  • 1. Data: 2002-07-09 19:39:08
    Temat: Czy łamię prawo?
    Od: "Maciej Róg" <m...@p...onet.pl>

    Witam!
    W Internecie mam stronę poświęconą mojej rodzinie. Są tam dane dotyczące
    krewnych typu: imię i nazwisko, data urodzenia i ewentualnie śmierci (bez
    adresu). Nikogo o zgodę nie pytałem. Czy łamię ustawę o ochronie danych
    osobowych?
    W odpowiedzi proszę też o podparcie się konkretnymi przepisami (niusy o
    treści "TAK / NIE" mało mnie satysfakcjonują).

  • 2. Data: 2002-07-09 20:52:49
    Temat: Re: Czy łamię prawo?
    Od: "lord" <r...@p...onet.pl>

    Rozdział 3
    Zasady przetwarzania danych osobowych

    Art. 23. patrz punkt 1

    Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
    1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o
    usunięcie dotyczących jej danych,
    2) zezwalają na to przepisy prawa,
    3) jest niezbędne osobie, której dane dotyczą, w celu wywiązania się z
    umowy, której jest stroną, lub na jej życzenie w celu podjęcia niezbędnych
    działań przed zawarciem umowy,
    4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla
    dobra publicznego,
    5) jest niezbędne do wypełnienia usprawiedliwionych celów administratorów
    danych, o których mowa w art. 3 ust. 2, a przetwarzanie danych nie narusza
    praw i wolności osoby, której dane dotyczą.
    Zgoda, o której mowa w ust. 1 pkt 1, może obejmować również przetwarzanie
    danych w przyszłości, jeżeli nie zmienia się cel przetwarzania.
    Jeżeli przetwarzanie danych jest niezbędne dla ochrony żywotnych interesów
    osoby, której dane dotyczą, a spełnienie warunku określonego w ust. 1 pkt 1
    jest niemożliwe, można przetwarzać dane bez zgody tej osoby, do czasu, gdy
    uzyskanie zgody będzie możliwe.

  • 3. Data: 2002-07-09 22:47:07
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Maciej Róg" <m...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > krewnych typu: imię i nazwisko, data urodzenia i ewentualnie śmierci (bez
    > adresu). Nikogo o zgodę nie pytałem. Czy łamię ustawę o ochronie danych
    Nie, nie lamiesz. Mowi o tym art. 3 ust. 4. ustawy o ochronie danych
    osobowych:
    "Ustawy nie stosuje się do osób fizycznych, które przetwarzają dane
    wyłącznie w celach osobistych lub domowych."
    Czyli to nie Twoj problem.
    Przytoczony przez mojego przedpisce art. 23 stanowi podstawe przetwarzania
    danych tylko wtedy, kiedy sprawa podlega pod przepisy ustawy. A Twoj
    przypadek jest spod dzialania ustawy wylaczony.
    Ps. Konsultowalam to z bylym inspektorem w Biurze Generalnego Inspektora
    Ochrony Danych Osobowych, wiec mozesz sie nie martwic.
    Pozdrawiam,
    Marta

  • 4. Data: 2002-07-09 23:14:20
    Od: "lord" <r...@p...onet.pl>

    nic dodac nic ujac aby wszystkie odpowiedzi mialy takie plecy :)

  • 5. Data: 2002-07-10 11:36:30
    Od: "Buker" <n...@d...pl>

    A nie pomysleliście, ze zgodnie z art. 23 kc takie dobra osobiste jak
    nazwisko i wizerunek podlegają ochronie. Można po prostu nie życzyć sobie by
    nasze dane wraz ze zdjęciem ktoś publikował. Radzę postarać się o zgodę
    zainteresowanych.

  • 6. Data: 2002-07-12 09:44:20
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Buker" <n...@d...pl> wrote in message
> [...]
    by
    > nasze dane wraz ze zdjęciem ktoś publikował. Radzę postarać się o zgodę
    Uzyles tu wlasciwego okreslenia. Dobra osobiste, na podstawie kodeksu
    cywilnego. O to i tylko o to moze bowiem w calej sprawie ew. chodzic. Jezeli
    komukolwiek z zainteresowanych nie spodoba sie umieszczanie go na tej
    stronie, moze zwrocic sie do sadu cywilnego, domagajac sie ochrony wlasnie
    dobr osobistych. Tylko, ze bedzie musial wowczas udowodnic, ze umieszczenie
    go na stronie, w takiej formie te dobra narusza. I sama zgoda na
    umieszczenie tez takiego procesu nie wyklucza. Rzecz jednak w tym, ze co
    innego zlamanie prawa scigane z urzedu, a co innego ew. calkiem nieoplacalny
    dla zainteresowanego proces cywilny. Mysle, ze jesli sie to komus nie
    spodoba, to zacznie od poinformowania o tym tworcy, bo malo jest osob
    biegnacych od razu do sadu cywilnego w tak drobnych sprawach (koszty). Co
    innego, jezeli mozna rzecz zglosic do GIODO, ktore samo sie tym zajmie. A tu
    nie ma podstaw.
    Pozdrawiam,
    MArta