  • 1. Data: 2007-08-07 18:09:11
    Temat: Pobieranie wiadomosci przez RSS na wlasna witryne
    Od: pavka <p...@j...pl>

    Witam,

    Chcialbym spytac jak wyglada prawnie sprawa pobierania calych
    wiadomosci np. z blogow na wlasna strone internetowa z podaniem zrodla
    i linkiem do niego poprzez RSS

    Czy jest to legalne tylko wtedy gdy dwie strony wyraza taka zgode tj.
    autor wpisow - notek na blogu i administrator serwisu , na ktorym blog
    takowy jest postawiony i czy tak samo wyglada sytuacja gdy pobieram
    tylko "zajawki" wiadomosci?

    Podam teoretyczny przyklad:

    Sledze kilkanascie blogow, mam je wszystkie w zakladce ulubione, czesc
    z nich w czytniku RSS w Firefoxie, gdy wyjade dostep do internetu bede
    mial tylko i wylacznie w kafejkach internetowych, na 99% za kazdym
    razem bedzie to inny komputer postanowilem zrobic swojego bloga, na
    ktorym zamiast moich wpisow beda pobierane automatycznie wpisy z tych
    powiedzmy 10-20 blogow, wystarczy wtedy wpisac moj adres strony ,
    ktora stworzylem, zebym mogl sledzic wszystkie blogi i wpisy na nich.

    Do wczoraj myslalem, ze moge to zrobic normalnie jednak administrator
    jednego z blogow /administrator calego serwisu, nie autor wpisów/
    napisal mi maila z prosba o usuniecie wszystkich danych tj. notek/
    wpisow z mojej strony poniewaz jest to nielegalne.

    Co prawda nie mialem na nich linkow do zrodla /moje przeoczenie/ ale
    gdyby same linki wystarczyly to sadze, ze zamiast prosby o usuniecie
    dostalbym prosbe o dodanie linkow do zrodlowych postow...

    Dziekuje z gory za udzielona pomoc

    Pozdrawiam serdecznie,
    Paweł B.

  • 2. Data: 2007-08-07 21:28:55
    Od: pavka <p...@j...pl>

    On 7 Sie, 20:09, pavka <p...@j...pl> wrote:
> [...]
    > gdyby same linki wystarczyly to sadze, ze zamiast prosby o usuniecie
    > dostalbym prosbe o dodanie linkow do zrodlowych postow...

    Troszke sie pospieszylem z postem, pogrzebalem troszke w archiwum
    grupy i znalazlem chyba wszystko co mnie interesuje ale dla pewnosci
    jeszcze prosze , zeby ktos to potwierdzil.

    Moge stworzyc strone, ktora pobiera teksty z roznych zrodel ale tylko
    takie krotkie cytaty z linkami czytaj wiecej w ... i link do zrodla i
    to by bylo odpowiednie dla mnie /pamietam tylko jeden swoj adres www i
    reszte mam pod reka na niej./ I nie musze prosic wszystkich autorow
    blogow o zgode na to /wskazane jest to ale nie konieczne/ ani nie
    musze prosic o zgode na pobieranie przez rss tych danych z serwisu.

    Tak? :)

    Pozdrawiam serdecznie,
    Paweł B.

  • 3. Data: 2007-08-11 00:01:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 07.08.2007 pavka <p...@j...pl> napisał/a:
> [...]
    > blogow o zgode na to /wskazane jest to ale nie konieczne/ ani nie
    > musze prosic o zgode na pobieranie przez rss tych danych z serwisu.

    Konieczna zgoda zawsze dotyczy publikacji/rozpowszechniania. Pobierać
    publicznie dostępny materiał możesz oczywiście bez zgody.
    Dozwolone rozpowszechnianie krótkich fragmentów (bez zgody) jest możliwe w
    zasadzie w 2ch przypadkach:
    - gdy jesteś prasą/radiem/telewizją
    - gdy wykorzystujesz fragmenty w zakresie uzasadnionym prawami gatunku w
    utworze samodzielnym.

    --
    Marcin