  • 1. Data: 2002-11-08 20:00:34
    Temat: Pozwolenie na ... B R O N ?
    Od: "TrX" <p...@N...pl>

    Witam,

    Z racji wykonywalej pracy (gdzie czasem muze miec przy sobie duzo pieniedzy
    i jezdzic z nimi po kraju) chcialbym kupic sobie bron.
    Wiadomo, ze potrzebuje zezwolenie...
    Gdzie je zdobyc, czyli do kogo napisac pismo i jak je sformulowac? Zalezy mi
    na calkowicie legalnym posiadaniu broni, zadnych naciagniec; moze nawet nie
    dostane pozwolenia, jakie trzeba spelniac kryteria? I czy jest roznica
    miedzy pozwoleniem na bron gazowa i ostra?

    --
    Pozdroofka ,
    TrX

    Najbardziej zalujemy rzeczy,
    ktorych nie zrobilismy ...

  • 2. Data: 2002-11-09 09:22:10
    Temat: Re: Pozwolenie na ... B R O N ?
    Od: "Piotr Zajączkowski" <z...@k...home.pl>

    > Z racji wykonywalej pracy (gdzie czasem muze miec przy sobie duzo
    pieniedzy
    > i jezdzic z nimi po kraju) chcialbym kupic sobie bron.

    Poczekaj na nowelizacje przepisow , obecnie ciezko dostac takie pozwolenie -
    sa niesamowite jaja

> [...]
    nie
    > dostane pozwolenia, jakie trzeba spelniac kryteria?

    O formulaz starasz sie w Policji Powiatowej albo Wojewodzkiej

    Potem idziesz do placowki medycznej gdzie takie badania sie wykonuje
    Przychodnie Wojskowe, Przychodnie MSWiA oraz wybrane inne - jakie podaja na
    Policji

    badanie to :
    - okulistyczne
    - psychologiczne (najwazniejsze , zdajesz testy)
    - psychiatryczne ( w przypadku watpliwosci)
    wsrod 10 osob ubiegajacych sie 2 maja braki psychologiczne i psychiatryczne
    - internistyczne

    kosztuje to 350-400 zł. platne przed badaniem

    Potem we wniosku od Policji wypisujesz uzasadnienie i jezeli bedzie
    skuteczne to dostaniesz pozwolenie.
    W praktycze Policja nie przyjmuje do wiadomosci ze odczuwasz zagrozenie z
    racji wykonywania zawodu, co oznacza ze jak juz zostaniesz ograbiony i
    napadniety to moze wtedy dostaniesz bron - no ale nie zdasz psychologicznego
    testu bo bedziesz mial zniszczona i zastraszona psychike.
    To tak na marginesie.

    Policja robi wszystko zeby broni nie dac obywatelowi bo to tylko problem:)

    I czy jest roznica
    > miedzy pozwoleniem na bron gazowa i ostra?

    Tak jest roznica w gradacji problematyki z jej uzyskaniem
    Zdecydowanie latwiej dostac gazowa bron.
    Ale jest nawet bardziej niebiezpieczna.
    Pociski paralizujace potrafia spowodowac trwale kalectwo a jak wiesz
    Prokuratury w Polsce nie rozumieja co to jes obrona konieczna :)
    Moze bedzie kiedys tak jak w USA, pierwsze sie strzela a potem patrzy kto
    przyszedl nie dzwoniac na dzwonek !!!!!!!

    W kazdym badz razie juz niebawem nastapi zniana przepisow i bedzie latwiej
    bron uzyskac.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2002-11-09 09:47:13
    Od: "carlosky" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Piotr Zajączkowski" <z...@k...home.pl> napisał w
    wiadomości news:aqijsb$fik$1@news.tpi.pl...
    > W kazdym badz razie juz niebawem nastapi zniana przepisow i bedzie latwiej
    > bron uzyskac.

    skad takie informacje?

    pozdrawiam,

    carlo
    ******************************
    SkyDive is my favourite waste of time

  • 4. Data: 2002-11-09 10:00:26
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    PODSTAWA PRAWNA

