  • 1. Data: 2004-09-10 20:24:35
    Temat: Prawo pracy
    Od: "A/R" <t...@g...pl>

    Sprawa jest nastepujaca. W firmie zaistniala koniecznosc rezygnacji z premii
    i w zwiazku z tym postanowiono poprzez porozumienie ze zwiazkami, ze srednia
    premia z 2003 r. zostanie wliczona do podstawy wynagrodzenia kazdego
    pracownika. Nalezy zaznaczyc, ze wszystkie dzialy poza IT mialy wysokie
    podstawy. Natomiast IT poza premia kwartalna mialo jeszcze b. wysoka premie
    dodatkowa. To ona stanowila trzon wynagrodzenia. I to o niej zapomniano
    spisujac porozumienie. W zwiazku z tym pracownicy IT po przeliczeniu zostali
    z duzo nizszymi pensjami. Zwiazki tez uznaly, ze zostaly przez pracodawce
    oklamane. Jeden z pracownikow postanowil zaskarzyc sposob naliczenia i
    domagac sie wyrownania. W zwiazku z tym, ze sprawy z tytulu ustanawiania
    warunkow pracy i placy nie podlegaja pod sad pracy mam pytania:
    1) czy w tym przypadku musze skarzyc do sadu powszechnego czy mimo wszystko
    ta sprawa nadaje sie do sadu pracy?
    2) czy ponosze koszty sadowe a jezeli tak to czy w takiej sytuacji moge
    ubiegac sie o zwolnienie z nich?

    Z gory dziekuje za odpowiedz. A.

  • 2. Data: 2004-09-10 21:14:47
    Temat: Re: Prawo pracy
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Może A/R kiedyś będzie się wstydził tego co tu
    <news:cht2l1$5m7$1@nemesis.news.tpi.pl> powiedział...

    > 1) czy w tym przypadku musze skarzyc do sadu powszechnego czy mimo wszystko
    > ta sprawa nadaje sie do sadu pracy?

    Oczywiście, że sąd pracy, dlaczegóżby inny?

    > 2) czy ponosze koszty sadowe a jezeli tak to czy w takiej sytuacji moge
    > ubiegac sie o zwolnienie z nich?

    Powód nie ponosi kosztów sądowych, mogą być jednak - przy przegranej -
    koszty procesu.

    --
    Olgierd
    gsm: +48.502.D.E.F.U.N.K.

  • 3. Data: 2004-09-11 20:40:37
    Od: "A/R" <t...@g...pl>

    Zgodnie z art. 262 par. 2 .1 pod wlasciwosc sadow pracy nie podlegaja spory
    z ustanawiania nowych warunkow pracy i placy. Z orzecznictwa wynika, ze
    tylko, gdy pracodawca zlamal prawo dotyczace norm lub placy to mozna do sadu
    pracy ale jezeli domagasz sie wynagrodzenia np. z wyzszych widelek to juz
    nie. Wydaje mi sie, ze w przypadku tego pracownika prawo nie zostalo zlamane
    ale pracodawca popelnil blad (niedopatrzenie), ktorego nie chce naprawic.
    Wiec chyba jednak nie sad pracy....
    Agnieszka