  • 1. Data: 2018-01-25 10:01:11
    Temat: Prawo w praktyce: Cytowanie nie usenecie artykułów z portali prasowych/medialnych
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    1) Czy zacytowanie pod linkiem z tytułem 2-3 zdań z (dłuższego) tekstu
    udostępnianego publicznie jest legalne bez względu na "zastrzeżenia w stopkach"?
    Nie => prosiłbym o przykład prawnie skutecznego "zastrzeżenia w stopce"
    [ Sporadycznie *cały* tekst pod linkiem to "trzy zdania" ]
    2) Jak wygląda legalność zacytowania z portalu GW tego co jest poza
    fragmentem udostępnianym publicznie i bez ograniczeń?

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2018-01-25 14:49:43
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

> [...]
    > 2) Jak wygląda legalność zacytowania z portalu GW tego co jest poza
    > fragmentem udostępnianym publicznie i bez ograniczeń?

    NIe wiem jak to jest prawnie, ale dla mnie "linkowanie" bez cytatu, a o tym
    piszesz
    jest arogancją względem czytelnika, i bez sensu (poza obrazkami itp)
    Jest tak dlatego, że wymusza na czytelniku
    albo ściąganie czegoś (same straty: bajty i czas);
    albo olanie posta.
    Wiem , że idzie o potencjalne reklamy, ale rozsądek musi być wyżej.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 3. Data: 2018-01-25 15:10:55
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "Stokrotka" <o...@g...pl> pisze:

> [...]
    > albo olanie posta.
    > Wiem , że idzie o potencjalne reklamy, ale rozsądek musi być wyżej.

    Co z tego że zasadniczo się z tobą zgadzam co do "kultury wypowiedzi"
    jak tu się pytam o *stan prawny* ?
    IMHO gwoździem programu "zchamiania" są posty z marnie dobranym tytułem
    i gołym linkiem jako całą treścią.

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2018-01-25 19:23:00
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-01-25 o 14:49, Stokrotka pisze:

> [...]
    > albo olanie posta.
    > Wiem , że idzie o potencjalne reklamy, ale rozsądek musi być wyżej.

    Przeginasz.
    Zawartość linkowanej strony można opisać cytatem ale można
    też własnymi słowami. W takim przypadku każdy ma informację
    w jakie treści klika.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2018-01-25 22:59:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25-01-18 o 10:01, A. Filip pisze:
> [...]
    > 2) Jak wygląda legalność zacytowania z portalu GW tego co jest poza
    > fragmentem udostępnianym publicznie i bez ograniczeń?

    Zagadnienie normuje Prawo Autorskie - Ciebie powinno zainteresować od
    art. 23 :-) Generalnie jeśli post zawiera tylko tak kopiowane
    informacje, to zawsze będzie stanowił naruszenie prawa, ale jeśli będzie
    to fragment czyjejś wypowiedzi na zasadzie "ONET napisał, że (...)", a
    późnej będzie jakaś polemika, to trudno się do tego doczepić, a
    uprawnienie do tego wywieść można z art. 29 cytowanej ustawy.

  • 6. Data: 2018-01-25 23:13:34
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > późnej będzie jakaś polemika, to trudno się do tego doczepić, a
    > uprawnienie do tego wywieść można z art. 29 cytowanej ustawy.

    A są jakieś sugestie co do granicy ile można zacytować?
    [ Od kiedy się robi bardzo groźnie ]

    Niestety na paru grupach spotkałem się z osobnikami dość regularnie
    "cytującymi w CAŁOŚCI" teksty parędziesiąt+ wierszy.
    Czasem bez albo z minimalnym "dodatkiem własnym", niekiedy bez podania
    źródła (ani linku ani *oczywistej* wzmianki w cytowanym tekście).
    Czy brak (jawnego) podania źródła ma konsekwencje prawne?

    Jak to wygląda *w praktyce* prawnej? Ktoś już kogoś za coś podobnego
    "ciągał po sądach", są jakieś przykłady orzecznictwa?

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2018-01-26 15:02:45
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 1/25/2018 3:59 PM, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > późnej będzie jakaś polemika, to trudno się do tego doczepić, a
    > uprawnienie do tego wywieść można z art. 29 cytowanej ustawy.

    Art. 4. Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:

    4) proste informacje prasowe.

  • 8. Data: 2018-01-26 15:12:43
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    witek <w...@g...pl> pisze:

    > Art. 4. Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:
    >
    > 4) proste informacje prasowe.

    To pytanie praktyczne:
    1) od którego momentu nie mam "prostej informacji prasowej"?
    [ Co z tego że sformułowania krótkie jak interpretacja (raczej) długa?]
    2) co chroni prawnie "depesze PAP"?

    --
    A. Filip
    | W Narodzenie Panny Marii (8 XI) pogodnie, będzie tak cztery tygodnie.
    (Przysłowie polskie)

  • 9. Data: 2018-01-26 15:26:22
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 1/26/2018 8:12 AM, A. Filip wrote:

    > To pytanie praktyczne:
    > 1) od którego momentu nie mam "prostej informacji prasowej"?
    > [ Co z tego że sformułowania krótkie jak interpretacja (raczej) długa?]
    > 2) co chroni prawnie "depesze PAP"?

    pogooglaj dyskusje na ten temat.
    odpowiedz nie jest jednoznaczna bo nikt nie zdfiniował tej prostej
    informacji prawowej.

    Generalnie jesli artykuł tylko opisuje fakt i nie zawiera np. własnego
    komentarza autora lub jego osądu to jest prostą informacją prasową.

  • 10. Data: 2018-01-26 17:22:40
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25-01-18 o 23:13, A. Filip pisze:

    > A są jakieś sugestie co do granicy ile można zacytować?
    > [ Od kiedy się robi bardzo groźnie ]

    Bardzo groźne się robi od momentu, gdy uprawniony złoży wniosek o ściganie.