  • 1. Data: 2011-02-21 18:58:14
    Temat: Przekazanie darowizny własnemu dziecku obwarowane warunkiem
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Witam.
    Od niedawna jestem emerytem (dokładniej od nieco ponad miesiąca). Mam syna,
    który ma 23 lata, studiuje, i pracuje (dorabia sobie).
    Ma kredyt studencki, który chciał bym mu pomóc spłacić. Chcę mu przekazać
    około 20-22tyś. zł jako darowiznę, przeznaczoną na spłatę tego kredytu.
    Chciał bym jednak spisać z nim umowę, w której ta darowizna będzie
    obwarowana jednym warunkiem. Niespełnienie tego warunku spowodowało by, że
    musiał by mi tą darowiznę zwrócić (nie koniecznie z odsetkami - może być
    bez). Umowa z założenia była by tylko między nami - beż żadnych notariuszy
    itp... I tu mam pytanie - jak taka darowizna wygląda z punktu widzenia
    prawnego? Wiem, że od darowizny syn nie musiał by płacić podatku, ale musi
    ją zgłosić w Urzędzie Skarbowym, ale czy to obwarowanie nie zmieni w jakiś
    sposób prawnych warunków? Czy nie będzie musiał wtedy zapłacić? Czy
    ewentualny zwrot tej darowizny (powiedzmy za dwa-tray lata) nie spowoduje
    jakichś skutków prawnych, lub podatkowych?

    Pozdrawiam.
    Ajgor

  • 2. Data: 2011-02-21 23:23:51
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/21/2011 12:58 PM, Ajgor wrote:
> [...]
    > ewentualny zwrot tej darowizny (powiedzmy za dwa-tray lata) nie spowoduje
    > jakichś skutków prawnych, lub podatkowych?

    Nie da sie spisać darowizny pod warunkiem.
    Raz dane mu pieniądze sa jego.
    Darowizna podlega zwrotowi w ściśle określonych warunkach. Szukaj rażąca
    niewdzięczność.

  • 3. Data: 2011-02-22 07:55:23
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 22 Lut, 00:23, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Nie da sie spisa darowizny pod warunkiem.
    > Raz dane mu pieni dze sa jego.
    > Darowizna podlega zwrotowi w ci le okre lonych warunkach. Szukaj ra ca
    > niewdzi czno .

    Zdecydowanie się nie zgodzę. Co do zasady, każda czynność prawna może
    być dokonana pod warunkiem (art. 89 k.c.). Skoro w odniesieniu do
    darowizny pieniędzy nie ma zakazu dokonywania jej pod warunkiem, zatem
    zastrzeżenie warunku jest dopuszczalne.

  • 4. Data: 2011-02-22 08:14:42
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-02-22 08:55, goldi pisze:

> [...]
    > być dokonana pod warunkiem (art. 89 k.c.). Skoro w odniesieniu do
    > darowizny pieniędzy nie ma zakazu dokonywania jej pod warunkiem, zatem

    Hmm,

    Czyli mogę darować dom pod warunkiem że obdarowany mi zapłaci?
    Nie widzę podobnego zakazu w KC

    --
    spp

  • 5. Data: 2011-02-22 08:32:06
    Od: "pjk" <p...@p...fm>

    > Hmm,

    > Czyli mogę darować dom pod warunkiem że obdarowany mi zapłaci?

    > Nie widzę podobnego zakazu w KC

    Polecam lekturę art. 157 par. 1 k.c.

    A co do tematu głównego, może wystarczyłoby nałożenie na obdarowanego polecenia?
    to jest dopuszczalne bez wątpienia.
    A z innej strony - może lepiej umowę pożyczki /14 dni na zgłoszenie w US,
    również zwolniona z podatku/, bez określenia terminu zwrotu? jak syn nie wykona
    ewentualnego niepisanego warunku to zażąda pan zwrotu pożyczki i syn ma na zwrot
    6 tygodni.

    pozdr.

