  • 1. Data: 2004-05-20 12:17:17
    Temat: Prawa autorskie do dziel sztuki.
    Od: "Soldier" <d...@D...rules.pl>

    Witam!

    Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić jak to jest z prawem do wykorzystania obrazow
    znanych wszystkim klasykow malarstwa (np. Monet, Da Vinchi, Van Gogh itd) ?
    Czy moge uzyc ich prac, by wydac np. kalendarz czy tez musze prosic kogos o
    udzielenie licencji itp.
    Jesli tak to kogo? A jesli nie musze prosic o zgode to czy musze zaplacic
    komus jakies tantiemy?

    Dziekuje serdecznie i pozdrawiam,
    Piotrek

  • 2. Data: 2004-05-20 12:54:52
    Temat: Re: Prawa autorskie do dziel sztuki.
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

> [...]
    > udzielenie licencji itp.
    > Jesli tak to kogo? A jesli nie musze prosic o zgode to czy musze zaplacic

    Wieki temu (nawet chyba wlacznie z XIX w.) nie bylo czegos takiego
    jak majatkowe prawa autorskie,
    z pewnoscia jezeli chodzi o obrazy (bo oczywiscie "pirackie" rozpowszechniaie
    ksiazek od konca XV w. mozna sobie juz wyobrazic). Z tego powodu
    mozna mowic o tym jako dorobku ludzkosci i swobodnie rozpowszechniac.

    W ogole zasada jest, ze _majatkowe_ prawa autorskie wygasaja po pewnym
    czasie (70 lat). Przeczytaj ponizszy artykul z Ustawy o prawie autorskim i
    prawach
    pokrewnych:

    Art. 36. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, autorskie
    prawa majątkowe gasną z upływem lat siedemdziesięciu:

    1) od śmierci twórcy, a do utworów współautorskich - od śmierci współtwórcy,
    który przeżył pozostałych,

    2) w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany - od daty pierwszego
    rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia wątpliwości co do
    tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją tożsamość,

    3) w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe przysługują z
    mocy ustawy innej osobie niż twórca - od daty rozpowszechnienia utworu, a gdy
    utwór nie został rozpowszechniony - od daty jego ustalenia,

    4) w odniesieniu do utworu audiowizualnego - od śmierci najpóźniej zmarłej
    z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów,
    kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego.

    Czyli zasadniczo swobodnie mozesz wydawac takie dziela, bez pytania
    nikogo o zgode, ale oczywiscie musisz przestrzegac tzw. autorskich praw
    osobistych czyli:

    Art. 16. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią
    nieograniczoną w czasie i nie podlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy
    z utworem, a w szczególności prawo do:

    1) autorstwa utworu,
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go
    anonimowo,
    3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania,
    4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności,
    5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

    Nie jestem specem od tej dziedziny prawa wiec nie powiem ci czy ten
    przepis stosuje sie tez do takich tworcow naprawde wiekowych (da vinci etc) czy
    tylko do dziel i tworcow z naszych czasow kiedy juz uregulowano
    prawnie kwestie praw autorskich.

    Fakt, ze nie musisz dostac licencji etc. nie oznacza jednak, ze z reprodukcja
    takich dziel (do ktorych wygasly prawa majatkowe autora)
    nie wiaza sie zadne oplaty, bowiem:

    Art. 40. 1.Producenci lub wydawcy egzemplarzy utworów literackich, muzycznych,
    plastycznych, fotograficznych i kartograficznych, niekorzystających z ochrony
    autorskich
    praw majątkowych, są obowiązani do przekazywania na rzecz Funduszu, o
    którym mowa w art. 111 (Fundusz Promocji Tworczosci), wpłaty wynoszącej od 5% do
    8%
    wpływów brutto ze sprzedaży egzemplarzy _tych utworów_
    (tych do ktorych wygasly autorskie prawa majatkowe)
    Dotyczy to wydań publikowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    aha... to tez moze byc istotne (szczego ust.2 o zagranicznych autorach):

    Art. 124. 1. Przepisy ustawy stosuje się do utworów:
    1) ustalonych po raz pierwszy po jej wejściu w życie,
    2) do których prawa autorskie według przepisów dotychczasowych nie wygasły,
    3) do których prawa autorskie według przepisów dotychczasowych wygasły, a które
    według niniejszej
    ustawy korzystają nadal z ochrony, z wyłączeniem okresu między wygaśnięciem
    ochrony według ustawy
    dotychczasowej i wejściem w życie niniejszej ustawy. Ustawa nie narusza
    własności egzemplarzy
    utworów rozpowszechnionych przed dniem jej wejścia w życie.
    2. Przepis ust. 1 pkt 3 stosuje się do utworów obywateli obcych stale
    zamieszkałych za granicą,
    pod warunkiem wzajemności.

    Wiecej ci nie powiem, bo w ogole sie na tym nie znam. Jednak
    klucz lezy w tych i innych artykulach ustawy.

    Pozdrawiam,
    Konrad

  • 3. Data: 2004-05-21 20:21:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 May 2004, Konrad vel Legislator wrote:
    [...4 strony z cytatami z ustawy...]
    >+ Wiecej ci nie powiem, bo w ogole sie na tym nie znam.

    Konrad, żeby to wszyscy w Polsce się "nie znali" na medycynie,
    informatyce, polityce i co tam jeszcze mamy jak ty na prawie...
    A jakby jeszcze nasi ustawodawcy tak się "nie znali"...
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd