  • 1. Data: 2006-08-04 22:26:16
    Temat: Prawo autorskie a wynagrodzenie?!
    Od: TLZ <t...@w...info.com.pl>

    Witam!

    Pisuję do pewnego portalu internetowego związanego z dzielnicą w której
    mieszkam.

    Kilka dni temu sąsiedzi powiedzieli że w jakimś lokalnym periodyku
    informacyjno-ogłoszeniowym widzieli artykuł podpisany moim imieniem i
    nazwiskiem. Poprosiłem o ów periodyk i okazuje się że faktycznie,
    redakcja gazetki skopiowała z portalu mój artykuł, wkleiła w gazetkę, ba
    nawet podpisała moim imieniem i nazwiskiem.

    Ponieważ periodyk jest również 'dzielnicowy", postanowiłem zasięgnąć
    języka u rednacza portalu, bo może Oni mają jakąś umowę, i artykuły z
    portalu mogą sobie trafiać do gazetki. Ale nie, co prawda gazetka kiedyś
    chciała podjać współpracę, ale nie dogadali się.

    No i teraz pytanie do znawców tematu: warto się użerać o wierszówkę,
    honorarium za wykorzystanie artykułu? Czy jest to walka z wiatrakami i
    dać sobie spokój?

    PS. W portalu pisuje społecznie, bez wynagrodzenia.

    --
    TLZ.| http://rtfm.killfile.pl/#wybierz

  • 2. Data: 2006-08-04 23:22:12
    Temat: Re: Prawo autorskie a wynagrodzenie?!
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 04.08.2006 TLZ <t...@w...info.com.pl> napisał/a:
> [...]
    > redakcja gazetki skopiowała z portalu mój artykuł, wkleiła w gazetkę, ba
    > nawet podpisała moim imieniem i nazwiskiem.

    A czyim mieli podpisać? :)

> [...]
    > portalu mogą sobie trafiać do gazetki. Ale nie, co prawda gazetka kiedyś
    > chciała podjać współpracę, ale nie dogadali się.

    A jaką ty masz umowę z portalem, bo jeśli nie ma w niej pozwolenia na
    przkazywanie twoich utworów do publikacji innym chętnym to trochę dziwne
    zadałeś pytanie.

> [...]
    > dać sobie spokój?
    > PS. W portalu pisuje społecznie, bez wynagrodzenia.

    Wydaje mi się, że jak się za coś takiego zabierasz to powinieneś znać
    choć podstawowe swoje prawa. Oto ich streszczenie:
    1) Publikacja twoich utworow be twojej zgody to przestępstwo.
    2) Takoż bez podania ciebie jako autora.
    3) Wynagrodzenie sie należy. Zwykle uświadomienie p.1. osobie która
    bezprawnie rozpowszechniła (opubliowala) twoj utwór pomaga w uzyskaniu
    wynagrodzenia co nie znaczy ze mozesz żadać jakiejś wyssanej z palca
    kwoty.

    Reszte wygooglaj sobie po egzotycznym i zaskakującym haśle Ustawa "Prawo
    Autorskie".

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2006-08-05 07:09:08
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 05-08-2006 o 01:22:12 Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    napisał(a):

> [...]
    > bezprawnie rozpowszechniła (opubliowala) twoj utwór pomaga w uzyskaniu
    > wynagrodzenia co nie znaczy ze mozesz żadać jakiejś wyssanej z palca

    Ostatnio to czytalem i jakos zwrocil moja uwage wyjatek w postaci malych
    artykulow z gazet, portali i temu podobnych ... ale musialbym sobie
    dokladniej przypomniec.

    Dlatego pytam - jak duze sa te artykuly?

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 4. Data: 2006-08-05 07:13:23
    Od: "Jasko Bartnik" <j...@g...pl>

    Dnia 05-08-2006 o 09:09:08 Jasko Bartnik <j...@g...pl>
    napisał(a):

    > Ostatnio to czytalem i jakos zwrocil moja uwage wyjatek w postaci malych
    > artykulow z gazet, portali i temu podobnych ... ale musialbym sobie
    > dokladniej przypomniec.

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

    "Art. 4.
    Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:
    (...)
    4) proste informacje prasowe."

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 5. Data: 2006-08-05 07:34:14
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Jasko Bartnik* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
    >
    > "Art. 4.
    > Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego: (...)
    > 4) proste informacje prasowe."

    "W powiecie czorsztyńskim gospodarz najadł się czosnku, zaprzągł swą
    klaczkę w taczankę i czochrając się po czuprynie poczłapał na targ
    pod Nowy Targ."
    To jest ta prosta informacja prasowa. Jeśli TLZ popełnił coś
    poważniejszego to naruszający ma problem.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 6. Data: 2006-08-05 07:50:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 05.08.2006 Jasko Bartnik <j...@g...pl> napisał/a:
    > Ostatnio to czytalem i jakos zwrocil moja uwage wyjatek w postaci malych
    > artykulow z gazet, portali i temu podobnych ... ale musialbym sobie
    > dokladniej przypomniec.
    > Dlatego pytam - jak duze sa te artykuly?

    Informacja prasowa to coś krótkiego. Przykładowo z dzisiejszej R.:
    http://www.rzeczpospolita.pl/News/1,10,33606.html#33
    606

    Już raczej może w grę wchodzić art. 25
    1. Wolno rozpowszechniać w celach informacyjnych w prasie, radiu i
    telewizji:
    1) już rozpowszechnione:
    a) sprawozdania o aktualnych wydarzeniach,
    b) aktualne artykuły na tematy polityczne, gospodarcze lub
    religijne, chyba że zostało wyraźnie zastrzeżone, że ich dalsze
    rozpowszechnianie jest zabronione,

    Podpada tematycznie lub pod względem zastrzeżenia?

    --
    Marcin