  • 1. Data: 2003-03-21 11:11:55
    Temat: Prawo pracy.
    Od: Dawid Szymański <d...@a...pl>

    Witam,

    chyba dość szczególny przypadek.

    Umowa o pracę na czas określony na 3 lata, w umowie
    zapisany okres wypowiedzenia 3 m-ce.

    Pracodawca zgłosił mnie do ubezpieczenia w ZUSie, ale nie odprowadza
    składek co wiem, z pisma z ZUSu.

    Nie wypłaca regularnie wynagrodzenia.

    Podstawa do rozwiązania umowy o pracę z winy pracodawcy bez
    zachowania okresu wypowiedzenia:

    - nie płacenie składek ZUS?
    - brak terminowej wypłaty wynagrodzenia?
    - wykonywanie pracy niezgodnej ze stanowiskiem zapisanym w umowie?

    Jakie mogą być podstawy prawne do takiego rozwiązania i czy w przypadku
    zgłoszenia w ZUS ale nie opłacania składek może to być podstawą do rozw. z
    winy pracodawcy?

    --
    Dawid Szymański aka SQ6EMM
    Only two things are infinite, the universe and human stupidity,

  • 2. Data: 2003-03-21 11:38:49
    Temat: Re: Prawo pracy.
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Dawid Szymański <d...@a...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b5es1q$7b$...@a...news.tpi.pl...
    > Jakie mogą być podstawy prawne do takiego rozwiązania i czy w przypadku
    > zgłoszenia w ZUS ale nie opłacania składek może to być podstawą do rozw. z
    > winy pracodawcy?

    art.55§2; 3;

    ciężkie naruszenie obowiązków np.
    -zatrudnianie pracownika bez należytego zapewnienia mu świadczen
    odszkodowawczych z tyt.ubezpieczenia
    -wypłacenie wynagrodzenia bez poszanowania przepisów dot.ochrony
    wynagrodzenia
    -bez zabezpieczenia bhp lub gdy zyciu zagraza niebezpieczenstwo
    -czas pracy niezgodny z przepisami
    i wszystkie inne działania pracodawcy zarówno umyślne jak i nieumyślne na
    podst. których bedzie mozna przypisać mu wine ...

    Sandra

  • 3. Data: 2003-03-21 11:56:15
    Od: Dawid Szymański <d...@a...pl>

    In article <b5etls$1n4$1@absinth.dialog.net.pl>, Sandra wrote:
    > ciężkie naruszenie obowiązków np.
    > -zatrudnianie pracownika bez należytego zapewnienia mu świadczen
    > odszkodowawczych z tyt.ubezpieczenia

    Tyle, ze pracodawca mnie zglosil do ubezpieczenia ale nie oplaca skaldek.
    Babka z ZUSu powiedziala, ze to jest teraz ich problem i oni maja od
    tego swoich komornikow, ktorzy to sciagaja. Powiedzial tez, ze ja
    jestem ubezpieczony.

    Jakie mam szanse generalnie, po rozwiazaniu umowy w ten
    sposob nie przegrac sprawy w sadzie, jelsi pracodawca mnie pozwie?

  • 4. Data: 2003-03-21 12:05:25
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Dawid Szymański <d...@a...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b5euku$74s$...@n...news.tpi.pl...
    > In article <b5etls$1n4$1@absinth.dialog.net.pl>, Sandra wrote:
    > Jakie mam szanse generalnie, po rozwiazaniu umowy w ten
    > sposob nie przegrac sprawy w sadzie, jelsi pracodawca mnie pozwie?

    ale nie piszesz tylko o ubezpieczeniu ...wynagrodzenie również nie jest
    wypłacane z zachowaniem przepisów k.p art.86 i art. obowiązki pracodawcy
    art.94.5 k.p

    Sandra

  • 5. Data: 2003-03-21 12:08:54
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

> [...]
    > Jakie mam szanse generalnie, po rozwiazaniu umowy w ten
    > sposob nie przegrac sprawy w sadzie, jelsi pracodawca mnie pozwie?

    art.85 i 86 okreslaja szczególowo tryb ,termin,sposób wypłacania
    wynagrodzenia a niedochowanie tych przepisów jest ciężkim naruszeniem i
    wykroczeniem przeciwko prawom pracownika.Pracownikowi należa sie roszczenie
    oraz odsetki od opoznien. Mozesz go podejsc ...

    Sandra

  • 6. Data: 2003-03-21 14:02:10
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 21 Mar 2003 11:11:55 +0000 (UTC), Dawid Szymański
    <d...@a...pl> zakodował:

    >- brak terminowej wypłaty wynagrodzenia?

    To na pewno.

    2000.04.04wyrokSN I PKN 516/99Pr.Pracy 2000/9/36
    Obowi?zkiem pracodawcy jest terminowe wyp-acanie wynagrodze˝, a nie
    uzyskiwanie na nie ťrodkˇw. Pracodawca, ktˇry ťwiadomie nie wyp-aca w
    terminie wynagrodze˝ w pe-nej wysokoťci narusza w sposˇb umyťlny swˇj
    podstawowy obowi?zek.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775