    From: Tomasz Wrzesiński <t...@d...wtajemniczonych.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Problemy z dowodem osobistym
    Date: Tue, 16 Aug 2005 21:07:13 +0200

    Witam Państwa!

    Niedawno ukończyłem osiemnasty rok życia i postanowiłem wyrobić sobie
    dowód osobisty. Nadmienię, iż moja rodzina zajmuje dwa mieszkania w
    bloku, jedno pod drugim - w jednym mieszkają moi rodzice z braćmi, w
    drugim ja z dziadkami (jestem właścicielem tego mieszkania). Poszedłem
    więc dzisiaj do Urzędu Miasta, celem złożenia wniosku. Jakież było moje
    zdziwienie, gdy okazało się, iż w systemie figuruję jako zameldowany
    razem z moimi rodzicami. Niestety, nie przejąłem się tym zbytnio
    (pomyślałem, iż widocznie rodzina mnie o tym nie poinformowała, a to, że
    jestem właścicielem mieszkania i w nim nie mieszkam nie wydało mi się
    dziwne) i złożyłem podanie z wpisanym adresem rodziców. Wniosek
    przeszedł. Ta sprawa nie dawała mi jednak spokoju. Okazało się, iż gdy
    miezkanie było przepisywane na mnie, nie mogłem być w nim zameldowany,
    gdyż wiązałoby się to z zrzeczeniem się prawa do opieki nade mną przez
    rodziców i przejęcia go przez dziadków. Moja rodzina całkowicie o tym
    zapomniała aż do dziś. Udałem się więc ponownie do Urzędu w celu
    wymeldowania się od rodziców i zameldowania w swoim mieszkaniu. Nie
    trwało to więcej jak 10 minut, jednak z dowodem osobitym jest większy
    problem. Pani urzędnik poinformowała mnie, iż niestety wniosek z moim
    dowodem już został wysłany do Warszawy i nie ma już możliwości zmiany
    danych (w co nie chce mi się wierzyć). Co więcej, podobno nie mogę się
    starać dwa dowody jednocześnie, więc dopiero gdy zostanie wyrobiony
    dowód z nieprawidłowym adresem mogę starać się o nowy dowód z
    prawidłowym adresem.

    W związku z powyższym mam kilka pytań:
    1. Czy rzeczywiście nie mam prawa do zmiany swoich danych we wniosku,
    nawet tego samego dnia?
    2. Czy uczędniczka miała rację, mowiąc że nie mogę starać się o dwa
    dowody jednocześnie? Czy muszę wobec tego zaczekać, aż dowód z
    nieprawidłowym adresem zostanie wydany i dopiero wtedy starać się o
    prawidłowy dowód?
    3. Czy aby zagłosować w najbliższych wyborach, konieczny jest dowód
    osobisty? Czy paszport też uprawnia do oddania głosu?

    Byłbym niezmiernie wdzięczny za każdą nawet najmniejszą pomoc
    Z góry dziękuję za odpowiedź
    Pozdrawiam
    Tomasz Wrzesiński