  • 1. Data: 2008-04-22 19:31:49
    Temat: Prawo o ruchu drogowym - strzałki
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Będzie więcej strzałek i mniej korków
    Agata Łukaszewicz 22-04-2008, ostatnia aktualizacja 22-04-2008 08:04

    Już w czerwcu na skrzyżowania ulic w całym kraju triumfalnie powrócą
    zielone strzałki. Zarządcy dróg mogą przestać je zaklejać czy zdejmować. Za
    miesiąc stare będzie można przywrócić, a wszędzie tam, gdzie nowe okażą się
    potrzebne - zamontować je.

    Bój o strzałki trwa od kilku lat. Od 1 stycznia 2009 r. miały pozostać
    tylko na skrzyżowaniach niekolizyjnych. Stanie się jednak inaczej. Minister
    transportu podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów
    drogowych, która umożliwia m.in. dalsze stosowanie na skrzyżowaniach
    sygnału dopuszczającego skręcanie w kierunku wskazanym strzałką
    (sygnalizatorów S-2). Wejdzie ona w życie miesiąc po ogłoszeniu. Jak
    dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, znowelizowane rozporządzenie zostanie
    ogłoszone jeszcze w tym tygodniu. W czerwcu strzałek będzie już więcej.

    W rozporządzeniu taki znak istnieje od kilku lat. Równolegle pojawiło się
    jednak inne, z którego wynika, że takich sygnalizatorów nie można
    umieszczać tam, gdzie ruch pojazdów jest kolizyjny. A taki właśnie jest na
    skrzyżowaniach. Tam też tworzą się największe korki. Wbrew wcześniejszym
    zapowiedziom zielone strzałki umożliwiające opuszczenie skrzyżowania w
    prawą stronę, nawet gdy pali się czerwone światło, nie będą likwidowane.
    Pozwalają one bowiem rozładować ruch na zakorkowanych drogach tam, gdzie
    nie zagraża to bezpieczeństwu pieszych. Argumentem jest to, że do dziś nie
    zaobserwowano negatywnego wpływu na bezpieczeństwo takiego sygnalizatora.

    Są nazywane zmorą pieszych, ale i wybawieniem dla tkwiących w korkach
    kierowców.

    Przywracaniu zielonych strzałek sprzeciwiają się ekolodzy.

    - Kierowcy traktują często warunkową strzałkę jak zielone światło i nawet
    nie zatrzymują się przed sygnalizatorem - twierdzi Paweł Buczyński z ruchu
    ekologów. Jego zdaniem z tego powodu dochodzi do wypadków na przejściach
    dla pieszych.

    - Trzeba postawić na edukację kierowców - przyznaje Andrzej Bogdanowicz,
    dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w MT.

    Policja traktuje skręt bez strzałki jako wjazd na czerwonym świetle. Grozi
    za to do 500 zł mandatu. Za skręt bez zatrzymania się przed strzałką
    kierowca płaci 100 zł.

    Rezygnacji ze strzałek nie wymaga od nas Unia Europejska. Pojawiły się na
    polskich drogach sześć lat temu. Zastąpiły te z lat 80. - malowane na
    metalowych tabliczkach.
    Źródło : Rzeczpospolita
    http://rp.pl/artykul/123948.html

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    rozkoduj mój @ na tiny.pl: http://tiny.pl/p7bb
    http://grupy.3mam.net

  • 2. Data: 2008-04-22 19:35:51
    Temat: Re: Prawo o ruchu drogowym - strzałki
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Tue, 22 Apr 2008 21:31:49 +0200, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    napisał(a):

    > http://rp.pl/artykul/123948.html

    Niestety na "strzałce" cierpią rowerzyści. Z własnych obserwacji widuję
    kierujących, którzy uważają strzałkę za zezwolenie na skręcanie,
    zapominając, że jest to zezwolenie warunkowe:
    - gdy nie ma pieszych na przejściu, rowerzystów na przejeździe...
    - gdy manewr skrętu w prawo nie utrudni jadącym posiadającym światło
    zielone

  • 3. Data: 2008-04-22 20:14:40
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

> [...]
    > - gdy nie ma pieszych na przejściu, rowerzystów na przejeździe...
    > - gdy manewr skrętu w prawo nie utrudni jadącym posiadającym światło

    no i co z tego?

    może jeszcze zlikwidujmy kieszenie bo kieszonkowcy je okradają..

