  • 1. Data: 2005-03-17 10:04:55
    Temat: Policja - uprawnienia podczas interwencji
    Od: "RB" <r...@p...onet.pl>

    Mam takich kilka pytań:

    1) Czy policja ma prawo wejść na ogrodzoną posesję wbrew woli jej
    właściciela lub mieszkańca ?
    2) Czy podczas interwencji może bez zgody właściciela / mieszkańca wchodzić
    do zabudowań gospodarczych takich jak komórka, poddasze na ganku, do którego
    jest wejście z dworu?
    3) Czy muszę w ogóle rozmawiać z policją będąc na podwórzu, czy też mogę im
    powiedzieć: "właśnie się opalam i nie mam ochoty na rozmowę- chcecie, to
    mnie wezwijcie".
    4) Jeśli bym musiał z nimi rozmawiać, a nie rozmawiał, to co mi mogą (czyt:
    mają prawo) zrobić. Czy np. mogą mnie zabrać na komisariat?
    5) Czy mogę przerwać taką rozmowę i wyprosić partol z posesji (uznam, że są
    stronniczy, nie docierają do nich moje argumenty).
    6) Czy jeżeli ja wezwę policję - problemy z sąsiadem - czy mam jakieś
    uprawnienia do zapoznania się z notatką z interwencji.

    Z góry dzięki za opdowiedź
    Robert

  • 2. Data: 2005-03-17 10:19:25
    Temat: Re: Policja - uprawnienia podczas interwencji
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > 1) Czy policja ma prawo wejść na ogrodzoną posesję wbrew woli jej
    > właściciela lub mieszkańca ?

    artk 220, art 217 KpK , nie moze od tak sobie

    > 2) Czy podczas interwencji może bez zgody właściciela / mieszkańca
    > wchodzić do zabudowań gospodarczych takich jak komórka, poddasze na ganku,
    > do którego jest wejście z dworu?

    musi ktos byc obecny, moze byc sasiad, ale tylko po spelnieniu warnukow w
    powyzszych art

    > 3) Czy muszę w ogóle rozmawiać z policją będąc na podwórzu, czy też mogę
    > im powiedzieć: "właśnie się opalam i nie mam ochoty na rozmowę- chcecie,
    > to mnie wezwijcie".

    naturalnie

    > 4) Jeśli bym musiał z nimi rozmawiać, a nie rozmawiał, to co mi mogą
    > (czyt: mają prawo) zrobić. Czy np. mogą mnie zabrać na komisariat?

    zabrac moga ale ty nie musisz na nic odpowiadac

    > 5) Czy mogę przerwać taką rozmowę i wyprosić partol z posesji (uznam, że
    > są stronniczy, nie docierają do nich moje argumenty).

    niegdy nie musisz z nimi rozmwiac.

    > 6) Czy jeżeli ja wezwę policję - problemy z sąsiadem - czy mam jakieś
    > uprawnienia do zapoznania się z notatką z interwencji.

    jak zglosisz przetspetwo to tak, ale jezeli tego przestepstwa / wykroczenia
    nie popelniono odpowiesz
    z art 234 (do 2 lat)

    P.

  • 3. Data: 2005-03-17 10:24:57
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    Przemek R... napisał(a):
    [ciach]

    Przemuś, już to sobie wyjasnialiśmy...
    Najpierw zapoznaj się z problemem i właściwymi uregulowaniami prawnymi a
    potem rzucaj artykułami.

    --
    Falkenstein
    Ordo Luminis

  • 4. Data: 2005-03-17 10:33:17
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "Otto Falkenstein" <f...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Przemuś, już to sobie wyjasnialiśmy...
    > Najpierw zapoznaj się z problemem i właściwymi uregulowaniami prawnymi a

    Ottunio , napisz w ktorym miejscu sie pomylilem zamiast uogolniac
    P.