    Zasady wydawania pozwoleń na określony rodzaj broni, cofanie pozwoleń na
    broń oraz wydawania decyzji odmawiających pozwolenia zostały ujęte w Ustawie
    o broni i amunicji z dnia 21 maja 1999 r. / Dz.U. nr 53 poz. 549/.
    W rozumieniu cytowanej ustawy bronią jest:

    a.. broń palna, w tym bojowa, myśliwska, sportowa, gazowa, alarmowa i
    sygnałowa;
    b.. broń pneumatyczna;
    c.. miotacze gazu obezwładniającego;
    d.. narzędzia i urządzenia, których używanie może zagrażać życiu lub
    zdrowiu:
    1.. broń biała w postaci:
    a.. ostrzy ukrytych w przedmiotach nie mających wyglądu broni
    b.. kastetów i nunczaków
    c.. pałek posiadających zakończenie z ciężkiego i twardego materiału lub
    zawierającego wkładki z takiego materiału
    d.. pałek wykonanych z drewna lub innego ciężkiego i twardego materiału,
    imitującego kij bejsbolowy
    2.. broń cięciwową w postaci kusz
    3.. przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii
    elektrycznej

    Broń palna i gazową do tej broni można posiadać na podstawie pozwolenia
    wydanego przez właściwego ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanej
    osoby lub siedzibę podmiotu Komendanta Wojewódzkiego Policji.
    Broń pneumatyczną, miotacze gazu obezwładniającego oraz narzędzia i
    przedmioty wymienione wyżej można posiadać na podstawie pozwolenia wydanego
    przez właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej
    lub siedzibę podmiotu Komendanta Powiatowego /Miejskiego/ Policji.

    Zgodnie z dyspozycja art. 11 Ustawy o broni i amunicji, pozwolenia na broń
    nie wymaga się w przypadku:
    a.. posiadania broni palnej wytworzonej przed rokiem 1850
    b.. gromadzenia broni w zbiorach muzealnych na podstawie odrębnych
    przepisów
    c.. dysponowania bronią przez przedsiębiorców dokonujących obrotu bronią i
    amunicją na podstawie koncesji lub świadczących usługi rusznikarskie, o ile
    związane jest to bezpośrednio z prowadzeniem działalności gospodarczej
    d.. używania broni w celach sportowych, szkoleniowych lub rekreacyjnych na
    strzelnicy działającej na podstawie zezwolenia właściwego organu
    e.. posiadania broni alarmowej o kalibrze do 6mm
    f.. posiadania ręcznych miotaczy gazu obezwładniającego
    g.. posiadania przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą
    energii elektrycznej o średniej wartości prądu w obwodzie nie
    przekraczającym 10mA i energii nie przekraczającej 300 mJ.

    Pozwolenie na bron może być wydane w szczególności, w następujących celach:
    a.. ochrony osobistej lub ochrony bezpieczeństwa innych osób oraz mienia
    b.. łowieckich
    c.. sportowych
    d.. kolekcjonerskich
    e.. pamiątkowych
    f.. szkoleniowych.
    Pozwolenia na broń nie może uzyskać osoba:
    a.. nie mająca ukończonych 21 lat;
    b.. z zaburzeniami psychicznymi, o których mowa w ustawie z dnia 19
    sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego lub o znacznie ograniczonej
    sprawności psychofizycznej;
    c.. wykazująca istotne zaburzenia funkcjonowania psychologicznego;
    d.. uzależniona od alkoholu lub od substancji psychoaktywnych;
    e.. nie posiadająca miejsca zamieszkania na terytorium RP;
    f.. co do której istnieje uzasadniona obawa, że może użyć broni w celach
    sprzecznych z interesem bezpieczeństwa lub porządku publicznego, w
    szczególności skazana prawomocnym orzeczeniem Sądu za przestępstwo z użyciem
    groźby bezprawnej albo wobec których toczy się postępowanie karne o
    popełnienie takiego przestępstwa.
    WNIOSEK O POZWOLENIE NA BROŃ

    Osoba zainteresowana uzyskaniem pozwolenia na broń, o której mowa w Ustawie,
    jest zobowiązana złożyć wniosek do właściwego komendanta policji. Wniosek
    ten powinien zawierać:
    a.. imię i nazwisko wnioskodawcy
    b.. imiona rodziców i nazwisko panieńskie matki
    c.. adres stałego zamieszkania / zameldowania/
    d.. nr dowodu osobistego, nazwę organu wydającego
    e.. nr PESEL.
    Do podania / wniosku/ powinien być dołączony życiorys, dwa zdjęcia,
    zaświadczenie z miejsca pracy, a w przypadku prowadzenia działalności
    gospodarczej - wpis do ewidencji o prowadzeniu takiej działalności. W
    życiorysie należy przedstawić przede wszystkim takie informacje jak:
    wykształcenie, wykonywany zawód, pełnione funkcje społeczne lub państwowe,
    dane o służbie wojskowej.
    Informacje o stanie majątkowym mogą być zawarte w przypadku uznania przez
    stronę, że stanowią one znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.
    Ponadto do wniosku mogą być dołączone inne dokumenty, które w ocenie
    wnioskodawcy - potwierdzają zasadność jego wystąpienia o pozwolenie.
    Szczególną wartość dowodową mogą mieć udokumentowane informacje o
    zdarzeniach potwierdzających istnienie faktycznego zagrożenia życia lub
    zdrowia.
    Nadto do wniosku obowiązkowo strona winna załączyć orzeczenie lekarskie i
    psychologiczne potwierdzające brak przeciwwskazań do dysponowania bronią
    określonego rodzaju.
    Szczegółowe przepisy dotyczące zakresu, warunków oraz trybu prowadzenia
    badań lekarskich i psychologicznych, a także stawek odpłatności za badania
    zawiera Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 września 2000 r. w sprawie
    badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających się lub posiadających
    pozwolenie na broń / Dz.U. nr 79 poz. 898/. W tym miejscu należy zaznaczyć,
    że skutkiem nie dopełnienia obowiązku przedłożenia orzeczenia lekarskiego i
    psychologicznego może być odmowa wydania pozwolenia na broń.
    Orzeczenie lekarskie i psychologiczne stanowi podstawę do wydania pozwolenia
    na broń przez okres 2 / dwóch / miesięcy od daty jego wydania. Powyższe
    stanowi, że osoba, która uzyskała orzeczenie pozytywne, powinna w ciągu 2
    miesięcy od daty jego wydania przedłożyć orzeczenie właściwemu organowi
    Policji wraz z wnioskiem o wydanie pozwolenia. Przekroczenie terminu
    spowoduje, że orzeczenie - dla organu Policji- traci moc wiążącą i nie
    będzie stanowiło podstawy do pozytywnego rozstrzygnięcia.
    Osoby występujące o uzyskanie pozwolenia na broń w celach łowieckich winny
    dołączyć także zaświadczenie o przynależności do Polskiego Związku
    łowieckiego oraz dokument potwierdzający zdanie egzaminu przed komisja
    powołana przez PZŁ, w skład której wchodzi także przedstawiciel Policji.
    W przypadku występowania o pozwolenia na broń w celach sportowych należy
    załączyć dokument potwierdzający przynależność do klubu sportowego lub
    stowarzyszenia sportowego, realizującego strzelectwo sportowe ,
    częstotliwość udziału w zawodach organizowanych przez np. klub, osiągane
    wyniki oraz zajmowane lokaty.
    Osoba taka może przedłożyć także licencję wydaną przez Polski Związek
    Strzelectwa Sportowego, jednakże dokument ten nie ma decydującego znaczenia
    dla merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy.
    Osoba ubiegająca się o uzyskanie pozwolenia na broń obowiązana jest -
    zgodnie z dyspozycja art. 16 Ustawy o broni i amunicji - do zdania egzaminu
    przed komisją powołaną przez właściwy organ Policji ze znajomości przepisów
    dotyczących posiadania i używania danej broni oraz umiejętności posługiwania
    się bronią.
    Od egzaminu zwolnieni są m.in. członkowie Polskiego Związku Łowieckiego - w
    zakresie broni myśliwskiej oraz członkowie Polskiego Związku Strzelectwa
    Sportowego posiadający licencje na uprawianie strzelectwa sportowego - w
    zakresie broni sportowej, jeżeli zdali taki egzamin na podstawie odrębnych
    przepisów.
    Osoba przystępująca do egzaminu obowiązana jest do uiszczenia stosownej
    opłaty na konto wskazane przez organ wydający pozwolenie na broń.

