  • 1. Data: 2003-03-07 13:36:23
    Temat: Problemy z gwarancją na lodówke firmy Whirlpool
    Od: q...@p...onet.pl

    Witam serdecznie.
    Proszę o poradę w następującej sprawie.
    W Maju 2000 roku zakupiłem w sklepie (prowadzonym przez spółkę cywilną dwóch
    braci) lodówkę firmy Whirlpool.
    O zakupie lodówki zaważył w dużej mierze fakt, iż firma Whirlpool udzieliła
    przedłużonej gwarancji (7 Lat) na agregat chłodniczy z całą hermetyczną
    instalacją chłodniczą.
    Niestety w styczniu tego roku wewnętrzna obudowa lodówki, (czyt. hermetyczna
    instalacja chłodnicza) uległa pęknięciu.
    Przedstawiciel Autoryzowanego Serwisu producenta stwierdził brak możliwości
    dokonania naprawy i wysłał protokół z oględzin do gwaranta.
    Firma Whirpool zajęła stanowisko na piśmie, iż zgadza się na wymianę lodówki na
    nową, dodając w piśmie następującą klauzulę cytuję:

    "W związku z reklamacją sprzętu, ARZ 805 (nr fab. 11XXXXXXXX) w imieniu
    firmy „Whirlpool Polska Ltd.” Anuluję poprzednie pismo dotyczące wymiany
    przez
    serwis. Sprzęt zostanie wymieniony przez sklep, w którym był kupiony.

    W imieniu firmy „Whirlpool Polska Ltd.” Przepraszam za zaistniałą
    sytuację i
    mam nadzieję, iż takie rozwiązanie jest dla Pana satysfakcjonujące.

    Z poważaniem

    Pani xxxxxxxxxx
    Dział Reklamacji

    Niniejsze pismo upoważnia do wymiany sprzętu w miejscu zakupu.

    Klauzula
    Jeżeli nastąpi sytuacja, w której nie będzie możliwości wymiany sprzętu na nowy
    wolny od wad w ramach tego samego modelu, Klient winien otrzymać model
    zastępujący dane urządzenie.W przypadku wyczerpania możliwości wymiany
    urządzenia na nowe wolne od wad, Klientowi przysługuje, zgodnie z zapisem w
    karcie gwarancyjnej zwrot ceny zakupu za sprzęt.
    Wszelkie inne, sporne kwestie będą regulowane zgodnie z przepisami kodeksu
    cywilnego"
    Koniec cytatu.

    Niestety okazuje się, że sklep, w którym kupiłem ową lodówkę został już dawno
    zlikwidowany. (Sklepu nie ma, nie wiadomo, co się z nim stało, czy spółka się
    rozwiązała i uległa likwidacji, czy też przeniosła się gdzieś indziej)

    Ogólne Warunki Gwarancji udzielonej mi przez producenta w chwili zakupu w pt. 4
    brzmią następującą:

    "Wady sprzętu ujawnione w okresie gwarancji zostaną usunięte w ciągu 14 dni od
    dnia zgłoszenia w Zakładzie Usługowym i udostępnienia sprzętu. W razie braku
    możliwości wykonania naprawy stwierdzonej przez Zakład Usługowy, Użytkownikowi
    przysługuje prawo do zwrotu gotówki lub wymiany sprzętu na wolny od wad. Zwrotu
    gotówki lub wymiany dokonuje jednostka handlowa, która sprzęt sprzedała"

    Poinformowałem dział reklamacji producenta o fakcie likwidacji sklepu, prosząc
    jednocześnie o zwrot gotówki.

    Pani poinformowała mnie, że może mi jedynie wymienić lodówkę i to nie na taką
    samą (bo tych już nie produkują), a na inną "lodówkę zastępującą dany model”,
    czyli ARZ 959.

    Moje pytania są następujące, czy skoro sklep, w którym zakupiłem lodówkę został
    zlikwidowany, mam prawo, zgodnie z pkt.4 Ogólnych Warunków Gwarancji domagania
    się zwrotu gotówki od producenta ? Producent twierdzi, że nie bo to nie z nim
    zawarłem umowę kupna-sprzedaży.

    Producent sam przyznaje, że chce się wywiązać z danej mi gwarancji (oferuje
    wymianę na sprzęt wolny od wad) niestety lodówka, którą mi proponuje jest już
    inna, niż ta, którą zakupiłem (inny model).

    W wyniku utraty zaufania do firmy poinformowałem dział reklamacji firmy
    Whirlpool, że w myśl pt. 4-go Ogólnych Warunków Gwarancji, (w której to nie ma
    słowa o modelach zastępujących dany model) satysfakcjonuje mnie jedynie gotówka
    lub inna, konkretna lodówka, którą wskażę (ARZ 892 - która na dzień dzisiejszy
    kosztuje 3400 zł, reklamowana lodówka kosztowała 1450 zł). Zadeklarowałem, iż
    jestem gotów pójść na ugodę i po udzieleniu mi rabatu na nową lodówkę w kwocie
    równoważnej cenie zakupu starej, moje roszczenia będą zaspokojone.

    Na tak sformułowaną wypowiedź Pani z działu reklamacji stwierdziła, z
    oburzeniem, że to nie ja będę jej dyktował jaką lodówkę mam dostać na wymianę,
    i że odpowie mi oficjalnie, na piśmie, w terminie przewidzianym ustawą.

    Pytanie moje jest proste, czy mam szansę na załatwienie sprawy zgodnie z moimi
    roszczeniami.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

  • 2. Data: 2003-03-07 14:55:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Trudno mi określić Twoją szansę. Ale możesz próbować. Skoro pani z biura
    okazała się nieprzystępna, to poczekaj na pisemną odpowiedź i jeśli Cię nie
    usatysfakcjonuje, wyślij kolejne pismo ze swoją propozycją. Twoja propozycja
    wydaje mi się rozsądna. Wszystko jednak powinno się wyjaśnić w piśmie. Tak,
    czy inaczej muszą wskazać Ci punkt, gdzie masz dokonać wymiany. Myślę, że
    będzie to inny sklep AGD, no bo raczej nie zaproszę Cię do hurtowni. Spróbuj
    się po prostu tam dogadać. Może będą tam rozsądniejsi ludzie i tyle. Im
    zostanie lodówka za 1.400 zł, a ty dopłacisz 2.000 zł i weźmiesz tę droższą.

  • 3. Data: 2003-03-08 10:16:34
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Użytkownik <q...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    udzieliła
    > przedłużonej gwarancji (7 Lat) na agregat chłodniczy z całą hermetyczną

    Skoro firma udzieliła gwarancji- mam nadzieję że na piśmie,
    to jest zaobowiązana i już.
    pzdr,
    JarekM