  • 5. Data: 2005-03-17 15:10:57
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Otto Falkenstein" <f...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Przemek R... napisał(a):
    > [ciach]
    >
    > Przemuś, już to sobie wyjasnialiśmy...

    Twardziel jesteś;))

    Pzdr
    Leszek

  • 6. Data: 2005-03-18 20:29:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "RB" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > 1) Czy policja ma prawo wejść na ogrodzoną posesję wbrew woli jej
    > właściciela lub mieszkańca ?

    To zależy od okoliczności. Nie tak dawno pisaliśmy o przeszukaniu. Przejrzyj
    ten wątek, bo będzie się odnosił równiez do wejścia na teren ogrodzonej
    posesji.

> [...]
    wchodzić
    > do zabudowań gospodarczych takich jak komórka, poddasze na ganku, do

    Zależy w jakim celu. Jeśli to interwencja, to rozumiem, że zagrożone jest
    jakieś dobro chronione prawem. Kogoś biją, coś kradną. W tym wypadku moim
    zdaniem nienaruszalność miru domowego (bo to się i do ogrodzonej posesji
    odnosi) jest dobrem bez wątpienia niższej rangi. W konsekwencji prawo do
    wdarcia się na Twoją posesję mozna wywieść choćby ze stanu wyższej
    konieczności.

    > 3) Czy muszę w ogóle rozmawiać z policją będąc na podwórzu, czy też mogę
    im
    > powiedzieć: "właśnie się opalam i nie mam ochoty na rozmowę- chcecie, to
    > mnie wezwijcie".

    I tak, i nie. To silnie zależy od tego, w jakiej sprawie chcą rozmawiać.
    Jeśli nakazują odrzucenie broni, to taka postawa może doprowadzić nawet do
    strzelania - ale to oczywiście skrajność. Jeśli popełniasz jakiś czyn
    zabroniony, to wobec braku możliwości porozumienia się z Tobą najpewniej
    zostaniesz zatrzymany - choćby z uwagi na oczywiste zagrożenie i konieczność
    przeciwdziałania. Jeśli natomiast przyszli sobie porozmawiać, to tak
    naprawdę masz prawo tak powiedzieć. Masz prawo w danym momencie nie mieć
    czasu. Niby jest w kpk furtka, że można wzywać w inny sposób, ale nie
    spodziewam się, by kogokolwiek ukarano za niestawiennictwo w takim wypadku.

    > 4) Jeśli bym musiał z nimi rozmawiać, a nie rozmawiał, to co mi mogą
    (czyt:
    > mają prawo) zrobić. Czy np. mogą mnie zabrać na komisariat?

    Nie ma siły ludzkiej na zmuszenie kogoś do rozmowy. Zabranie na Komisariat,
    stanowiące de facto zatrzymanie osoby, niczego tutaj przecież nie zmieni.
    Jak napisałem wyżej, jeśli będą podstawy formalne do zatrzymania Cię, a
    dodatkowo zaczniesz komplikować sytuację, to nie zostawisz im po prostu
    wyboru.

    > 5) Czy mogę przerwać taką rozmowę i wyprosić partol z posesji (uznam, że

    > stronniczy, nie docierają do nich moje argumenty).

    Jeśli to interwencja, to nie możesz, bowiem w takim wypadku najpewniej jest
    jakaś inna osoba pokrzywdzona, której dobro ów patrol ma zamiar chronić.
    Próbując ich wyrzucić dajesz przeważnie podstawę do zatrzymania. Można wszak
    domyślać się, że po ich wyjściu będziesz nadal naruszał porządek prawny.

    > 6) Czy jeżeli ja wezwę policję - problemy z sąsiadem - czy mam jakieś
    > uprawnienia do zapoznania się z notatką z interwencji.