    REJESTRACJA BRONI

    Osoba, która zakupiła broń zobowiązana jest zarejestrować ją w ciągu 5 dni.
    Rejestracji dokonuje właściwy organ Policji na podstawie dowodu nabycia
    broni i fakt ten potwierdza w legitymacji posiadacza broni.

    Niedopełnienie tego obowiązku skutkować będzie wycofaniem wydanego wcześniej
    pozwolenia
    PROCEDURA ODWOŁAWCZA

    Każda osoba, która otrzymała decyzję negatywną lub nie w pełni
    satysfakcjonującą stronę może zaskarżyć decyzję do organu wyższej instancji.
    Decyzję komendantów wojewódzkich Policji są zaskarżane do Komendanta
    Głównego Policji. Organami odwoławczymi od decyzji komendantów powiatowych
    (miejskich) Policji są komendanci wojewódzcy.
    Zaskarżenie decyzji organu I instancji wnosi się w formie odwołania, które
    należy złożyć za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni
    od daty doręczenia decyzji. Bieg terminu zaczyna się w dniu następnym po
    dniu doręczenia decyzji.

    pozdr
    ssj5

  • 5. Data: 2002-11-10 18:30:52
    Od: "Q" <b...@p...onet.pl>

    "TrX" <p...@N...pl> wrote in message
> [...]
    > dostane pozwolenia, jakie trzeba spelniac kryteria? I czy jest roznica
    > miedzy pozwoleniem na bron gazowa i ostra?

    1. Temat był wałkowany w zeszłym tygodniu - sprawdź archiwum.
    2. Jeśli pracujesz przy pieniądzach gazowca sobie odpuść, potencjalni
    napastnicy nie będą się patyczkować więc lepiej albo grzecznie oddać kasę z
    nadzieją
    że nie zabiją albo mieć taką pukawkę która "raz a dobrze".
    3. Aby dostać pozwolenie na broń do ochrony osobistej trzeba być osobą
    szczególnie zagrożoną - praca przy pieniądzach jest takową przesłanką ale
    sporo zależy od kwot z jakimi masz do czynienia i uznania Policji: możliwe
    że jeśli za małe (eee, od jakiej kwoty trzeba konwojować ?) to powiedzą że
    nie trzeba eskorty, jak odpowiednie odeślą do firm ochroniarskich.
    4. Niepodważalny dowód szczególnego zagrożenia będziesz miał dopiero post
    mortum, wcześniej kwestia podejścia decydenta, tak czy tak dobrze mieć
    "dojścia".
    5. Pozwolenia wydaje Komenda Wojewódzka Policji, od decyzji można się
    odwołać do Komendy Głównej.
    6. Trzeba przejść badania medyczne (380 zeta, ważne 5 lat) i egzamin
    teoretyczno-praktyczny (ustawa o broni i amunicji + rozporządzenia, przepisy
    o obronie koniecznej, egzamin strzelecki, chyba 400 zeta), zgoda na zakup
    kolejne 200 zeta, sejf do przechowywania od ok. 300 w górę.
    7. Stosunkowo najłatwiej załatwić pozwolenie na broń palną do celów
    sportowych - nawet łatwiej niż na gazową do ochrony osobistej, wystarczy
    należeć do klubu strzeleckiego; wprawdzie takiej broni nosić nie wolno ale
    raz że to wykroczenie a nie przestępstwo a dwa że sprawa "wyjdzie" jak tej
    broni użyjesz, więc i tak lepiej trafic do sądu niż na cmentarz.

  • 6. Data: 2002-11-12 10:26:35
    Od: "ANIA" <l...@k...com.pl>

    po przeczytaniu mojej pracy a zwlaszcza moich wnioskow (zakonczenie)
    powinienes wiedziec, ze sa osoby ktore usiluja zmienic to prawo na bardziej
    "lagodniejsze"

  • 7. Data: 2002-11-12 20:20:58
    Od: "carlosky" <k...@p...pl>

    http://www.bron-amunicja.pl

    jesli kogos zainteresuje rzadowy projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i
    amunicji

    pozdrawiam,

    carlo
    SkyDive is my favourite waste of time