  • 11. Data: 2005-05-22 17:51:04
    Temat: Re: Postępowanie upominawcze prosze o pomoc (troche dlugie)
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson napisał(a):
    > 8% wpisu (min 15 zł) plus 10-20 zł zaliczki na doręczenia (zależnie od
    > sądu)

    jak 8%, to minimum 30 zł; 15 zł dotyczy ułamkowego wpisu - ale czy to w
    nakazowym, czy to w upominawczym będzie właśnie taki (przynajmniej na
    początek) - 1/4 z 8%, min 15 zł

    KG

  • 12. Data: 2005-05-22 18:53:39
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > I z praktycznego punktu widzenia (w tej sytuacji faktycznej) czemu
    > postępowanie nakazowe jest lepsze dla wierzyciel? Zresztą jeśli idzie o
    > to to do nakazowego nie trzeba koniecznie weksla.

    Postępowanie nakazowe z weksla zwykle jest lepsze od postępowania
    upominawczego, ponieważ:
    - nakaz zapłaty stanowi tytuł zabezpieczający jeszcze przed upływem terminu na
    zaspokojenie roszczenia,
    - po upływie terminu na zaspokojenie roszczenia nakaz zazwyczaj staje się
    wykonalny, pomimo wniesienia zarzutów.

    > Łatwiejsze przelanie
    >
    > A to do przelewu zwykłego trzeba angażować sąd? Pierwsze słyszę.

    Przelew praw z weksla na drodze indosu jest łatwiejszy i korzystniejszy dla
    przyszłego posiadacza (ograniczenie możliwości podnoszenia zarzutów).

    Gdybym miał dług u osoby X,to bardzo chętnie kupiłbym weksel wystawiony przez
    tę osobę i nim spłacił swoją należność. Natomiast nie zrobiłbym tego raczej na
    drodze zwykłego przelewu, ponieważ dłużnik wtedy mógłby podnosić wobec mnie
    zarzuty, jakie ma osobiście do pierwotnego posiadacza wierzytelności i
    niepotrzebnie (lub nawet słusznie) przeciągać postępowanie.

    L.

  • 13. Data: 2005-05-22 20:17:31
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz napisał(a):

    > Postępowanie nakazowe z weksla zwykle jest lepsze od postępowania
    > upominawczego, ponieważ ...

    Chodziło mi o ten konkretny stan faktyczny, a nie o teorię (czyli czemu
    postępowanie nakazowe jest lepsze od upominawczego). W tym stanie
    faktycznym wydaje mi sie że weksel jest niepotrzebną komplikacją.

    > Przelew praw z weksla na drodze indosu jest łatwiejszy i korzystniejszy dla
    > przyszłego posiadacza (ograniczenie możliwości podnoszenia zarzutów).

    Tego nie kwestionuję. Napisałeś tylko poprzednio coś takiego, co
    sugerowało - przynajmniej dla mnie - że dla przelewu zwykłego potrzebne
    jest jakieś postępowanie sądowe.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 14. Data: 2005-05-22 20:43:53
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Tego nie kwestionuję. Napisałeś tylko poprzednio coś takiego, co
    > sugerowało - przynajmniej dla mnie - że dla przelewu zwykłego potrzebne
    > jest jakieś postępowanie sądowe.

    Źle się wyraziłem. Po prostu miałem na myśli dwie sytuacje:

    1. Uznanie długu. Dłużnik nie płaci => postępowanie sądowe => odzyskanie
    pieniędzy

    2. Weksel. Dłużnik nie płaci => sprzedaż weksla dłużnikowi naszego dłużnika,
    który zrobi sobie potrącenie => należność została spłacona bez postępowania
    sądowego.

    Oczywiście przekazać wierzytelność można i w p. 1, jednak jeśli już się to
    planuje, to mając na uwadze wygodę przyszłego posiadacza tej wierzytelności,
    polecam weksel.

    I chyba już EOT :)

    Liwiusz