicow
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Kuba <s...@s...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > policja ma prawo wyprosic rodzica podczas przesluchania na komendzie
    > dziecka w wieku 17 lat ? Tak sie wlasnie zachowali.

    17-latek nie odpowiada z Ustawy o postępowania w sprawach nieletnich, a tylko
    tam stoi, że przesłuchanie nieletniego musi się odbywać w obecności rodziców.

  • 3. Data: 2004-03-07 20:27:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > 17-latek nie odpowiada z Ustawy o postępowania w sprawach nieletnich, a
    tylko
    > tam stoi, że przesłuchanie nieletniego musi się odbywać w obecności
    rodziców.

    Ta ustawa, to miała by w ogóle zastosowanie, gdyby nieletni był sprawcą.
    Jak jest świadkiem innego przestępstwa, to stosuje się kpk. Od tej zasady
    są bodaj tylko dwa wyjątki. W sprawie o przestępstwo popełnione na szkodę
    małoletniego, we współdziałaniu z małoletnim lub w okolicznościach, które
    mogą świadczyć o demoralizacji małoletniego albo o gorszącym wpływie na
    niego, sąd, a w postępowaniu przygotowawczym prokurator, zawiadamia sąd
    rodzinny w celu rozważenia środków przewidzianych w przepisach o
    postępowaniu w sprawach nieletnich oraz w Kodeksie rodzinnym i
    opiekuńczym. W wypadku popełnienia przestępstwa wspólnie pełnoletnim albo
    szczególnie ciężkie przestępstwo, bo wówczas odpowiada jak dorosły.

    Co do przesłuchania, to nie ma podstaw do tego, by przy przesłuchaniu
    nieletniego była osoba postronna. Przy mniejszych dzieciach przybiera się
    czasem pedagoga czy rodzica, ale to z uwagi na komfort psychiczny świadka.
    Kpk obowiązujący do 1998 roku przewidywał konieczność udziału osoby
    postronnej. Zresztą nie pamiętam z czego to wówczas wynikało, ale w każdym
    razie w praktyce się stosowało. Później tak z rozpędu dopuszczało się
    rodziców lub pedagogów i dopuszczę do dziś do udziału w przesłuchaniu. Ale
    tak ze dwa lata temu pamiętam chyba biuro prawne KGP przysłało jakieś
    wywody, z których wynikało, że to nie ma żadnego uzasadnienia prawnego.

    W tej sytuacji dopuszczenie do udziału w przesłuchaniu rodzica, o ile nie
    jest on stroną postępowania stanowi wolną wolę policjanta. Może zezwolić,
    a może wyprosić. Powinien bezwzględnie wyprosić, jeśli rodzic może być
    świadkiem tego samego przestępstwa albo jeśli z kat sprawy wynika, że może
    usiłować wpłynąć na zeznania dziecka.

  • 4. Data: 2004-03-07 22:49:04
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Użytkownik "Kuba" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    pl...

> [...]
    > prawem ? Czy rodzic ma prawo uczestniczyc w przesluchaniu swojego dziecka
    > ? Pomijami tu oczywiscie dzieci ponizej lat 17.

    Jeśli jest świadkiem, nie ma obowiązku obecności
    opiekuna - niezależnie od wieku, nawet poniżej 17 lat.
    Czasami koniczna jest obecność psychologa, który
    oceni wiarygodność zeznań dziecka.

    > Czy w ogole osoba przesluchiwana ma prawo zadac zeby podczas
    > przesluchiwania ktos jej towarzyszyl ?

    Tak - adwokat, jeśli go sobie wynajmie.

  • 5. Data: 2004-03-08 09:08:30
    Od: Kuba <s...@s...com.pl>

    W artykule <c2g8ui$j90$3@atlantis.news.tpi.pl> Marcy? napisa?(a):

    > U?ytkownik "Kuba" <s...@s...com.pl> napisa? w wiadomo?ci
    pl...

