  • 1. Data: 2004-01-05 14:07:49
    Temat: Policja i nakaz - jak to jest?
    Od: "Fryzjer" <f...@...pl>

    "Gazeta Wyborcza, 22 grudnia, Błażej Zimniak

    Specjalista ds. przestępczości komputerowej KWP Wrocław (prosił o zachowanie
    anonimowości):" W Polsce przyzwyczajeni jesteśmy, że policja musi mieć nakaz
    prokuratora. Nauczyliśmy się tego z amerykańskich filmów. Ale wcale tak nie
    jest. Policjant może wejść do naszego mieszkania i przeszukać je,
    legitymując się tylko odznaką lub pokazując nam nakaz wewnętrzny z
    miejscowej jednostki. Policjanci używają takiego sposobu w momencie, gdy
    muszą reagować szybko i nie ma czasu na występowanie o nakaz do prokuratury.
    Funkcjonariusze nie muszą być nawet ubrani w mundury. Wystarczy odznaka.""

    Tu jest link do tej wiadomosci, ale ze wzgledu na to, ze jest krótka
    pozwolilem sobie wkleic calosc:
    http://internet.interia.pl/cyb/cie/news?inf=456764

    Wiec, jak jest? Naprawde policja moze sobie wejsc kiedy chce do mojego domu
    i zrobic rewizje?

    --
    ::: Fryzjer : GG-6154183 : Wrocław :::
    "Inteligentni ludzie są często zmuszani do picia, by bezkonfliktowo

  • 2. Data: 2004-01-05 14:31:41
    Temat: Re: Policja i nakaz - jak to jest?
    Od: "ARAS" <a...@w...pl>

    > Funkcjonariusze nie muszą być nawet ubrani w mundury. Wystarczy odznaka.""

    Odznake może mieć byle kto,jeżeli wie gdzie szukać.Uważam,że to co tu ktoś
    napisał jest strasznie śmieszne

  • 3. Data: 2004-01-05 15:20:59
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Fryzjer wyskrobał(a):
> [...]
    > http://internet.interia.pl/cyb/cie/news?inf=456764
    >
    > Wiec, jak jest? Naprawde policja moze sobie wejsc kiedy chce do mojego

    W gruncie rzeczy to wszystko prawda --> art. 220 Kodeksu Postępowania
    Karnego.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 4. Data: 2004-01-05 16:12:33
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "ARAS" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Odznake może mieć byle kto,jeżeli wie gdzie szukać.Uważam,że to co tu
    ktoś
    > napisał jest strasznie śmieszne

    Śmieszne jest to że zabierasz głos w temacie o którym nie masz bladego
    pojęcia.
    Jest dokładnie tak jak napisano w gazecie.Temat był omawiany wiele razy
    w ostatnim czasie.

    Pozdr
    Leszek

  • 5. Data: 2004-01-05 16:40:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Fryzjer" <f...@...pl> napisał w wiadomości

    > Wiec, jak jest? Naprawde policja moze sobie wejsc kiedy chce do mojego
    domu
    > i zrobic rewizje?

    Było to na tym forum wałkowane tyle razy, że z łatwością znajdziesz
    szczegóły w googlach. Generalnie policjant ma prawo dokonać przeszukania
    na podstawie nakazu kierownika jednostki lub nawet samej legitymacji
    służbowej w tzw. sytuacji niecierpiącej zwłoki. Jeśli ten specjalista z
    KWP faktycznie im powiedział, że podstawą jest odznaka, a nie przekręcił
    tego dziennikarz, to nie miał racji. Nie miał, bo nawet w protokole
    przeszukania wpisuje się numer legitymacji służbowej, a nie numer odznaki.

    Po za tym, z tego co mi wiadomo, to w USA nakaz przeszukania wydaje sąd, a
    nie prokurator. Nie znam dokładnie ich systemu prawnego i ewentualnie mnie
    ktoś z grupowiczów lepiej poinformowany sprostuje. Zresztą mogą być
    odmienności w każdym ze stanów, bo oni mają prawo federalne i stanowe. A
    bierze się to stąd, że w USA prokuratorzy, to nie tylko urzędnicy
    państwowi. Tam są również chyba "prywatni" prokuratorzy, tzn. można sobie
    prowadzić prywatną kancelarię. Ale nie wiem dokładnie, a większość wiedzy
    na ten temat posiadam z mediów oraz z rozmów z osobami zajmującymi się
    walką z przestępczością w tym państwie. Szczegóły nigdy mnie tak dokładnie
    nie interesowały, więc mogłem coś źle zapamiętać.

  • 6. Data: 2004-01-05 16:41:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ARAS" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Odznake może mieć byle kto,jeżeli wie gdzie szukać.Uważam,że to co tu
    ktoś
    > napisał jest strasznie śmieszne

    Ale jeżeli wie gdzie szukać, to równie dobrze może mieć legitymację, tak
    więc to strzał kulą w płot. A podstawą przeszukania może być legitymacja
    służbowa, a nie odznaka.

  • 7. Data: 2004-01-05 18:14:59
    Od: Dredd<...@...pl>

    Wyjątkowo można dokonać przeszukania bez nakazu - ale musi to
    być uzasadnione okolicznościami - np. policja ściga złodzieja który
    ukrył się w budynku i przeszukuje wszystkie mieszkania
    Takie przeszukanie wymaga jednak zatwierdzenia przez prokuratora.
    Jeśli pokurator przeszukania nie zatwierdzi - poplicjant powinien mieć
    wszczęte postępowanie dyscyplinarne za nadużycie uprawnień

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2004-01-05 20:16:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jan 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Po za tym, z tego co mi wiadomo, to w USA
    [...]
    >+ bierze się to stąd, że w USA prokuratorzy, to nie tylko urzędnicy
    >+ państwowi. Tam są również chyba "prywatni" prokuratorzy,

    Mi się wydawało, że oprócz prokuratorów będących urzędnikami
    państwowymi są tam również prokuratorzy *wybieralni* (w powszechnych
    wyborach !).
    Ale może "prywatni" też są, choć...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-01-05 22:44:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Mi się wydawało, że oprócz prokuratorów będących urzędnikami
    > państwowymi są tam również prokuratorzy *wybieralni* (w powszechnych
    > wyborach !).
    > Ale może "prywatni" też są, choć...

    A ja się wcale nie upieram. W każdym razie słyszałem, że są tam nie tylko
    tacy urzędowi. Może i tych innych się wybiera.