  • 1. Data: 2008-08-21 12:08:52
    Temat: Policyjny bloker hdd :)
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Na sasiedzniej grupie toczy sie dyskusja w okol zlapania przez dzielnych
    strozow prawa oszusta, ktory oszukiwal via Allegro. Przy okazji tego
    watku wyszlo na to, ze "aby zarekwirowany dysk twardy został
    uznany za dowód w sądzie, wszystkich operacji na nim należy dokonywać
    za pomocą blokera". Zrodlem tej informacji jest ten artykul:
    http://bezpieczenstwo.onet.pl/1500985,item,2,1,4,art
    ykuly.html

    No i tu pytanie: co to jest ten bloker, w sensie prawnym, skoro bez
    niego dane z dysku nie moga byc dowodem w sadzie i w jaki sposob jego
    uzywanie jest niby uregulowane?

    j.

    --
    *** Dzien Czerwonego Guzika * Red Button Day ***
    znamy date (konca swiata?): http://tnij.org/redbuttonday

  • 2. Data: 2008-08-21 12:19:53
    Temat: Re: Policyjny bloker hdd :)
    Od: Bogdan <w...@p...onet.pl>

    januszek pisze:
> [...]
    >
    > No i tu pytanie: co to jest ten bloker, w sensie prawnym, skoro bez
    > niego dane z dysku nie moga byc dowodem w sadzie i w jaki sposob jego

    Cytat z tego artykułu:

    "Przykładowo, aby sąd mógł przyjąć jako dowód pliki na dysku twardym,
    nie można na nim zapisać nawet pojedynczego bitu informacji po dacie
    zabezpieczenia. Tymczasem każde uruchomienie systemu operacyjnego --
    obojętnie, czy to Windows, Linux, czy Mac OS -- to przecież mnóstwo
    informacji, które zostaną odczytane, ale również zapisane na dysku."

    Więc bloker to zapewne urządzenie, ktore ustawia jakąś wartośc logiczną
    na jakims/jakichś pinach dysku uniemożliwiając operację zapisu na dysk,
    a jedynie odczyt.

    Bogdan

  • 3. Data: 2008-08-21 13:02:49
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    januszek pisze:

    > uznany za dowód w sądzie, wszystkich operacji na nim należy dokonywać
    > za pomocą blokera". Zrodlem tej informacji jest ten artykul:
> [...]

    Bloker? Znaczy się taki młodociany chuligan z blokowiska? ;->

    BP,NMSP ;)

  • 4. Data: 2008-08-21 13:09:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    januszek pisze:

    > No i tu pytanie: co to jest ten bloker, w sensie prawnym, skoro bez
    > niego dane z dysku nie moga byc dowodem w sadzie i w jaki sposob jego
    > uzywanie jest niby uregulowane?

    A poważniej - to urządzenie, które (jak jest to wyraźnie napisane w
    artykule) blokuje możliwość zapisu na dysku.

    Włącza się je pomiędzy dysk a płytę główną i choćbyś się skichał -
    jednego bitu na dysku nie zmienisz (póki nie podłączysz normalnie albo
    nie popracujesz wieeeeeeeeelkim magnesem ;) )

  • 5. Data: 2008-08-21 14:19:53
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Więc bloker to zapewne urządzenie, ktore ustawia jakąś wartośc logiczną
    > na jakims/jakichś pinach dysku uniemożliwiając operację zapisu na dysk, a
    > jedynie odczyt.

    kiedys widzialem toto na zdjeciu - faktycznie, to jakis interfejs, nie
    pozwalajacy na zapis na dysku. Prawdopodobnie wystarczy zablokowanie
    transmisji "w stronę" dysku na magistrali ATA czy SATA...

    pozdr.

  • 6. Data: 2008-08-21 14:35:18
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 21 Aug 2008 15:09:12 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):
    > A poważniej - to urządzenie, które (jak jest to wyraźnie napisane w
    > artykule) blokuje możliwość zapisu na dysku.

    Szkoda że tak kombinują, zamiast po prostu zrobić pełny zrzut dysku,
    wykonać na nim md5, owo md5 zapisać w kilku miejscach (m.in. dać
    podejrzanemu) i spokojnie zabrać do ekspertyzy...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 7. Data: 2008-08-21 14:51:53
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Jacek Osiecki napisał(a) :

    > Szkoda że tak kombinują, zamiast po prostu zrobić pełny zrzut dysku,
    > wykonać na nim md5, owo md5 zapisać w kilku miejscach (m.in. dać
    > podejrzanemu) i spokojnie zabrać do ekspertyzy...

    Ciiiii, nie narażaj na szwank reputacji zespołu fachowców, którzy
    za ciężkie pieniądze (podatników) wdrożyli ten projekt ;-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 8. Data: 2008-08-21 15:16:18
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    sundayman napisał(a):

    > kiedys widzialem toto na zdjeciu - faktycznie, to jakis interfejs, nie
    > pozwalajacy na zapis na dysku. Prawdopodobnie wystarczy zablokowanie
    > transmisji "w stronę" dysku na magistrali ATA czy SATA...

    To jasne jak słońce ;) Gdybym chciał wiedzieć jak to działa to pytałbym
    o to na grupach sprzętowych ;) Interesuje mnie prawny aspekt tego, że
    bez użycia tego blokera dane z dysku nie mogą być użyte w sądzie jako
    dowów. Czyżby Temida dorobiła się już jakiś norm zabezpieczania i odzytu
    elektronicznych danych?

    j.

  • 9. Data: 2008-08-21 15:58:15
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Thu, 21 Aug 2008 16:51:53 +0200,
    Zbynek Ltd. <s...@p...onet.pl> screamed:

    > Ciiiii, nie narażaj na szwank reputacji zespołu fachowców, którzy
    > za ciężkie pieniądze (podatników) wdrożyli ten projekt ;-)

    Jak dzieci, jak dzieci... Ktoś tego blokera przecież produkuje. :)

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:233B ]
    [ 17:57:46 user up 11806 days, 5:52, 1 user, load average: 0.97, 0.10, 0.00 ]

    Things always look better when you can't see them. -- Craig Bruce

  • 10. Data: 2008-08-21 17:20:52
    Od: "Adam L." <n...@d...pl>

    wiadomości news:p060o5-saf.ln1@ncc1701.lechistan.com...

> [...]
    > jednego bitu na dysku nie zmienisz (póki nie podłączysz normalnie albo
    > nie popracujesz wieeeeeeeeelkim magnesem ;) )

    A w jaki sposob udowodnic, ze policja _zawsze_ podlaczala dysk
    przez ten blokier.
    Czy blokier jest zakladany na dysku w mojej obecnosci i zabezpieczany
    plomba o unikalnym numerze seryjnym ?

    Adam