  • 1. Data: 2007-01-31 23:57:54
    Temat: Podatek od darowizny
    Od: "TheArt" <t...@o...pl>

    Witam.

    Kupilem mieszkanie od gminy za 5% wartosci. W umowie jest zapis o
    mozliwosci zbycia mieszkania osobie bliskiej. Wtedy nie ma utraty
    bonifikaty. Zatem mam kilka pytan.

    1. Czy lepiej mieszkanie zbyc corce poprzez sprzedaz czy darowizne?
    2. Czy w umowie darowizny badz sprzedazy moge podac dowolna cene
    mieszkania, czy musi byc ona rynkowa. Za mieszkanko zaplacilem 3,5
    tys. zl. Jesli moge w umowie darowizny badz sprzedazy podac te kwote,
    to bede zwolniony z podatku? (do 9 tys. zl, prog I). Czy corka bedzie
    musiala zaplacic jakis podatek od wzbogacenia?
    3. Czytalem kilka razy ze obdarowany nie moze sprzedac mieszkania
    przed uplywem lat 5. To bzdura, bowiem sprzedac mieszkania nie moze
    nabywca od gminy, zas obdarowany badz osoba bliska kupujace je dalej
    moze z nim zrobic co zechce. Zgadza sie?

    Z powazaniem

  • 2. Data: 2007-02-01 00:18:54
    Temat: Re: Podatek od darowizny
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "TheArt" <t...@o...pl> wrote in message
    ps.com...
> [...]
    > bonifikaty. Zatem mam kilka pytan.
    >
    > 1. Czy lepiej mieszkanie zbyc corce poprzez sprzedaz czy darowizne?

    W tej chwili podarować.

> [...]
    > to bede zwolniony z podatku? (do 9 tys. zl, prog I). Czy corka bedzie
    > musiala zaplacic jakis podatek od wzbogacenia?

    Możesz podać dowolną, ale gdyby US miał liczyc podatek to i tak by policzył
    podatek od ceny rynkowej a nie tej co na umowie. Więc mało istotne co
    wpiszesz.
    Na dzień dzisiejszy podatku od darowizny nie zapłaci w ogóle.

> [...]
    > nabywca od gminy, zas obdarowany badz osoba bliska kupujace je dalej
    > moze z nim zrobic co zechce. Zgadza sie?

    I tak i nie.
    Obdarowany jeśli nie chciał płacic podatku musiał sie zobowiązać, że będzie
    mieszkał 5 lat.
    nabywca od gminy tez się zobowiązał, że będzie mieszkał 5 lat.
    tu 5 lat tam 5 lat, ale to nie to samo 5 lat.
    W tej chwili się to pozmieniało.

  • 3. Data: 2007-02-01 01:35:06
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    TheArt wrote:

    > 1. Czy lepiej mieszkanie zbyc corce poprzez sprzedaz czy darowizne?

    A jak córka wytłumaczy posiadanie kasy na mieszkanie? ;->

  • 4. Data: 2007-02-01 03:15:08
    Od: "Morski" <m...@o...pl>

> [...]
    > nabywca od gminy, zas obdarowany badz osoba bliska kupujace je dalej
    > moze z nim zrobic co zechce. Zgadza sie?

    Myślę , że w w umowie notarialnej zawsze trzeba napisać cenę rynkową. Ponieważ
    trudno ja dokładnie określic możliwe , że bezpiecznie bedzie wposać cenę z
    szacunku zrobionego przez gminę. Wtedy jak cię wezwą do Urzędu skarbowego za 3
    lata i każą Ci się wytłumaczyć z ceny podanej w umowie to masz gotowy papier. W
    przeciwnym wypadku urzędas zawsze ci wyłumaczy że zaniżyłeś wartość i przywali
    podatek od różnicy między ceną z umowy a szacunkami, no i oczywiście odsetki za
    te 3 lata też.
    Odpowiedzi na resztę pytań nie znam.
    Morski