  • 1. Data: 2002-10-18 09:52:55
    Temat: Prawo spadkowe
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@p...onet.pl>

    Czy dobrze zrozumiałem stosowne zapisy KC (nie jestem prawnikiem) dotyczące
    dziedziczenia ustawowego?

    Sytuacja jest następująca:

    - starsza samotna osoba ma mieszaknie własnościowe, załóżmy, że nie ma
    testamentu
    - nie ma męża (juz zmarł)
    - nie ma dzieci, wnuków itp. (rodziców też nie bo sama ma grubo ponad 70
    lat)
    - ma:
    a) siostrzenicę (córka zmarłej już siostry), która ma córkę - czy
    dziedziczy i jakim % ?
    b) siostrę (równie wiekową), która z kolei ma 3 córki i 7 wnuków - czy
    dziedzicza WSZYSCY (!? - tak
    debrałem własnie KC) i w jakim %?
    a co jeżeli siostra odejdzie z tego swiata przed spadodawczynią?

    Telesfor Baudot (T...@p...onet.pl)
    http://tele2001.republika.pl

  • 2. Data: 2002-10-18 10:31:22
    Temat: Re: Prawo spadkowe
    Od: "Radzisz" <m...@F...onet.pl>

    Istota Telesfor Baudot kliknęła w news:aooltb$blf$1@news.tpi.pl co
    następuje:
    > Czy dobrze zrozumiałem stosowne zapisy KC (nie jestem prawnikiem)
    > dotyczące dziedziczenia ustawowego?
    ja też nie jestem prawnikiem ... ale napiszę moją interpretację ;))

    > - starsza samotna osoba ma mieszaknie własnościowe, załóżmy, że nie
    > - ma:
    > a) siostrzenicę (córka zmarłej już siostry), która ma córkę - czy
    > dziedziczy i jakim % ?
    siostrzenica dziedziczy, w 50 % (udział w spadku jaki przypadłby jej matce)

    > b) siostrę (równie wiekową), która z kolei ma 3 córki i 7 wnuków -
    > czy dziedzicza WSZYSCY (!? - tak
    > debrałem własnie KC) i w jakim %?
    wydaje mi się że dziedziczy tylko siostra w 50 %.

    > a co jeżeli siostra odejdzie z tego swiata przed
    > spadodawczynią?
    będą dziedziczyć jej córki.

    Radzisz
    Pisząc do mnie usuń SPAMFUJ z adresu !

  • 3. Data: 2002-10-18 11:45:01
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Telesfor Baudot" <T...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy dobrze zrozumiałem stosowne zapisy KC (nie jestem prawnikiem)
    dotyczące
    > dziedziczenia ustawowego?
    (ciach)

    No, nie do konca... ale chwali Ci sie, ze podales duzo danych- w prawie
    spadkowym to niezbędne :-)

    W takiej sytuacji, jeżeli nie ma męża, rodziców,dzieci (również
    przysposobionych), wnuków, prawnuków, prapra...
    to dziedziczą:
    -siostrzenica (część swojej matki, czyli połowę spadku),
    -siostra (drugą połowę spadku).
    Jeżeli siostra umrze wcześniej, wówczas przypadająca na nią część (połowa
    spadku) przypada jej dzieciom, w częściach równych. Czyli wtedy siostrzenica
    bez zmian dziedziczy 1/2 spadku, a każde z trójki dzieci drugiej siostry
    otrzymuje po 1/6 spadku.Wnuki nie dziedziczą. No chyba, że wcześniej umrze i
    siostra i jedna z jej córek, to wtedy dzieci tej córki odziedziczą część,
    która by na tę córkę przypadła.
    Pozdrawiam,
    MArta