  • 1. Data: 2013-11-14 17:24:59
    Temat: Podatek od kary umownej
    Od: HARY <h...@e...invalid>

    Witam.

    Umowa zlecenie, zleceniodawca nakłada karę umowną (2000 zł).
    Zleceniobiorca nie płaci. Zleceniodawca uzyskuje wyrok w postępowaniu
    uproszczonym (*). Tu już widnieje większa kwota, rzędu 3500 zł,
    z czego 600, to "honorarium dla prawnika" (za wypełnienie druku
    zapewne).

    Czy kara umowna jest dochodem zleceniodawcy, od którego powinien on
    zapłacić podatek? A od pozostałych składników ostatecznej, ufryzowanej
    kwoty?

    I nieco obocznie: czy wspomnianego honorarium nie powinien jakoś
    udokumentować? Kilkaset złotych za wypełnienie druczka to dużo za dużo.
    Widać, że ktoś tu się z kimś dogadał. Jak się przed tym bronić?

    HARY

    *) Nie mnie dotyczy, papiery tylko widziałem, być może coś pomyliłem.
    Idzie o sąd, który nie rozpatruje sprawy, tylko sprawdza, czy jest
    jakikolwiek tytuł do dochodzenia wierzytelnosci i przywala pieczęć.

    --
    Barometer, n.:
    An ingenious instrument which indicates what kind of weather we

  • 2. Data: 2013-11-14 18:48:25
    Temat: Re: Podatek od kary umownej
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-11-14 17:24, HARY pisze:
    > czy wspomnianego honorarium nie powinien jakoś
    > udokumentować?

    Czy to honorarium jest zasądzane w ramach zwrotu kosztów procesu, czy
    jest doliczane do "kary" (należności głównej w pozwie?)

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2013-11-14 23:25:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Nov 2013, HARY wrote:

    > Czy kara umowna jest dochodem zleceniodawcy, od którego powinien on
    > zapłacić podatek?

    Tak. Jasny przepis, 14.2.4 PDoOF przykładowo.

    > A od pozostałych składników ostatecznej, ufryzowanej kwoty?

    "To zależy". To co płaci adwokatowi jest jednocześnie kosztem, więc
    od tego podatek zapłaci adwokat.
    A może, stosownie do pytania Liwiusza, "należy się" wprost adwokatowi.

    > I nieco obocznie: czy wspomnianego honorarium nie powinien jakoś
    > udokumentować?

    Wyrok sądowy to jest doskonały dokument.

    > Kilkaset złotych za wypełnienie druczka to dużo za dużo.

    A tu nie wiem, czy nie przysługuje po prostu ryczałt.
    I nie gra roli, czy zajęło to dwa dni czy dwie minuty.

    > Widać, że ktoś tu się z kimś dogadał. Jak się przed tym bronić?

    Przed ryczałtem się nie da.
    Skarbówki też nad tym ubolewają ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2013-11-20 23:52:38
    Od: HARY <h...@e...invalid>

    On Thu, 14 Nov 2013 18:48:25 +0100, Liwiusz wrote:
    > Czy to honorarium jest zasądzane w ramach zwrotu kosztów procesu, czy
    > jest doliczane do "kary" (należności głównej w pozwie?)

    Mam (wreszcie) przed sobą jeden z takich dokumentów.

    ==============
    Nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym

    Referendarz sądowy [...]

    nakazuje pozwanemu [...] aby zapłacił powodowi [...] kwotę 2000,00 [...]

    oraz 647,00 zł tytułem kosztów procesu, w tym kwotę 600,00 zł tytułem
    zwrotu kosztów zastępstwa procesowego oraz kwotę 17,00 tytułem opłaty
    od pełnomocnictwa.
    ==============

    Zatem posiedzenie niejawne... i jakież tu koszty "zastępstwa
    procesowego"? I jeszcze (dla mojej ciekawości) niewyszczególniona
    różnica 30 zł. Co to za składnik?

    HARY

  • 5. Data: 2013-11-20 23:59:38
    Od: HARY <h...@e...invalid>

    On Thu, 14 Nov 2013 23:25:07 +0100, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Tak. Jasny przepis, 14.2.4 PDoOF przykładowo.

