  • 1. Data: 2002-07-09 20:52:59
    Temat: Prawo rzeczowe
    Od: "Piotr" <p...@b...com.pl>

    Czy można nabyć przez ZASIEDZENIE własnościowe prawo do lokalu w
    spółdzielniach mieszkaniowych ?( z testu z cywila )

    Piotr

  • 2. Data: 2002-07-10 06:50:06
    Temat: Re: Prawo rzeczowe
    Od: "adam doliwa" <a...@N...poczta.gazeta.pl>

    Piotr <p...@b...com.pl> napisał(a):

    > Czy można nabyć przez ZASIEDZENIE własnościowe prawo do lokalu w
    > spółdzielniach mieszkaniowych ?( z testu z cywila )

> [...]
    zgodnie z art. 172 i nast. kc. przez zasiedzenie nabyć można tylko prawo
    własności. wyjątkowo, co przewiduje art. 292 kc. nabyć przez zasiedzenie
    można też służebność gruntowąą czynną. ponadto, przez analogię, zasiedzieć
    można użytkowanie wieczyste.

  • 3. Data: 2002-07-10 10:53:05
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > można też służebność gruntowąą czynną. ponadto, przez analogię, zasiedzieć

    Oczywiście, że można. Prawo takie nie może powstać przez zasiedzenie ale
    może zostać nabyte (Orz. SN z 6 V 1980 r. OSN 1980 poz. 240; a także
    Ignatowicz "Prawo rzeczowe" na str. 154)

    pozdr.
    T.

  • 4. Data: 2002-07-10 12:02:07
    Od: "adam doliwa" <a...@N...poczta.gazeta.pl>

    Tomasz <t...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > pozdr.
    > T.
    > niestety kolega T. jest w błędzie; cytowane orzeczenie SN z 6 05 1980 r.
    (1980.05.06postanow.SNUIII CRN 45/80OSNC 1980/12/240glosa: Łukawski K. NP
    1982/9-10/178 Pod rządem art. 172 § 1 k.c. dopuszczalne jest zasiedzenie
    lokalu mieszkalnego stanowiącego przedmiot odrębnej własności. )dotyczy
    możliwości zasiedzenia prawa własności lokalu mieszkalnego, a to zupełnie co
    innego niż tzw. własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu.
    pozdr.

  • 5. Data: 2002-07-10 14:24:55
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    co
    > innego niż tzw. własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu.

    Przepraszam, nie doczytałem, że to spółdzielcze.

    pozdr.
    T.