    Notatka z interwencji nie jest dokumentem procesowym, toteż nie ma czegoś
    takiego, jak prawo zapoznania się z nią. Co więcej taka notatka nie zawsze
    powstaje. Może pozostać ślad jedynie w notatniku służbowym policjanta.
    Natomiast zapisy te muszą zostać ujawnione, gdyby w sprawie prowadzono
    postępowanie karne lub o wykroczenie, jak również w każdym wypadku na
    żądanie sądu. jedyne, do czego Ty masz prawo w związku ze swoim wezwaniem,
    to poznanie numeru rejestru, pod którym zarejestrowano interwencję. To na
    ten numer później się powołujesz przed sądem

  • 7. Data: 2005-03-25 10:25:59
    Od: "RB" <r...@p...onet.pl>

    Dzięki.

    Problem polegał na tym, że włączyłem obrady komisji ds. PZU (akurat
    przesłuchiwano Wieczerzaka) przez kolumnę ustawioną na strychu ganku
    znajdującego się od strony sąsiada. Można tam wejść z dworu po drabinie.
    Moje działanie było spowodowane tym, że ów sąsiad przez pół godziny przy
    wejściu do tego ganku (4 m) ładował akumulatory w swoich dieslach na
    włączonym silniku. Robił tak od kilku dni z coraz większą intensywnością.
    Kiedy ja włączyłem głośnik , on wezwał policję. W między czasie mój ojciec
    wyłączył ten głośnik zanim przyjechał policjant.
    Jest rzeczą normalną, że kiedy sąsiad wzywa policję, to zjawiają się w parę
    minut, a kiedy ja - to najczęściej nie mają wolnego samochodu, jest jakaś
    inna ważniejsza sprawa. Kiedyś w ogóle przy wzywaniu o trzeciej w nocy
    policji dyżurny rozłączył się w pół słowa. Jak przyjeżdża patrol,
    niezależnie kto go wzywał - zawsze stają przy naszej bramie. Podczas
    omawianej interwencji sąsiad zza płotu naprowadzał funkcjonariusza do tego
    strychu, że to tam jest źródło hałasu. I ten funkcjonariusz bardzo chciał
    tam wejść. Tylko zdecydowana postawa mojej matki, która zapytała się o nakaz
    przeszukania, zniechęcił go. Mnie przy tym nie było, tylko pod koniec
    obserwowałem zjawisko z okna, bo nie wiedziałem, że przyjechała policja.
    Także tu chyba żadnego ważnego powodu nie miał ,żeby wchodzić na ten strych.
    Ale ciekawi mnie, czy gdyby ta kolumna dalej działała (nie tyle głośno, co z
    dużą mocą basów) , policjant byłby uprawniony do wejścia. Tu przypomnę, że
    parę lat wcześniej, kiedy syn sąsiada w pomieszczeniu po mim oknem przez
    kilka godzin dziennie ćwiczył grę na gitarze basowej i bębnach z zespołem
    ciężkorockowym, zadałem policji pytanie czy to jest dozwolone i otrzymałem
    odpowiedź, że w dzień (do 22:00) tak.Więc czemu się teraz w ogóle
    fatygowali. Wiem, że ich znajomość prawa i swoich obowiązków jest taka, jak
    znajomość geometrii u babci klozetowej. "Do domu! Krowy doić" - jakby to
    Szrek powiedział.
    I chociaż zdaję sobie sprawę, że nawet w dzień hałasowanie ponad miarę jest
    wykroczeniem, to czy jednak interweniujący policjant nie powinien ograniczyć
    się do spisania notatki, a później do skierowania wniosku do sądu,
    powstrzymując się od zaglądania w cudze zakamarki. Wszak trudno tu mówić o
    jakimś zagrożeniu czyjegoś dobra. Poza tym co z moim dobrem. Czy nie mam
    prawa reagować na zakłócanie spokoju (nie tylko hałasem, ale i smrodem
    spalin ) przez sąsiada? Dodam, że celowo od kilku lat wykonuje niby
    normalne prace na swojej posesji tak ,żeby były jak najbardziej uciążliwe
    dla mnie. Na przykład: co roku przywozi dwie przyczepy drewna na opał i pod
    moimi oknami tnie je piłą spalinową przez dwa, trzy dni. Kiedyś układał
    wokół domu kostkę - ręczną szlifierką obrabiał chyba każdą kosteczkę, bo to
    układanie trwało dwa lata. Później obijał ją ubijakiem pneumatycznym. Po
    robocie czyścił ubijak włączając go na betonowych płytach. Czyścił z rdzy
    kilkadziesiąt słupków ogrodzeniowych młotkiem (zamiast np. szczotką
    drucianą) - też chyba z dwa tygodnie. Wszystko jak najbliżej naszej działki,
    przykładów mam jeszcze dużo. Wiem, że w młodości przebywał w zakładzie
    psychiatrycznym (to nie żart), więc ja mam pewność, że to nie jest człowiek
    normalny, chociaż na co dzień sprytnie to kamufluje. Ma jednak znajomości
    wśród policjantów i stąd taka asymetria ich działań.
    Ciekawy jeszcze jestem jakie mogą być powody zatrzymania przez policję, a co
    tym powodem być nie może.