    Nie osób fizycznych. Kary nakłada spółka z o.o.

    > A tu nie wiem, czy nie przysługuje po prostu ryczałt.
    > I nie gra roli, czy zajęło to dwa dni czy dwie minuty.

    Może teraz coś się wyjaśni. Obok podaję konkrety. ZTCW, 6 stów nie
    pasuje do żadnego progu urzędowej opłaty, więc... ktoś taką kwotę
    ustalił pewnie "po uważaniu".

    HARY

  • 6. Data: 2013-11-21 00:42:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Nov 2013, HARY wrote:

    > Nie osób fizycznych. Kary nakłada spółka z o.o.

    Ale działa podobnie :), bo w PDoP z grubsza wszystko jest
    przychodem (co najwyżej zwolnionym).

    > Może teraz coś się wyjaśni. Obok podaję konkrety. ZTCW, 6 stów nie
    > pasuje do żadnego progu urzędowej opłaty, więc... ktoś taką kwotę
    > ustalił pewnie "po uważaniu".

    A to nie wiem.
    Ale podajesz 600 i 647 zł, może te 647 to jakieś udokumentowane
    koszty (wcale nie mówię że zasadne), np. pozwany taksówką
    jeździł i chce zwrotu.
    Nie wiem jak o to zapytać (skutecznie zażądać rozliczenia tego kosztu)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-11-21 20:26:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > Ale podajesz 600 i 647 zł, może te 647 to jakieś udokumentowane
    > koszty (wcale nie mówię że zasadne), np. pozwany taksówką

    647zł to standard - 600zł za pełnomocnika przy sprawie za 2000zł, 30zł
    za opłatę sądową, 17zł za pełnomocnictwo. Zgadza się.

    > Nie wiem jak o to zapytać (skutecznie zażądać rozliczenia tego kosztu)

    Nie trzeba. Powód mógł mieć pełnomocnika za darmo, a i tak ww. koszty mu
    się należą.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2013-11-24 22:58:28
    Od: HARY <h...@e...invalid>

    On Thu, 21 Nov 2013 20:26:38 +0100, Liwiusz wrote:
    > 647zł to standard - 600zł za pełnomocnika przy sprawie za 2000zł, 30zł
    > za opłatę sądową, 17zł za pełnomocnictwo. Zgadza się.

    Mnie się nie zgadza...

    Mam FVAT w połowy ub. roku za pełnomocnictwo na kwotę 307,50. Do tego
    było 17 zł opłaty skarbowej. I to miała być opłata za sprawę "od 1500
    do ... [ileś tam]". Jakieś widełki.

    Czy te stawki są gdzieś opublikowane?

    A wracając do pierwotnego pytania. Rozumiem, że nakładający karę umowną
    ma zapłacić od tego podatek. Firma działa tak: najpierw wysyła notę,
    dopiero jak były pracownik (zleceniobiorca) nie zapłaci, przychodzi
    wyrok.

    W ktorym momencie powstaje obowiązek podatkowy?

    HARY

    --
    Postulat Bolingsa:
    Jeżeli w pracy czujesz sie świetnie, nie martw się - to minie.

  • 9. Data: 2013-11-24 23:29:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-11-24 22:58, HARY pisze:

    > Mnie się nie zgadza...
    >
    > Mam FVAT w połowy ub. roku za pełnomocnictwo na kwotę 307,50. Do tego
    > było 17 zł opłaty skarbowej. I to miała być opłata za sprawę "od 1500
    > do ... [ileś tam]". Jakieś widełki.

    A kogo interesuje na ile miałeś fakturę? Piszę o tym, ile sąd zasądza.
    Za ponad 1500zł-5000zł jest to 600zł i na pewno tyle sąd zasądził.

    > Czy te stawki są gdzieś opublikowane?

    Oczywiście. Szukaj po "koszty zastępstwa w sprawach cywilnych".

    > W ktorym momencie powstaje obowiązek podatkowy?

    Zapłaty.

    --
    Liwiusz