    From: "Tomasz Trejderowski" <t...@t...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawo autorskie: Uzywanie programu, ktory "nie istnieje"
    Date: Thu, 11 Dec 2003 23:32:15 +0100

    Witam serdecznie!

    Z gory przepraszam, jesli pisze na niewlasciwa grupe dyskusyjna.

    Czy ktos moze udzielic mi odpowiedzi na pytanie, czy legalne jest uzywanie
    programu, ktory przestal "istniec" w sensie iz, firma ktora go wyprodukowala
    zostala przejeta, a sam produkt nie jest juz wspierany?

    Chodzi o program PhotoStyler 1.0, firmy Aldus. Firma ta stworzyla go w roku
    1991 na platforme Windows 3.1. Wtedy jeszcze pisalo sie programy prawie
    dostkonale, totez program ten dziala bez wiekszych problemow takze pod
    Windows XP. Rok pozniej firma Aldus zostala wykupiona przez Adobe, zas sam
    produkt zostal wstrzymany, gdyz dzial marketingu stwierdzil, ze wspieranie
    dwoch identycznych programow mija sie z celem, a Adobe wlasnie wtedy
    wystartowalo z Adobe Photoshop, ktory do dzis swieci triumfy.

    Takze, podsumowujac. Program nie istnieje, gdyz nie jest wspierany. Firma
    nie istnieje. Ja mimo to chcialbym go uzywac (jesli moge - legalnie).
    Oczywiscie posiadam do niego nielegalny numer seryjny, gdyz zarowno wtedy
    (przed wejsciem w zycie Ustawy o prawie autorskim) jak i obecnie (z
    wiadomych przyczyn) nabycie licencji na ten konkretny program bylo po prostu
    niemozliwe.

    Na swoim komputerze nie instaluje nielegalnego oprogramowania i dlatego mam
    pytanie, do szanownych grupowiczow, czy w swietle podanych przeze mnie
    faktow mam prawo uzywac tego programu legalnie. A jesli nie to czy istnieje
    jakies rozwiazanie, aby moc go uzywac legalnie. Dodam, ze (mam taki kaprys,
    przyzwyczailem sie, albo nie widze lepszego programu) chce uzywac tylko tego
    i wlasnie tego programu. Dlatego prosze o ewentualne pomysly w tym temacie.
    Rozwiazania typu "przesiadz sie na inny program", albo "uzyj tego" to nie
    to, czego szukam.

    Z gory dziekuje i zycze milego dnia!
    Tomasz Trejderowski