  • 1. Data: 2005-03-14 09:10:22
    Temat: Proszę o poradę.
    Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl>

    Jestem poszkodowanym w procesie karnym.
    Sprawca odpowiada z art. 284 par.1.
    Człowiek ten przywłaszczył sobie pewną sumę moich pieniędzy (kilka tys) nie
    wywiązując się z umowy. Dowody są oczywiste (umowa, zeznania, inni
    poszkodowani, itp), policja już dawno sprawę załatwiła, prokuratura też i
    teraz po długim oczekiwaniu działać zaczął sąd. Mnie nie interesuje ile on
    dostanie tylko czy sąd może w wyroku zobowiązać go do oddania kasy.
    Zrobiłem się oskarżycielem posiłkowym i z tego, co wyczytałem w sieci mogę
    wnieść pozew cywilny (pisemnie) w ramach procesu karnego, albo złożyć wniosek
    (nawet ustnie) by sąd w razie skazania jednocześnie orzekł o naprawieniu
    szkody, (czyli jak myślę - Gość ma oddać pieniądze).
    I tu mam pytanie, czym te dwa tryby naprawdę się różnią?
    Jakieś opłaty?, Różne skutki?, Podejście Sędziego?, Inne haczyki?, Co
    powinienem wybrać, aby się nie umęczyć, a w efekcie mieć papier i ścigać
    dziada przez komornika?

    Pozdr.

  • 2. Data: 2005-03-15 09:08:03
    Temat: Re: Proszę o poradę.
    Od: Roman Gładysz <r...@S...pl>

    Piotr napisał(a):

    Za przestępstwo przywłaszczenia grozi kara od miesiąca pozbawienia
    wolności do lat 3. Jest to "podstawowy" wymiar kary bez modyfikacji z
    tytułu np. nadzwyczajnego złagodzenia/zaostrzenia kary, recydywy, itp.
    Ponadto dochodzi tutaj kwestia warunkowego zawieszenia wykonania kary i
    ewentualnej grzywny obok takiej konstrukcji. Generalnie trudno mówić za
    sąd jaka będzie kara. To zależy od wielu czynników. Jedno jest bardzo
    pewne-wykonanie kary będzie zawieszone.

    Teraz kwestia praw pokrzywdzonego.

    Na podstawie przepisu art. 46 kk możesz wnioskować o zasądzenie
    obowiązku naprawienia szkody. Wiąże to sąd i moim zdaniem nie wolno
    wtedy zamiast tego orzec nawiązki. Jest to zdecydowanie lepsza metoda
    niż powództwo cywilne (adhezyjne), które sąd karny może pozostawić bez
    rozpoznania.

    Doradzam zostanie oskarżycielem posiłkowym co pozwala na dokonywanie
    czynności procesowych w tym zadawania pytań oskarżonemu,świadkom,
    składania wniosków dowodowych oraz środków zaskarżenia (apelacja oraz
    zażalenia). Należy w tym celu złożyć oświadczenie do czasu rozpoczęcia
    przewodu sądowego - czyli odczytania aktu oskarżenia przez oskarżyciela.
    Takie oświadczenie może być złożone w dowolnej formie, a sąd bada tylko
    czy jesteś pokrzywdzonym.

    Wyrok sądu karnego i tak będzie dla Ciebie dużym atutem, gdyż będzie
    stwierdzał winę, a zatem droga do roszczeń cywilnych staje otworem.
    Oczywiście inną sprawą jest egzekucja takich roszczeń w tym zasądzonych
    przez sąd karny.

    Czy to wystarczy?

    --
    Roman Gładysz
    ***************************

  • 3. Data: 2005-03-15 09:29:43
    Od: p...@p...onet.pl

    > Piotr napisał(a):
    >
    > Jedno jest bardzo
    > pewne-wykonanie kary będzie zawieszone.

    Też tak myślę i wcale mi nie załeży, aby jeszcze jednego utrzymywać z podatków.

> [...]
    > wtedy zamiast tego orzec nawiązki. Jest to zdecydowanie lepsza metoda
    > niż powództwo cywilne (adhezyjne), które sąd karny może pozostawić bez

    O właśnie to chciałem wiedzieć.

    > Doradzam zostanie oskarżycielem posiłkowym co ....

    Już jestem :)

> [...]
    > stwierdzał winę, a zatem droga do roszczeń cywilnych staje otworem.
    > Oczywiście inną sprawą jest egzekucja takich roszczeń w tym zasądzonych

    Taak, wielkie dzięki.

    pozdr.
    P.B.