  • 1. Data: 2002-11-22 18:51:44
    Temat: Polonia zatrudniona w ambasadach RP
    Od: "MogO" <s...@...nie>

    Witam.
    Spotkałem się z taką sytuacją:
    MSZ (a więc rząd polski) zatrudnia w placówkach dyplomatycznych za granicą Kraju
    osoby posiadające stałe prawo pobytu w kraju przebywania i polskie obywatelstwo. MSZ
    płaci w $, ale nie odprowadza składek w Polsce do ZUS-u.
    Czy nie jest czasem jednak tak, że polonia zatrudniona w polskich placówkach powinna
    mieć opłacany ZUS w Polsce (przecież mogą tu wrócić).
    Co ze świadczeniami emerytalnymi? Przecież ci ludzie są zatrudniani przez rząd polski
    i pracują na _terenie_Polski_- zasada eksterytorialności placówek dyplomatycznych i
    konsularnych.
    Jest to obniżanie sobie kosztów zatrudnienia ("miejscowi" zarabiają kilkukrotnie
    mniej niż delegowani z Kraju), ale chyba niezbyt w porządku wobec zatrudnianych na
    takich zasadach rodaków(?)
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2002-11-22 20:14:02
    Temat: Re: Polonia zatrudniona w ambasadach RP
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    MogO napisa_(a):
    > Przecież ci ludzie są zatrudniani przez rząd polski i pracują na _terenie_Polski_-
    zasada eksterytorialności placówek dyplomatycznych i konsularnych.

    Nie wiem jak reszta, ale to nie jest teren Polski.

    KG

  • 3. Data: 2002-11-22 21:30:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Może ubezpieczają ich w tamtym kraju? Pracownicy obcych misji w Polsce są
    ubezpieczeniu w ZUS-ie.

  • 4. Data: 2002-11-23 11:34:45
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <3...@p...onet.pl> Kamil Golaszewski napisał(a):
    > MogO napisa_(a):
    zasada eksterytorialności placówek dyplomatycznych i konsularnych.

    > Nie wiem jak reszta, ale to nie jest teren Polski.

    Skąd te informacje? Teren ambasady jest terytorium należącym do kraju
    ambasady.
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2002-11-23 15:38:04
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Samotnik napisa_(a):
    _terenie_Polski_- zasada eksterytorialności placówek dyplomatycznych i konsularnych.

    > Skąd te informacje? Teren ambasady jest terytorium należącym do kraju
    > ambasady.

    Skąd te informacje?
    Terytorium państwa nie rozciąga się poza jego granice. Placówkom
    dyplomatycznym przysługują pewne zwolnienia spod zwierzchnictwa państwa
    na którym się znajdują ale wynikają one z przyznanych im immunitetów a
    nie zasady eksteryterialności. Sama zasada jest od dłuższego czasu
    uznawana za przestarzałą.

    KG

  • 6. Data: 2002-11-23 17:28:49
    Od: "MogO" <s...@...nie>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na którym się znajdują ale wynikają one z przyznanych im immunitetów a
    > nie zasady eksteryterialności. Sama zasada jest od dłuższego czasu

    Przestarzała, czy nie, ale obowiązująca. Terytorium eksterytorialne nie podlega
    żadnej
    jurysdykcji (w tym podatkowo-finansowej) państwa przyjmującego. Jest na zasadach
    wzajemności zwalniane z podatków etc.
    Nie zmienia to faktu, że zatrudniona tam polonia, ma obywatelstwo polskie, często
    również
    zameldowanie w Polsce (sic), zatrudniona jest przez rząd polski, który płaci jej
    z kasy MSZ (w Polsce).
    Rodzi się zatem pytanie: w czym ci ludzie różnią się od wysyłanych z Kraju? Ci
    delegowani
    również pracują na terytorium placówki RP za granicą, z tej samej kasy mają płacone
    ("nieco" inne) pieniądze.
    Inaczej mówiąc, płatnik ten sam, a ubezpieczenia za obywatela przez siebie
    zatrudnianego nie płaci...
    Smaczku dodaje fakt, że z wieloma krajami są umowy - sięgające początku lat 60-tych,
    które regulują
    zasadę odprowadzania ubezpieczeń emerytalno-rentowych przez płatnika w kraju
    zatrudniającym (w Polsce).
    Sęk w tym, że w wielu przypadkach (najczęściej) nie są one realizowane, a pytani o
    taki stan rzeczy
    urzędnicy "nabierają wody w usta". Komuś jest na rękę utrzymywanie takiego status
    quo, ale za czotra
    nie mogę się domyślić komu i z jakiego powodu ;-)))
    Pozdrowienia.

  • 7. Data: 2002-11-27 08:50:02
    Od: "MogO" <s...@...nie>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Może ubezpieczają ich w tamtym kraju? Pracownicy obcych misji w Polsce są
    > ubezpieczeniu w ZUS-ie.

    A może są wśród czytelników grupy osoby w takiej sytuacji.
    Jak sami widzicie, niewiele osób w ogóle orientuje się w temacie :-(
    Pozdrowienia.