    Robert

  • 8. Data: 2005-03-25 17:51:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "RB" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    Z tego co widzę, to problem polega na tym, że zbyt intuicyjnie działasz.
    Jakbyś wezwał interwencje na sąsiada, który pracuje na silnikach na
    postoju (to wykroczenie), to on byłby zagrożony, a nie Ty. Co do zespołu
    rockowego, to po pierwsze sprawa jest ewentualnie w kompetencji ochrony
    środowiska (hałas), a nie policji. Po drugie, to jest pewna różnica
    pomiędzy ćwiczenie wydawania z instrumentów dźwięków przypominających
    muzykę i związanej z tym jakiejś tam niedogodności dla otoczenia, a
    celowym ustawieniem kolumny głośnikowej w celu zakłócania spokoju
    sąsiada. O ile w wypadku zespołu raczej należało by sprawców hałasowania
    pouczyć, to w Twoim wypadku trudno przypuszczać, byś działał nie
    świadomie, więc mandat, to minimum.

  • 9. Data: 2005-03-26 12:17:21
    Od: "RB" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > sąsiada. O ile w wypadku zespołu raczej należało by sprawców hałasowania
    > pouczyć, to w Twoim wypadku trudno przypuszczać, byś działał nie

    A co z prawem do obrony ?
    Poza tym sąsiadowi zwracano uwagę, wzywano policję. Tak więc nie był
    nieświadomy.
    Jak policja przyjechała, to zdążyli ściszyć (pewnie najpierw zostali
    uprzedzeni o interwencji, nie jedyny przypadek), ale i tak było słychać w
    domu przy pozamykanych oknach. I policjant stwierdził, że jest ok, bo to
    dzień i nic nie może zrobić.
    I dlaczego niby sprawa zespołu rokowego nie jest w gestii policji? Czy jak
    się gra samemu, to policja nie ma nic do tego?
    Ta "związana z tym jakaś tam niedogodność dla otoczenia", to praktyczne
    pozbawienie całej naszej rodziny możliwości funkcjonowania - nie można ani
    nic robić, ani odpocząć, co najwyżej wynieść się z domu - tylko nie wiadomo
    na jak długo.
    Poza tym przecież mogę chyba sobie włączyć radio, czy telewizję na dworze.
    Czy jest gdzieś określona granica poziomu głośności? Czy każdemu, kto włączy
    na podwórzu radio należy się mandat? Jest jakaś granica mocy sprzętu? Czy na
    mocnym sprzęcie ciche słuchanie też jest wykroczeniem? Do jakiego poziomu?
    Ja rozumiem, że nie powinna przeszkadzać innym, ale mam prawo oczekiwać, że
    sąsiad też to rozumie. Jeżeli nie, to i ja chyba nie muszę.

  • 10. Data: 2005-03-26 13:52:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A co z prawem do obrony ?

    Nic. Ale ni należy tego utożsamiać z prawem do zemsty.