  • 1. Data: 2005-06-19 09:37:33
    Temat: Odp: Praca bez płacy - czy możliwa prawnie
    Od: "Dan" <j...@p...fm>

    Użytkownik Michał Kordulewski <m...@p...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:d96286$806$...@k...task.gda.pl...
    > Więc czy jest możliwe świadczenie pracy bez uzyskania wynagrodzenia lub
    > z wynagrodzeniem symbolicznym, np: 1zł miesięcznie?
    > Konkretnie: pensja 1zł.
    > Składki emerytalne np: 500zł

    Na podstawie umowy o prace nie jest to mozliwe. Natomiast na podstawie umowy
    o dzielo, zlecenie oraz innych umow o swiadczenie uslug na zasadach
    zlecenia, taka sytuacja jest dopuszczalna.

    Dan.

  • 2. Data: 2005-06-20 09:28:45
    Temat: Praca bez płacy - czy możliwa prawnie
    Od: Michał Kordulewski <m...@p...pl>

    Więc czy jest możliwe świadczenie pracy bez uzyskania wynagrodzenia lub
    z wynagrodzeniem symbolicznym, np: 1zł miesięcznie?
    Konkretnie: pensja 1zł.
    Składki emerytalne np: 500zł

    Chodzi o sytuację, gdy chcę mieć opłacone świadczenia zusowskie, ale nie
    chcę tego robić samemu - samodzielnie zarobię więcej, jednak świadczeń
    wolałbym nie odprowadzć. Czyli nie chciałbym (na razie) prowadzić DG na
    normalnych zasadach.

    Będę wdzieczny za uwagi dotyczące legalności i opłacalności takiego slalomu.

    --
    pzdr, Michał Kordulewski
    m.kordulewski(at)post.pl

  • 3. Data: 2005-06-20 13:57:54
    Temat: Re: Odp: Praca bez płacy - czy możliwa prawnie
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 6/19/2005 11:37 AM, Dan wrote :
> [...]
    > o dzielo, zlecenie oraz innych umow o swiadczenie uslug na zasadach
    > zlecenia, taka sytuacja jest dopuszczalna.

    Należy mieć jednak na uwadze treść art. 83 § 1 kc. Jest bowiem
    ewidentnie czynność pozorna (zatem nieważna). Ponadto, jeśli będzie de
    facto świadczona praca, to oczywiście zawarcie umowy zatytułowanej
    "umowa zlecenie" nie wyłączy stosowania kodeksu pracy. Tak więc, co do
    zasady, nie da się.

    Pytającemu polecam lekturę ustawy o działalności pożytku publicznego i o
    wolontariacie, która coś takiego przewiduje (przynajmniej w wąskim
    zakresie).
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 4. Data: 2005-06-20 14:58:45
    Temat: Re: Praca bez płacy - czy możliwa prawnie
    Od: Michał Kordulewski <m...@p...pl>

    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki napisał(a):
> [...]
    > facto świadczona praca, to oczywiście zawarcie umowy zatytułowanej
    > "umowa zlecenie" nie wyłączy stosowania kodeksu pracy. Tak więc, co do

    Praca nie byłaby pozorna, wręcz przeciwnie - wykonana sumiennie i dość
    twórczo, z pozostawieniem dość ważnych i niepodważalnych dowodów. Cała
    kombinacja w tym, że:
    - jestem studentem, nie na rękę mi DG (m.in. regularność składek ZUSu)
    - opłacanie składek zusowskich przez pracodawcę byłoby realizowane w
    zamian _za_wykonaną_realnie_pracę_.

    Innymi słowy: chciałbym się nająć na część etatu (np. 1/4 etatu), ale
    zamiast ułamkowej składki emerytalnej i ułamkowej pensji chciałbym
    otrzymać wyłącznie sumiennie i regularnie opłacane składki zusowskie.
    Zamiast 500zł pensji i 500zł składki emerytalnej chciałbym te pieniądze
    otrzymać wyłącznie jako składkę w wysokości 1000zł na poczet składek
    emerytalnych. (arytmetyka księgowa w przykładzie błędna i nieistotna!)

    Kombinacja przydatna chociażby do tego, by móc zarejestrować DG bez
    konieczności samodzielnego regulowania kwestii ubezpieczeń socjalnych.
    Tylko nie wiem czy da się zrealizować... :/

    --
    pzdr
    Michał Kordulewski

  • 5. Data: 2005-06-20 15:03:54
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Michał Kordulewski wrote:

> [...]
    > otrzymać wyłącznie jako składkę w wysokości 1000zł na poczet składek
    > emerytalnych. (arytmetyka księgowa w przykładzie błędna i nieistotna!)

    nie da się.

    Podpiszcie umową o pracę na wysoką stawkę, z której będzie ZUS jaki cię
    interesuje, niech on ci zapłaci, a potem oddaj mu kasę.
    Będzie miał lewą kasę na lewe wydatki.

  • 6. Data: 2005-06-20 15:06:17
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Michał Kordulewski" <m...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Kombinacja przydatna chociażby do tego, by móc zarejestrować DG bez
    > konieczności samodzielnego regulowania kwestii ubezpieczeń socjalnych.
    > Tylko nie wiem czy da się zrealizować... :/

    Ubezpieczenie zdrowotne i tak będziesz musiał płacić samodzielnie,
    regularnie, i co najważniejsze - dwukrotnie (raz za etat, drugi raz za DG).

    L.

  • 7. Data: 2005-06-20 18:21:04
    Od: Anna <a...@w...pl>

    Michał Kordulewski napisał(a):
> [...]

    > konieczności samodzielnego regulowania kwestii ubezpieczeń socjalnych.
    > Tylko nie wiem czy da się zrealizować... :/

    Aby płacic tylko składke zdrowotna do ZUS trzeba miec umowę o prace na
    cały etet przynajmniej na najnizszą krajową. Podobno moze byc umowa
    zlecenie na bylejaką kwotę ale ja juz państwu w zusie nie wierzę bo
    kiedyś można niby było " zawieszac" działalnosć, a teraz ludzie kary
    płacą. Przepisy co do tej umowy zlecenia to też są pokretne.

    pozdrawiam

    Ania