  • 31. Data: 2009-06-02 15:12:31
    Temat: Re: Potrzebna porada prawna - uszkodzilem kabel TP
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    spp pisze:

    > A co to ma za znaczenie?

    Decydujące - jeśli nie mógł wiedzieć, że w ziemi coś siedzi, to jak może
    odpowiadać za przypadkowe uszkodzenie tego czegoś?

  • 32. Data: 2009-06-02 15:13:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    s...@v...pl pisze:

    > Kabel tak luzem sobie w ziemi leżał? zwykle TP umieszcza kable w ziemi w
    > plastikowych rurach, o średnicy ok 10 cm, na głębokości powyżej 1 metra.

    Ty nic nie mów o infrastrukturze TPSA... Koło mnie kable idą po ziemi -
    na powierzchni. Gdzieniegdzie trzymają się co N-tego słupa, w paru
    miejscach podpierają je gałęzie i podstawione drągi.

  • 33. Data: 2009-06-02 15:19:44
    Od: agent73 <a...@g...pl>

    On Tue, 02 Jun 2009 12:56:18 +0200, s...@v...pl wrote:

    >Kabel tak luzem sobie w ziemi leżał? zwykle TP umieszcza kable w ziemi w
    >plastikowych rurach, o średnicy ok 10 cm, na głębokości powyżej 1 metra.

    Bzdura. Zwykłe ziemne kable rozdzielcze i abonenckie (a o takim tutaj
    mowa, skoro wątkotwórca wspomina że naprawa polegała na zrobieniu paru
    skrętek) powinny być na głębokości 60 cm, o ile nie ma jekichś
    szczególnych warunków terenowych. A "powyżej metra" to tylko
    przewierty pod drogami, torami itp. i czasem światłowody.
    --
    A.

  • 34. Data: 2009-06-02 15:24:46
    Od: kuba <j...@g...com>

    Herald pisze:

    > Niby istnieje, ale właściciel o niej nie ma pojęcia.

    A mnie się wydaje, że służebność wygasła.

    > Wobec czego jaki problem by umowę wypowiedzieć?
    > Chyba można umowę wypowiedzieć prawda?
    > Mówię o takiej która jest tylko na papierze, bez wpisów do KW.

    Co tu można wypowiadać? Wypowiada to się bezterminowe stosunki prawne o
    charakterze ciągłym, a tamta umowa ma jednorazowy skutek rzeczowy.
    Wyobrażasz sobie wypowiedzenie umowy ustanawiającej służebność? Bo ja nie;)
    Zresztą nawet, gdyby można ją było wypowiedzieć, to wątkotwórca nie jest
    jej stroną.

    pozdrowienia
    kuba

  • 35. Data: 2009-06-02 16:17:31
    Od: spp <s...@o...pl>

    kuba pisze:

    > A mnie się wydaje, że służebność wygasła.

    Dlaczego?
    Przecież najprawdopodobniej wcale jej nie było. :)
    To było raczej użytkowanie a nie służebność. :)

    > Co tu można wypowiadać? Wypowiada to się bezterminowe stosunki prawne o
    > charakterze ciągłym, a tamta umowa ma jednorazowy skutek rzeczowy.

    Skąd ta pewność, nie znamy treści umowy. Prawdopodobnie była zawarta na
    czas nieokreślony.

    > Wyobrażasz sobie wypowiedzenie umowy ustanawiającej służebność? Bo ja nie;)
    > Zresztą nawet, gdyby można ją było wypowiedzieć, to wątkotwórca nie jest
    > jej stroną.

    W sumie nie musi wypowiadać - może zażądać usunięcia kabla a dalej
    procedura ... jak w Markach. :)

    --
    spp

  • 36. Data: 2009-06-02 16:49:37
    Od: kuba <j...@g...com>

    spp pisze:

    > Dlaczego?
    > Przecież najprawdopodobniej wcale jej nie było. :)
    > To było raczej użytkowanie a nie służebność. :)

    A dlaczego użytkowanie? Użytkowanie ma dużo szerszy zakres i obejmuje
    między innymi pobieranie pożytków, o czym tu nie może być mowy. W tym
    wypadku zakres korzystania z rzeczy polegał pewnie na puszczeniu pod
    ziemią kabla i ewentualne prawo wstępu na nieruchomość w celu dokonania
    oznaczonych robót, konserwacji itp. (to się nazywa służebność przesyłu).

    A wygasła dlatego, że nie była ujawniona w księdze wieczystej (art. 5
    ust. o księgach wieczystych). Obecnie nie działa to w odniesieniu do
    służebności przesyłu, ale wątkotwórca nabył działkę jeszcze przed
    nowelizacją ustawy.

    > Skąd ta pewność, nie znamy treści umowy. Prawdopodobnie była zawarta na
    > czas nieokreślony.

