  • 1. Data: 2007-01-17 11:52:51
    Temat: Prawa autorskie - nie komercyjnie
    Od: "Maciej" <n...@n...pl>

    Witam szanownych grupowiczów,
    z góry przepraszam, że piszę anonimowo, jednak narazie niechcę nagłaśniać
    sprawy.
    Jestem fotoreporterem, jedno z moich zdjęć zostało wykorzystane bez mojej
    zgody, a nawet i wiedzy na pewnej stronie internetowej. Nie miałbym żadnych
    wątpliwości, gdyby zostało wykorzystane w jakimś projekcie komercyjnym -
    sprawa do sądu. Jak to się ma w tym przypadku, gdyż wydaje mi się, że stronę
    tą prowadzi ktoś hobbystycznie, choć ma wygląd portalu tematycznego?
    Dodatkowo zdjęcie to było publikowane w sieci jedynie z moim podpisem w
    ramce zdjęcia (wszystko w pliku .jpg), a na stronie zostało wycięte z ramki.
    Został jednak podpisany autor zdjęcia (prawdziwy - ja). Czy słusznie mogę w
    tym wypadku dochodzić odszkodowania? Jeżeli tak to czy tylko za
    wykorzystanie zdjęcia bez mojej zgody, czy dodatkowo jeszcze za przeróbkę
    (usunięcie ramki)?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

  • 2. Data: 2007-01-17 13:09:48
    Temat: Re: Prawa autorskie - nie komercyjnie
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Maciej* na tej grupie:

> [...]
    > tym wypadku dochodzić odszkodowania? Jeżeli tak to czy tylko za
    > wykorzystanie zdjęcia bez mojej zgody, czy dodatkowo jeszcze za przeróbkę

    Za jedno i za drugie.
    Chyba że była to aktualna fotografia reporterska, zaś rozpowszechnienie
    nastąpiło na warunkach art. 25 ust. 1 pkt 1 lit. c prawa autorskiego -
    wówczas należy Ci się wyłącznie wynagrodzenie.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2007-01-17 13:37:49
    Od: "Maciej" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@n...spam.no.problem> napisał w wiadomości
    s.com...
> [...]

    >nastąpiło na warunkach art. 25 ust. 1 pkt 1 lit. c prawa >autorskiego -
    >wówczas należy Ci się wyłącznie wynagrodzenie.

    Było to w okolicach maja, dla wydarzenia wtedy aktualnego. W sieci znalazlem
    to dopiero niedawno. W ustawie pisze, że dotyczy to prasy, radia i
    telewizji. Jednak czy stronę taką można uznąć z punktu widzenia za prasę?
    Wątpię, tymbardziej, że autor w opisie sugeruje o innym charakterze strony.
    Jednak załóżmy, że tak. Wspomniałeś, że należy mi się wyłącznie
    wynagrodzenie. Odszkodowanie wyznaczył bym sobie na podstawie podwójnej
    stawki ZPAFu. Rozumiem, że wynagrodzenie mam określić jako podstawowa stawka
    ZPAFu?
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2007-01-17 14:27:32
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

> [...]

    > to dopiero niedawno. W ustawie pisze, że dotyczy to prasy, radia i
    > telewizji. Jednak czy stronę taką można uznąć z punktu widzenia za prasę?

    Art. 25 ust. 4 PA. Jeśli zdjęcie zostało rozpowszechnione w tamtym
    czasie to nie ma naruszenia prawa.

    > Wątpię, tymbardziej, że autor w opisie sugeruje o innym charakterze strony.

    Trudno ocenić.

> [...]
    > stawki ZPAFu. Rozumiem, że wynagrodzenie mam określić jako podstawowa stawka

    W zasadzie jak chcesz, bo i tak musisz się dogadać.
    Jak się nie dogadasz to zostaje sąd a tam będziesz musiał faktycznie
    uzasadnić wysokość roszczenia.