  • 1. Data: 2004-09-14 21:56:48
    Temat: Prawo autorskie
    Od: "ntom" <n...@N...ct.utwente.nl>

    Witam,

    Sprawa dotyczy prawa autorskiego

    Rozdzial 7, art 74 ust 3:
    3. Prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w
    wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o
    ile umowa nie stanowi inaczej.

    Jak to jest, jesli sie jest doktorantem na polskiej uczelni i:
    1) program komputerowy jest zwiazany posrednio/bezposrednio z tematyka
    doktoratu,
    2) byl pisany na wlasne zyczenie (tzn. choc jest zwiazany z tematyka
    doktoratu to nie zawiera sie w doktoracie :) zrozumiale? czego konsekwencja,
    3) nigdzie nie byl publikowany *w zwiazku* z doktoratem, ani nie bedzie
    stanowil czesci *mojego* doktoratu,
    4) byl za to uzyty przez inna osobe do analizy danych ktore zostaly
    opublikowane (a ja bylem jednym z wspolautorow)
    4)w tym akurat specjalnym przypadku uczelnia daje komputer do pracy ale
    wlascicielem komputera jestem ja. Zreszta nie ma dowodu ze pisalem program
    na tym akurat komputerze (mam tez inne), ale moze to byc wazne.

    Komu naleza sie prawa majtkowe do programu? Czy uczelnia, szef, wspolautorzy
    tego jedynego artykulu moga sie czepiac jesli sprzedam prawa do programu
    komus innemu?
    Czy moge im kazac zaplacic za *dalsze* uzywanie do innych celow. Czy maja
    prawo modyfikowac lub/i publikowac w calosci lub czesci kod zrodlowy bez
    mojej zgody (bo chyba podlega to pod Rozdzial 7, art 75 ust 2 punkt 3 i
    zarazem Roz. 7, art 75, ust 3)?

    Z gory dziekuje

    Nikodem Tomczak

  • 2. Data: 2004-09-15 01:39:33
    Temat: Re: Prawo autorskie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <ci7pf8$rt7$1@netlx020.civ.utwente.nl>, ntom wrote:
> [...]
    > wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o

    Ale ja nie wiem czy studia doktoranckie to stosunek pracy. Prawdę mówiąc
    sądzę, że nie.

    [..]
    > Komu naleza sie prawa majtkowe do programu? Czy uczelnia, szef, wspolautorzy
    > tego jedynego artykulu moga sie czepiac jesli sprzedam prawa do programu
    > komus innemu?

    Prawa autorskie w tym majątkowe posiada autor, z tym że może Ci być trudno
    wykazać że jesteś wyłącznym autorem (tym bardziej że była zbiorowa
    publikacja) co w przypadku samodzielnej próby sprzedaży może doprowadzić
    do nieciekawych prawnie sytuacji. Pracę doktorską (mowa o materiale a nie
    o tekście końcowym pracy) przygotowujesz pod czyimś kierunkiem i ta osoba
    też może się czepnąć (choć chyba ma niezbyt wielkie szanse). Dalej, ta
    osoba pozostaje w stosunku pracy z uczelnią co na ogół oznacza że
    prawa majatkowe do jej kawałka udziału ma uczelnia i ta też się może na
    tej zasadzie przyczepić.

> [...]
    > prawo modyfikowac lub/i publikowac w calosci lub czesci kod zrodlowy bez
    > mojej zgody (bo chyba podlega to pod Rozdzial 7, art 75 ust 2 punkt 3 i

    MZ nie mogą i możesz domagać się wynagrodzenia. Możesz tez powiadomić
    prokuraturę o popełnieniu przestępstwa i zgłosić wniosek o ściganie.

    W tym wszystkim może być jedno małe ale: w jakimś z dokumentów które
    podpisywałeś a dotyczących owego studium, może stać że prawa majątkowe do
    utrworów wykonanych w ramach zajęć/prac studenta nabywa uczelnia.

    --
    Marcin