  • 4. Data: 2008-04-22 20:46:16
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy w <news:fulen0$khp$1@achot.icm.edu.pl>:

> [...]
    > - gdy nie ma pieszych na przejściu, rowerzystów na przejeździe...
    > - gdy manewr skrętu w prawo nie utrudni jadącym posiadającym światło

    Taaa, skręt z Gagarina w Czerniakowską w DC...
    Pozmieniali sygnalizację, zlikwidowali S-2, po jakimś czasie sie
    zreflektowali (o dziwo bez "nowego" rozporzadzenia), bo kolejka osiągała 200
    metrów, i obecnie po zielonym jest czerwone, a za moment włącza się ta
    słynna "zielona strzałka" (S-2).

    Tylko, że: piesi maja czerwone (na Gagarina i Czerniakowskiej), przejazdu
    dla rowerów nie ma, w tym czasie skręcający z Czerniakowskiej w Gagarina
    mają S-3.

    Pytanie brzmi: co przeszkadzało umieścić sygnalizator S-3? Ile razy tam
    jadę, tyle razy widzę, że co najmniej połowa kierujących się do przepisów
    stosuje i zatrzymuje przed sygnalizatorem S-2.

    PS
    Przy zielonym S-1 z Gagarina piesi mają na Czerniakowskiej zielone

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2008-04-22 23:01:10
    Od: Kamikazee <n...@n...pl.invalid>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:

    > Niestety na "strzałce" cierpią rowerzyści.

    Tak tylko, że zgodnie z przepisami w przypadku braku światła dla rowerzystów
    S-6 to przez przejście dla pieszych muszą przeprowadzić rower a oni zawsze
    przejeżdżają.

  • 6. Data: 2008-04-23 16:05:02
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

    >Tak tylko, że zgodnie z przepisami w przypadku braku światła dla
    >rowerzystów S-6 to przez przejście dla pieszych muszą przeprowadzić rower a
    >oni zawsze przejeżdżają.

    czyżbym aż tak oślepł na starość, ale o tym przeprowadzaniu roweru pieszo w
    kodeksie drogowym nigdzie nie widziałem, może podasz numer artykułu?

    p.s. ciekawe czy też kierowcy samochodów muszą je pieszo przeprowadzać gdy
    przejeżdżają przez przejścia?

  • 7. Data: 2008-04-23 16:27:27
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...na> napisał w wiadomości

    > p.s. ciekawe czy też kierowcy samochodów muszą je pieszo przeprowadzać gdy
    > przejeżdżają przez przejścia?

    A czesto tak sobie jezdzisz po przejsciu dla pieszych?
    Oczywiscie w taki sposob, jaki mial na mysli ator wypowiedzi - czyli w
    poprzek drogi.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2008-04-23 16:30:04
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa, 23 kwiecień 2008 18:05
    (autor gargamel
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <funmor$6ba$1@news.wp.pl>):

    > czyżbym aż tak oślepł na starość, ale o tym przeprowadzaniu roweru pieszo
    > w kodeksie drogowym nigdzie nie widziałem,

    Może temu, że kodeks drogowy nie istnieje i jest jedynie legendą urbana?

    > może podasz numer artykułu?

    Art. 2 p.11 PoRD

    --
    Tristan
    napisz tu: s...@i...eu t...@i...eu

  • 9. Data: 2008-04-23 16:56:51
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    gargamel w <news:funmor$6ba$1@news.wp.pl>:

    > czyżbym aż tak oślepł na starość, ale o tym przeprowadzaniu roweru pieszo w
    > kodeksie drogowym nigdzie nie widziałem, może podasz numer artykułu?

    Art. 26.

    3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
    [...]
    3. jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

    Art. 2.
    47) rower - pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni
    osoby jadącej tym pojazdem,

    > p.s. ciekawe czy też kierowcy samochodów muszą je pieszo przeprowadzać gdy
    > przejeżdżają przez przejścia?

    Nie ma zakazu jazdy w poprzek...

    --
    Tomasz Nycz