    From: red <r...@r...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Podwójne OC - bumerang
    Date: Sun, 15 Oct 2006 15:31:37 +0200

    Witam,

    przejrzałem nieco archiwum grupy - temat widzę kilkakrotnie wałkowany,
    ale borykam się ostatnio z tym problemem, no to kombinuję jak mogę :)

    Oczywiście po zakupie używanego samochodu, nieświadomy obowiązującego
    prawa zawarłem umowę z innym TU i teraz stare zaczyna się domagać pieniędzy.

    Prześledziłem nieco ustawę i oczywiście trafiłem na Art. 28 ust. 1,
    który mówi:

    "Jeżeli posiadacz pojazdu mechanicznego nie później niż na jeden dzień
    przed upływem okresu 12 miesięcy, na który umowa ubezpieczenia OC
    posiadaczy pojazdów mechanicznych została zawarta, nie powiadomi na
    piśmie zakładu ubezpieczeń o jej wypowiedzeniu, uważa się, że została
    zawarta następna umowa na kolejne 12 miesięcy..."

    Wszystko ok, ale jest też Art. 31. 1.:
    "W razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę
    ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na nabywcę pojazdu
    przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z tej umowy. Umowa
    ubezpieczenia ulega rozwiązaniu z upływem okresu, na który została
    zawarta, chyba że nabywca wypowie ją przed upływem 30 dni od dnia
    nabycia pojazdu mechanicznego. W przypadku wypowiedzenia umowy,
    rozwiązuje się ona z upływem 30 dni następujących po dniu nabycia
    pojazdu mechanicznego."

    Zachodzi tutaj pewna nieścisłość - z jednej strony, zawierana jest
    następna umowa, z drugiej - niby ulega rozwiązaniu z upływem okresu na
    który była zawarta. Do tej pory była to sprawa sporna, jednak z dniem 1
    stycznia 2006 wchodzi w życie nowelizacja z Dz. U. z dnia 1 września
    2005 r. gdzie natrafiamy na:

    w art. 31:
    a) w ust. 1 dodaje się zdanie czwarte w brzmieniu:
    "Przepisy art. 28 stosuje się odpowiednio."

    I tutaj moje pierwsze pytanie: co oznacza, że przepisy stosuje się
    odpowiednio? Jakie to sytuacje i jeśli to oznacza, że art 31. nie jest
    już stosowany, to dlaczego został?

    Drugie pytanie, w zasadzie bardziej istotne - jeśli wchodzi w życie
    nowelizacja ustawy to czy ona również obowiązuje umowy zawarte przed jej
    wprowadzeniem?

    --