  • 1. Data: 2008-01-29 16:35:09
    Temat: Prawa autorskie?
    Od: Sharper <s...@g...pl>

    Witam.

    Mam pytanie odnośnie praw autorskich. Otóż chciałbym umieścić w
    Internecie notatki z wykładów, ćwiczeń itp. ze swojej uczelni, w taki
    sposób, aby inni studenci mogli z tego korzystać. Czy jest to legalne?
    Gdzie ewentualnie mógłbym znaleźć szczegóły dot. praw autorskich dla
    takiego przypadku?

    Pozdrawiam,
    Rafał Szunejko

  • 2. Data: 2008-01-29 16:39:40
    Temat: Re: Prawa autorskie?
    Od: "-" <z...@B...pl>

> [...]
    > inni studenci mogli z tego korzystać. Czy jest to legalne? Gdzie
    > ewentualnie mógłbym znaleźć szczegóły dot. praw autorskich dla takiego

    mysle, ze najlepiej dogadac sie bedzie w autorem tych notatek, a jesli to
    spisane slowo w slowo co mowil wykladowca - to z nim wlasnie

  • 3. Data: 2008-01-29 16:45:45
    Od: Sharper <s...@g...pl>

    - pisze:

    > mysle, ze najlepiej dogadac sie bedzie w autorem tych notatek, a jesli to
    > spisane slowo w slowo co mowil wykladowca - to z nim wlasnie

    Tylko że to nie jest takie proste :) Każdy student będzie miał możliwość
    umieszczania takich notatek, więc zdobycie pozwolenia od każdego
    wykładowcy uczelni jest trochę kłopotliwe... Jak wiadomo, kserowanie
    materiałów na uczelniach jest bardzo powszechne wśród studentów,
    zastanawia mnie fakt czy to do końca legalne, bo w moim przypadku dostęp
    do materiałów będzie miał praktycznie każdy.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-01-30 06:58:39
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Tue, 29 Jan 2008 17:39:40 +0100, - napisał(a):

    > mysle, ze najlepiej dogadac sie bedzie w autorem tych notatek, a jesli to
    > spisane slowo w slowo co mowil wykladowca - to z nim wlasnie

    chyba coś nie tak...
    czy w takim razie wszelkie notatki z wykładów, konferencji, zjazdów,
    zebrań, przemówień gdzie ktoś przykładowo nagrywa na dyktafon, a potem na
    spokojnie przepisuje słowo w słowo i publikuje jest naruszeniem praw
    autorskich ?

    Wyklad na uczelni wyższej jest raczej wystąpieniem publicznym, chyba nawet
    ustawowo jest okreslone, ze na wykład może przyjść każdy, nawet jeśli nie
    jest studentem i posłuchać, zrobić notatki.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    rozkoduj mój @ na tiny.pl: http://tiny.pl/p7bb
    http://grupy.3mam.net

  • 5. Data: 2008-01-30 08:39:11
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 30 Jan 2008 07:58:39 +0100, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    napisał(a):

    > Wyklad na uczelni wyższej jest raczej wystąpieniem publicznym, chyba
    > nawet ustawowo jest okreslone, ze na wykład może przyjść każdy, nawet
    > jeśli nie jest studentem i posłuchać, zrobić notatki.

    Koncert Edyty Górniak na stadionie też jest wystąpieniem publicznym, a
    jednak z nagrywaniem, nie mówiąc o rozpowszechnianiu tych śpiewów bywa
    różnie? ;-)

    Trzeba się zastanowić co to za wykład i na ile jego treść może być
    przedmiotem ochrony prawnoautorskiej. 90% wykładów nie ociera się nawet o
    pojęcie utworu ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    chcesz iPoda? wyślij esemesa B00120 na numer 71222

  • 6. Data: 2008-01-30 18:19:02
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl> napisal:
> [...]
    > zebrań, przemówień gdzie ktoś przykładowo nagrywa na dyktafon, a potem na
    > spokojnie przepisuje słowo w słowo i publikuje jest naruszeniem praw

    Jezeli slowo w slowo to jest. Jezeli zas jest parafraza, to nie jest.

    > Wyklad na uczelni wyższej jest raczej wystąpieniem publicznym, chyba nawet
    > ustawowo jest okreslone, ze na wykład może przyjść każdy, nawet jeśli nie
    > jest studentem i posłuchać, zrobić notatki.

    Nie. Dostepnosc wykladow zalezy od statutu uczelni. Ustawa nie ma tu
    nic do rzeczy, szczegolnie w odniesieniu do uczelni prywatnych,
    gdzie za sluchanie tychze placi sie bezposrednio z wlasnej kieszeni.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 7. Data: 2008-01-31 15:38:50
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Jacek_P <Z...@c...edu.pl> writes:

    > Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>
    >
    > Jezeli slowo w slowo to jest. Jezeli zas jest parafraza, to nie
    > jest.

    Też może być, jako stworzenie utworu zależnego (opracowania wykładu).

  • 8. Data: 2008-01-31 16:05:57
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    Piotr Dembiński <p...@g...pl> napisal:
    > Też może być, jako stworzenie utworu zależnego (opracowania wykładu).

    Ale wtedy wykladowca musi byc strona aktywnie dowodzaca
    tej zaleznosci. W przypadku przepisania "slowo w slowo"
    dowod jest nieomal automatyczny.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 9. Data: 2008-01-31 19:54:20
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Jacek_P <Z...@c...edu.pl> writes:

    > Ale wtedy wykladowca musi byc strona aktywnie dowodzaca
    > tej zaleznosci. W przypadku przepisania "slowo w slowo"
    > dowod jest nieomal automatyczny.

    Jasne, właśnie dlatego może być. Idee, odkrycia i koncepcje
    matematyczne zawarte lub będące przedmiotem wykładu nie są przedmiotem
    prawa autorskiego (art. 1 ust. 2 ustawy). Pewien problem mogą
    stanowić wywody matematyczne (dowód matematyczny jako program
    komputerowy). Jako ciekawostkę mogę podać, że np. w normie ISO/IEC
    13568 zostało explicite zaznaczone, że na równania matematyczne
    i definicje zawarte w tym standardzie udziela się określonej licencji.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl