  • 1. Data: 2005-01-01 19:02:46
    Temat: Prawo do dokumentacji medycznej
    Od: "Reader" <m...@i...pl>

    Jakie prawa posiada pacjent prywatnego gabinetu lekarskiego do otrzymania
    dokumentacji przeprowadzanego leczenia, i jak można je egzekwować.

    Dokładniej, sytuacja jest tego typu, że chcę zmienić gabinet lekarski, w
    związku z tym potrzebuję całej dokumentacji, której to nie chce mi pani
    "Doktor" wydać.

    Jakie środki przymusu zastosować, gdzie się zgłosić ??

    Dodatkowo pani wydała mi ostatnio dokumentację medyczną, (zdjęcia), których
    faktyczna data była niezgodna z tym, co podawała pani doktor.

    Wg. prawa cytuję:
    " gdy lekarz wydaje fałszywe lub błędne w treści świadectwo (np. dotyczące
    stanu zdrowia pacjenta), "
    grozi odpowiedzialność cywilna o charakterze deliktowym (czyny
    niedozwolone).

    Proszę o wszelką pomoc - ta dokumentacja jest dla mnie b. ważna,
    czy mogę powołać się w przypadku oporu wydania dokumentacji
    na policję ??

    dzięki za wskazówki,
    pozdrawiam noworocznie
    Reader

  • 2. Data: 2005-01-01 20:04:09
    Temat: Re: Prawo do dokumentacji medycznej
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "Reader" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Proszę o wszelką pomoc - ta dokumentacja jest dla mnie b. ważna,
    > czy mogę powołać się w przypadku oporu wydania dokumentacji

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
    z dnia 30 lipca 2001 r.
    w sprawie rodzajów indywidualnej dokumentacji medycznej, sposobu jej
    prowadzenia oraz szczegółowych warunków jej udostępniania.

  • 3. Data: 2005-01-01 20:42:26
    Od: "Reader" <m...@i...pl>

    Dzięki, to mi dużo dało.
    Jednakże w przypadku zatajania co począć ??
    W dodatku dochodzi kwestia nieprawidłowego leczenia - więc jest duże
    prawdopodobieństwa chęci zatajenia dokumentacji, lub zfałszowania przez p.
    doktor.

    Do jakiego organu złożyć zatem informację o popełnieniu przestępstwa
    (prokuratura, czy pośrednio przez policję) i potrzebie zabezpieczenia
    dokumentacji ??

    pozdro
    Reader

  • 4. Data: 2005-01-01 21:30:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Reader" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    Musimy najpierw uszczegółowić pewną rzecz. Co innego jest dostęp do danych,
    a co innego wydanie kartoteki. Kartoteki lekarka wydać nie może, bo ma
    obowiązek ją mieć. I na to siły ludzkiej nie ma. Jak jej przyjdzie kontrola
    z NFZ czy Izby lekarskiej, to ona musi mieć Twoją kartotekę. I nie ma siły
    ludzkiej, która by zmusiła ja do wydania jej.

    Natomiast Ty masz prawo do otrzymania informacji z tej kartoteki.
    najprościej było by ją kserować. Tak robią co bardziej cywilizowane
    przychodnie. Jeśli Pani doktor tak nie robi, to nie zostaje Ci nic innego,
    tylko siąść u niej w gabinecie i to przepisać toczka w toczkę. Tyle, ze to
    będzie długo trwać. Pani doktor Cię samego nie zostawi, a przecież w Twojej
    obecności również i innych pacjentów nie przyjmie. Bardzo szybko się okaże,
    ze jej łatwiej Ci dla świętego spokoju to ksero wydać.

    I nie ma co tu strzelać z armaty o nazwie prokuratura, bo żadnego
    przestępstwa nie popełniono.

  • 5. Data: 2005-01-02 00:06:33
    Od: "Reader" <m...@i...pl>

    Jeśli chodzi o dokumentację, to:
    - dokumentacja pacjenta - jest dla mnie (skierowania i inne...)
    -dokumentacja wewnętrzna jest dla lekarza (to co sam sobie wyprodukował,
    jego przemyślenia itp.),

    Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 30 lipca 2001 (podane mi przez kolegę
    :) ) w sprawie rodzajów indywidualnej dokumentacji medycznej, sposobu jej
    prowadzenia oraz szczegółowych warunków jej udostępniania, uściśla, że na
    życzenie pacjenta, takową dokumentację mam prawo otrzymać, za odpowiednim
    pokwitowaniem, i opłaceniem kosztów kopiowania.

    Zatem, jeżeli mam podejrzenia co do zafałszowania dokumentacj i ew,
    utrudniania dostępu, to można strzelać :), a pani doktor, swoją kopię będzie
    miała...

    pozdrawiam
    Reader

  • 6. Data: 2005-01-02 00:54:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zatem, jeżeli mam podejrzenia co do zafałszowania dokumentacj i ew,
    > utrudniania dostępu, to można strzelać :), a pani doktor, swoją kopię
    będzie
    > miała...

    Tobie chodzi o te zdjęcia? Z czego wynika ta różnica w datach i czy ma
    znaczenie.

  • 7. Data: 2005-01-02 12:02:39
    Od: "Reader" <m...@i...pl>

    Róznica w datach może być b, ważna -
    jeżeli ktoś przedstawi mi zdjęcia, z dnia np. 20 września 2004, z datą 20
    grudnia 2004, to jest w stanie ukryć
    swoje postępowanie niezgodne ze sztuką, o czym mowa w ustawie "o wykonywaniu
    zawodu lekarza" z dnia 5 grudnia 1996 roku, tzn. wytnie ze swojej historii
    tez 3 m-ce działalności

    Po za tym ustawa ta szczegółowo mówi, że zawód lekarza powinien być
    wykonywany przez osobę o nienagannej postawie etycznej - co stawia wobec tej
    osoby wymóg prawdomówności.

  • 8. Data: 2005-01-02 12:15:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    wykonywaniu
    > zawodu lekarza" z dnia 5 grudnia 1996 roku, tzn. wytnie ze swojej historii

    Źle mnie zrozumiałeś. Ja nie Twierdzę, ze w tym przypadku data nie była
    istotna. Ja jedynie zwracam uwagę na fakt, że jej sfałszowanie będzie
    stanowiło przestępstwo jedynie wówczas, gdy data będzie miała znaczenie. A
    nie zawsze ma i tyle.

    > Po za tym ustawa ta szczegółowo mówi, że zawód lekarza powinien być
    > wykonywany przez osobę o nienagannej postawie etycznej - co stawia wobec
    tej
    > osoby wymóg prawdomówności.

    Naruszenie zasad etyki podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej przed izbą
    lekarską, a nie karnej.

  • 9. Data: 2005-01-02 12:30:25
    Od: "Reader" <m...@i...pl>

    Dzięki za odpowiedzi,

    pozdrawiam
    Reader

  • 10. Data: 2005-01-02 18:55:25
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

> [...]
    > tej
    >
    > Naruszenie zasad etyki podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej przed izbą

    To czy fakt zmiany daty jest istotny czy też nie nie powinien być
    rozpatrywany przez osoby które nie mają pełnej wiedzy na ten temat. Chodzi o
    to, że czasami zmiana daty nawet o jeden dzień może mieć istotny wpływ na
    okoliczności.
    Kolega zadał pytanie dotyczące udostępnienia dokumentacji lekarskiej bo
    zachodzi domniemanie, że owa dokumentacja została "zmodyfikawana"

    Nie ma znaczenia czy lekaż zmienił datę czy zmienił inną rzecz - ważne że
    zmienił w jakimś celu a w takim razie zchodzi przypuszczenie, że zaszło
    fałszerstwo w rozumieniu prawa a w takim razie należy zapoznać się z
    kodeksem karnym Dz.U.1997.88.553 (U) Kodeks karny.
    CZĘŚĆ SZCZEGÓLNA
    Rozdział XXXIV Przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów