  • 1. Data: 2006-11-08 19:15:06
    Temat: Podatek od spadku-Pilne
    Od: "Jaegermeister" <j...@w...pl>

    Witam,

    Kupuje dom od faceta ktory dostal go (dom) w spadku.
    Niestety nie zaplacil do dnia dzisiejszego podatku.
    Mowi, ze nie mial pieniedzy i czasu bo byl i jest powaznie chory (jest teraz
    w hospicjum), a podatek podobno sie przedawnil.

    Wyjasnienie:
    Dom dostal w spadku po zmarlej w 1992r. matce.
    Postanowienie z sadu o nabyciu spadku uprawomocnilo sie w lutym 1993r.
    Od tego czasu nigdzie nie zglaszal, ze dostal spadek.
    Placi jedynie coroczny podatek od nieruchomosci.

    I jeszcze: wpis do Ksiegi Wieczystej o zmianie wlasciciela jest z 1994r.
    Z tego samego roku jest wypis z rejestru gruntow z Gminy.

    Jesli podatek sie przedawnil (podobno po 5 latach od orzeczenia sadu
    nastepuje przedawnienie, a tu minelo juz 12lat), to w takim razie co
    powinien mi okazac?
    Ma isc do Urzedu Skarbowego po jakies zaswiadczenie?
    I czy faktycznie ten podatek sie przedawnil?
    A moze to na mnie jako nabywce przejdzie?

    Dzieki za informacje!

    Pozdrawiam

    Hubert

  • 2. Data: 2006-11-08 19:32:54
    Temat: Re: Podatek od spadku-Pilne
    Od: m...@w...pl

    Jaegermeister napisał(a):
    > Niestety nie zaplacil do dnia dzisiejszego podatku.
    > Mowi, ze nie mial pieniedzy i czasu bo byl i jest powaznie chory (jest teraz
    > w hospicjum), a podatek podobno sie przedawnil.

    Nie ma raczej takiej możliwości. Jesli sie nie zapłaci podatku od
    spadku, to na pewno sa tego jakieś konsekencje prawne.

    > I jeszcze: wpis do Ksiegi Wieczystej o zmianie wlasciciela jest z 1994r.

    Aby dokonać wpisu do KW, nowy właściciel MUSI przedstawić oprócz
    prawomocnego postanowienia sądu o nabyciu domu drogą spadku także
    zaświadczenie z US o zapłaceniu należnego podatku od spadku. Skoro
    nie zapłacił, to może po prostu był objety ulgą zwalniającą z
    płacenia tego podatku. Tak się dzieje, gdy powierzchnia użytkowa
    domu nie przekracza 110 m2 i równocześnie ten pan w tym domu
    mieszka/mieszkał przez 5 lat od otrzymania go w spadku.

    > powinien mi okazac?

    Stosowne zaswiadczenie z US o zapłaceniu podatku lub zwolnieniu od
    niego.

  • 3. Data: 2006-11-08 19:49:21
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    m...@w...pl napisał(a):
    > Aby dokonać wpisu do KW, nowy właściciel MUSI przedstawić oprócz
    > prawomocnego postanowienia sądu o nabyciu domu drogą spadku także
    > zaświadczenie z US o zapłaceniu należnego podatku od spadku.

    jakiś przepis na potwierdzenie powyższego?

    KG

  • 4. Data: 2006-11-08 20:13:19
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Aby dokonać wpisu do KW, nowy właściciel MUSI przedstawić oprócz
    > prawomocnego postanowienia sądu o nabyciu domu drogą spadku także
    > zaświadczenie z US o zapłaceniu należnego podatku od spadku. Skoro

    ke?
    nie ma nic takiego, przy zakladaniu ksiegi wieczystej ich nie obchodzi czy
    ty oplacasz podatek czy nie, maja to w nosie, to twoj problem

  • 5. Data: 2006-11-08 20:50:37
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    > ke?
    > nie ma nic takiego, przy zakladaniu ksiegi wieczystej ich nie obchodzi czy
    > ty oplacasz podatek czy nie, maja to w nosie, to twoj problem

    Przy zakładaniu księgi tak - ale przy wpisaniu nowych właścicieli na
    podstawie stwierdzenia nabycia spadku obowiązkowo należy przedstawić
    zaświadczenie z US o zapłaceniu podatku.
    ----------
    Zapraszam na Forum Prawników - www.advokat.com.pl

  • 6. Data: 2006-11-09 00:22:36
    Od: "DarkDaro" <d-j1@gazeta - hate:spam-.pl>

> [...]
    > Ma isc do Urzedu Skarbowego po jakies zaswiadczenie?
    > I czy faktycznie ten podatek sie przedawnil?
    > A moze to na mnie jako nabywce przejdzie?

    Na nabywcę napewno nie przejdzie. Jak notariusz sporządził akt bez
    zaświadczenia z US ? Osoba, która miała obowiązek podatkowy powinna iść do
    US i powołać się na przedawnienie. US ma obowiązek wystawić zaświadczenie,
    że sprawa podatkowa jest uregulowana/podatek się przedawnił. Jeżeli nie
    odzyskali kasy w ciągu 5 lat i nie wymierzyli kary to zaświadczenie muszą
    dać. Wtedy notariusz może sporządzić akt. Pan jako nabywca nawet nie ma
    prawa iść do US w sprawie podatku bo nie jest Pan spadkobiercą. Pewnie mająć
    na względzie przedawnienie notariusz sporządził akt bez zaświadczenia -
    można spać spokojnie.

    --
    PZDR
    Mroczny Daro

  • 7. Data: 2006-11-09 01:18:14
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    <m...@w...pl> wrote in message
    ps.com...

    >Stosowne zaswiadczenie z US o zapłaceniu podatku lub zwolnieniu od
    >niego.

    A dlaczego?
    Sprzedaję ci dom. I co cię to obchodzi czy ja podatek od tego zapłaciłem i w
    jakiej wysokości.
    Po pierwsze do niczego ci to nie jest potrzebne, po drugie nic nie musze ci
    pokazywać.

  • 8. Data: 2006-11-09 01:20:11
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "DarkDaro" <d-j1@gazeta - hate:spam-.pl> wrote in message

    > Na nabywcę napewno nie przejdzie.
    OK

    > Jak notariusz sporządził akt bez zaświadczenia z US ?

    A po co notariuszowi przy umowie kupna sprzedazy zaswiadczenie, że stary
    właściciel uiścił podatek od spadku?

  • 9. Data: 2006-11-09 05:58:32
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Łukasz N napisał(a):
    > Przy zakładaniu księgi tak - ale przy wpisaniu nowych właścicieli na
    > podstawie stwierdzenia nabycia spadku obowiązkowo należy przedstawić
    > zaświadczenie z US o zapłaceniu podatku.

    a jakiś przepis?

    KG

  • 10. Data: 2006-11-09 06:12:48
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu witek porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    > jakiej wysokości.
    > Po pierwsze do niczego ci to nie jest potrzebne, po drugie nic nie musze ci
    IHMO notariusz nie sporzadzi aktu notarialnego bez papierka ze skarbowki
    o zaplaceniu/zwolnieniu z podatku
    --
    badzio