    Ja bym raczej powiedział, że była to klasyczna umowa ustanawiająca
    służebność (skoro wątkotwórca użył tego słowa, to skądś musiało mu
    przyjść do głowy :) ). Zresztą TP S.A. dąży do zawarcia umów
    ustanawiających służebność. Umowa zezwalająca na korzystanie z gruntu w
    oznaczonym zakresie zawarta na czas nieoznaczony nie spełnia swojej
    roli, choćby dlatego że można ją wypowiedzieć i dlatego że wiąże
    określone strony.

    Umowa ustanawiająca służebność ma skutek wobec przyszłych nabywców, czy
    też - brzydko się wyrażę - wobec każdoczesnego właściciela nieruchomości
    obciążonej. Nie można także jej wypowiedzieć, można tylko żądać
    zniesienia służebności na drodze sądowej.

    > W sumie nie musi wypowiadać - może zażądać usunięcia kabla a dalej
    > procedura ... jak w Markach. :)

    A tego nie czytałem ;)

    pozdrawiam
    kuba

  • 37. Data: 2009-06-02 16:52:41
    Od: kuba <j...@g...com>

    spp pisze:

    > Dlaczego?
    > Przecież najprawdopodobniej wcale jej nie było. :)
    > To było raczej użytkowanie a nie służebność. :)

    Zresztą użytkowania też nie można wypowiedzieć ;)

    pozdrawiam

  • 38. Data: 2009-06-02 16:59:29
    Od: spp <s...@o...pl>

    kuba pisze:

> [...]
    > obciążonej. Nie można także jej wypowiedzieć, można tylko żądać
    > zniesienia służebności na drodze sądowej.

    To wiem, jednak posłużyłem się znanym mi, prawie identycznym przypadkiem
    z Poznania. Oczywiście trudno rozmawiać nie mając umowy w ręku ale być
    może było podobnie:

    http://www.rp.pl/artykul/56711,70073_Uzytkowanie_to_
    nie_sluzebnosc.html

    w skrócie:

    " ... służebność gruntowa jest obciążeniem cudzej nieruchomości, mającym
    na celu zwiększenie użyteczności innej nieruchomości (tzw. władnącej).
    Bezwzględnie zatem musi istnieć ta ,,nieruchomość władnąca", a
    ustanowiona służebność musi służyć zwiększeniu jej użyteczności.
    Podatnik nie przedstawił informacji o istnieniu nieruchomości władnącej,
    a z przedstawionego przez niego stanu faktycznego wynika, że ze spółką
    Aquanet zawarł umowę bezterminowego prawa użytkowania nieruchomości.
    Takie prawo jest odrębnie określone w kodeksie cywilnym (art. 252).
    Polega na używaniu rzeczy (np. nieruchomości) i pobieraniu z niej
    pożytków. - A zatem w tej sprawie nie mamy do czynienia z ustanowieniem
    służebności gruntowej, który to wymóg jest niezbędny do zastosowania
    przedmiotowego zwolnienia z podatku dochodowego - uznał dyrektor IS.

    Uzupełniając - pożytkiem było jednorazowe odszkodowanie.

    > A tego nie czytałem ;)

    Gdzieś są linki w wątku. W skrócie - właściciel wykopał kable
    światłowodowe po bezskutecznym wzywaniu TPSA do wykonania wyrku sądu
    nakazującego usunięcie tych kabli.

    --
    spp

  • 39. Data: 2009-06-02 17:09:08
    Od: kuba <j...@g...com>

    spp pisze:

> [...]
    > przedmiotowego zwolnienia z podatku dochodowego - uznał dyrektor IS.
    >
    > Uzupełniając - pożytkiem było jednorazowe odszkodowanie.

    Dobre! Bo to Dyrektor Izby Skarbowej chciał kasę sciągnąć i dlatego coś
    takiego wymyślił :)

    W orzecznictwie i doktrynie prawa cywilnego faktycznie wywoływał
    problemy ten brak nieruchomości władnącej, ale jakoś to naciągali
    (bodajże przez bardzo szeroką interpretację nieruchomości sąsiedniej).
    Podobny problem był z brakiem możliwości sądowego ustanowienia takiej
    służebności - więc robiono to przez analogię do przepisów o przymusowym
    ustanowieniu drogi koniecznej.

    Teraz problem jest już rozwiązany - są w KC przepisy o służebności
    przesyłu i jest to służebność na rzecz przedsiębiorcy (nowa kategoria).

    pozdrawiam
    kuba

  • 40. Data: 2009-06-02 17:12:55
    Od: spp <s...@o...pl>

    kuba pisze:

    > Teraz problem jest już rozwiązany - są w KC przepisy o służebności
    > przesyłu i jest to służebność na rzecz przedsiębiorcy (nowa kategoria).

    :)
    Na szczęście.

    --
    spp