    > Je?li jest ?wiadkiem, nie ma obowi?zku obecno?ci
    > opiekuna - niezale?nie od wieku, nawet poni?ej 17 lat.
    > Czasami koniczna jest obecno?ae psychologa, który
    > oceni wiarygodno?ae zezna? dziecka.

    A jezeli ma ukonczone 17 lat i jest wzywana na przesluchanie jako sprawca
    czynu karalnego ? Ma prawo byc przesluchiwana w obecnosci rodzica jezeli
    tego zada/chce ?

    > Tak - adwokat, je?li go sobie wynajmie.

    A moze dac pelnomocnictwo ojcu ? I w ten sposob pojawi sie on na
    przesluchaniu ?

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2004-03-08 13:33:59
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Kuba <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > A jezeli ma ukonczone 17 lat i jest wzywana na przesluchanie jako sprawca
    > czynu karalnego? Ma prawo byc przesluchiwana w obecnosci rodzica jezeli
    > tego zada/chce?

    USTAWA z dnia 26 października 1982 r.
    o postępowaniu w sprawach nieletnich
    (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109 i Nr 58, poz. 542 oraz z 2003 r. Nr 137,
    poz. 1304 i Nr 223, poz. 2217)

    Art. 39. Przesłuchanie nieletniego może być dokonane przez Policję, a w
    wyjątkowych wypadkach, gdy jest to konieczne ze względu na dobro sprawy -
    przez organ wymieniony w art. 37 § 1; przesłuchanie nieletniego odbywa się w
    obecności rodziców lub opiekuna albo obrońcy, a jeżeli zapewnienie ich
    obecności byłoby w danym wypadku niemożliwe, należy wezwać nauczyciela,
    przedstawiciela powiatowego centrum pomocy rodzinie lub przedstawiciela
    organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy oddziaływanie
    wychowawcze na nieletnich lub wspomaganie procesu ich resocjalizacji.

    ale:

    Art. 1. § 1. Przepisy ustawy stosuje się w zakresie:
    1) zapobiegania i zwalczania demoralizacji - w stosunku do osób, które nie
    ukończyły lat 18,
    2) postępowania w sprawach o czyny karalne - w stosunku do osób, które
    dopuściły się takiego czynu po ukończeniu lat 13, ale nie ukończyły lat 17
    <...>

    > A może dać pełnomocnictwo ojcu? I w ten sposob pojawi się on na
    > przesłuchaniu?

    Pełnomocnictwo w sprawie karnej? Tzn. Kuba coś ukradnie z włamaniem, a potem
    da pełnomocnictwo żonie, żeby miała prawo pojawić się na rozprawie i trzymać
    go za rękę?

    Jest takie rosyjskie przysłowie:
    Jak lubisz na sankach zjeżdżać, to musisz i pod górkę je wciągnąć.

  • 7. Data: 2004-03-08 21:49:43
    Od: "Marcys" <m...@x...pl>

    Uzytkownik "Kuba" <s...@s...com.pl> napisal w wiadomosci
    pl...

    > A jezeli ma ukonczone 17 lat i jest wzywana na przesluchanie jako sprawca
    > czynu karalnego ? Ma prawo byc przesluchiwana w obecnosci rodzica jezeli
    > tego zada/chce ?

    Wtedy jest podejrzanym, odpowiada jako dorosly
    i tylko adwokat moze go reprezentowac.

    > A moze dac pelnomocnictwo ojcu ? I w ten sposob pojawi sie on na
    > przesluchaniu ?

    Pelnomocnictwo do czego?
    Swiadek nie ma prawa ustanowic pelnomocnika,
    dotyczy to tylko pokrzywdzonego. Jesli pokrzywdzony
    jest maloletni (do 18 lat), to reprezentuje go opiekun
    prawny, ale nie zwalnia to maloletniego od zlozenia zeznan.