  • 6. Data: 2011-02-22 13:00:14
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2011-02-22 09:14, spp pisze:

    > Hmm,
    >
    > Czyli mogę darować dom pod warunkiem że obdarowany mi zapłaci?
    > Nie widzę podobnego zakazu w KC

    W przypadku domu zakaz jest przy przepisach o przenoszeniu własności
    nieruchomości, czego nie można robić pod warunkiem ani z zastrzeżeniem
    terminu -art 157 kc

  • 7. Data: 2011-02-22 13:40:07
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Ja może opiszę, o co dokładnie chodzi, bo to może mieć znaczenie. Syn
    studiuje we Wrocławiu. Ale jesteśmy z Legnicy. Więc syn mieszka we Wrocku
    na mieszkaniu studenckim. Początkowo go utrzymywałem (kosztowało to ponad
    1000zł miesięcznie). Później wziął kredyt studencki. Bank wypłacał mu
    miesięcznie ponad 600zł, a ja dopłacałem resztę. Później syn znalazł pracę
    we Wrocławiu(żeby dorobić na czas studiów), i zaczął zarabiać tyle, że nie
    tylko moje pieniądze już nie były potrzebne, ale i kredyt okazał się zbędny.
    Zawiesił więc pobieranie kredytu, i utrzymywał się z pracy. Niestety z
    czasem praca zaczęła być ważniejsza od studiów. Okazało się, że mu na
    studiach zaczęło gorzej iść, bo zamiast się uczyć do egzaminów, latał po
    klientach. Zawalił kilka egzaminów (ale nadal studiuje), i obawiamy się, że
    bank zarząda natychmiastowej spłaty kredytu. Nie ma z tym problemu.
    Pieniądze mam odłożone, i chcę mu to spłacić w całości, nawet gdyby bank nie
    zarządał spłaty. Nie chcę, żeby w dorosłe życie wchodził z takim
    obciążeniem. Ale pod jednym warunkiem - że skupi się na sdtudiach nawet
    kosztem pracy. Studia są dla mnie ważniejsze od tej pracy.
    I właśnie o taki warunek mi chodzi. Przekażę mu darowiznę na spłatę kredytu
    (około 22tyś) , ale pod warunkiem, że weźmie się poważnie za studia, i
    skończy je w terminie. Nawet, gdyby miał zrezygnować z tej pracy. A gdyby
    jednak wolał pracować, i studia by zawalił, to musiał by mi te pieniądze
    oddać. Nie koniecznie z odsetkami. Chcę z nim podpisać taką umowę wyłacznie
    między nami.

  • 8. Data: 2011-02-22 13:45:55
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-02-22 14:00, Roman Rumpel pisze:

    > W przypadku domu zakaz jest przy przepisach o przenoszeniu własności
    > nieruchomości, czego nie można robić pod warunkiem ani z zastrzeżeniem
    > terminu -art 157 kc

    Słusznie. :)
    Ale w przypadku samochodu taka darowizna jest dopuszczalna?

    --
    spp

  • 9. Data: 2011-02-22 16:10:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/22/2011 7:40 AM, Ajgor wrote:
> [...]
    > oddać. Nie koniecznie z odsetkami. Chcę z nim podpisać taką umowę wyłacznie

    Nie da sie.
    Daj mu je dopiero jak skonczy studia.
    Będziesz miał pod warunkiem.
    Narazie możesz mu je pożyczyc, ale jak skonczy studia od umorzonej
    pozyczki bedzie musiał zapłacić podatek.

  • 10. Data: 2011-02-22 16:30:44
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2011-02-22 14:45, spp pisze:

    > Słusznie. :)
    > Ale w przypadku samochodu taka darowizna jest dopuszczalna?

    Moim zdaniem nie. Darowizna, jako bardzo specyficzna czynność prawna, bo
    zawierająca rozporządzenie pod tytułem darmym, została właśnie z uwagi
    na swoją specyficznosć obwarowana wymogami co do formy. Jak się
    podkreśla po to, żeby darczyńca miał okazje dobrze się zastanowić co
    robi, skoro chce za darmo coś komuś dać. Z czego IMHO wynika, ze to
    zastanowienie, musi obejmować uświadomienie, ze daje właśnie za darmo, a
    nie za coś, bo to jest istota darowizny, a zatem nie moze domagać się
    czegoś w zamian, ani uzależnić od warunku.

    Oczywiście możliwa jest darowizna z poleceniem, ale to nie uprawnia do
    żądania zwrotu.