  • 1. Data: 2009-04-06 08:14:07
    Temat: PoRD: Badanie na alkohol
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    Witam,

    w PoRD jest napisane, że badanie alkotestem jest właściwe. A co, jeśli nie
    zgadzam się z wynikiem? Czy mam jakoś prawo do żądania badania krwi/moczu?

    --
    Tristan

  • 2. Data: 2009-04-06 08:27:23
    Temat: Re: PoRD: Badanie na alkohol
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Mon, 06 Apr 2009 10:14:07 +0200, Tristan napisał(a):

    > w PoRD jest napisane, że badanie alkotestem jest właściwe. A co, jeśli nie
    > zgadzam się z wynikiem? Czy mam jakoś prawo do żądania badania krwi/moczu?

    Tak. Ważniejsze jest badanie krwi
    --
    marcin

  • 3. Data: 2009-04-06 09:01:22
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 06 kwiecień 2009 10:27
    (autor zly
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <31irod2svgov$.dlg@piki.fixed>):

    > Tak. Ważniejsze jest badanie krwi

    Podstawa prawna? Wg PoRD nie mogę się tego domagać.

    --
    Tristan

  • 4. Data: 2009-04-06 10:42:48
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Mon, 06 Apr 2009 11:01:22 +0200, Tristan napisał(a):

    > Podstawa prawna? Wg PoRD nie mogę się tego domagać.

    Cytat, glównie koncówka:
    ZARZĄDZENIE NR 496 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
    z dnia 25 maja 2004 r.
    w sprawie badań na zawartość w organizmie alkoholu lub środka działającego
    podobnie do alkoholu
    Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji
    (Dz. U z 2002 r. Nr 7, poz. 58 z późn. zm.)1 zarządza się, co następuje:
    §3. Wynik badania, o którym mowa w ust. 2, należy zweryfikować badaniem
    urządzeniem, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lub badaniem krwi, jeżeli:
    1) badany uczestniczył w wypadku drogowym, w którym są zabici lub ranni;
    2) zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa przez
    badanego;
    3) badany żąda takiego badania lub zgłasza zastrzeżenia do prawidłowości
    przeprowadzenia pierwszego badania;
    4) zaistniała znaczna rozbieżność między pierwszym a drugim pomiarem.

    http://www.forum.prawnikow.pl/topics3/41425.htm

    oraz:

    Kwestie związane z przeprowadzaniem badania krwi są regulowane
    rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 6 maja 1983 r.
    w sprawie warunków i sposobu dokonywania badań na zawartość alkoholu w
    organizmie. Rozporządzenie to nie zawiera postanowienia mówiącego, że
    badanie powinno być powtórzone, czy, że w przypadku odmowy podpisania
    protokołu powinno dokonać się badania krwi. Jednakże, w uzasadnieniu
    uchwały Pełnego Składu Izby Karnej Sądu Najwyższego z dnia 15 lutego 1989
    r. VI KZP 10/88 - czytamy - analiza wydychanego powietrza na zawartość
    alkoholu jest pośrednią analizą krwi przepływającej przez płuca w czasie
    badania. Badanie aparatem o nazwie ,,Alcomat" zatem powinno być traktowane w
    sensie dowodowym na równi z chemiczną analizą krwi, jeżeli osoba badana
    podpisze protokół, w którym stwierdzi, że nie wyraża żądania pobrania krwi
    do badań. Natomiast w wypadku, gdy protokół nie zostanie podpisany przez
    badanego albo wyrazi on żądanie pobrania krwi do badania, wynik takiego
    badania powinien być oceniony łącznie z wynikiem niezbędnej w takiej
    sytuacji analizy krwi metodą chemiczną.
    http://e-prawnik.pl/przestepstwo/sprawdzanie-nietrze
    zwosci-kierowcy,odpowiedzi,prawo-karne

    Rzeczywiscie wg ustawy wynika, ze oba badania sa rownowazne. Ale wystarcczy
    powiedziec, ze sie nie bedzie dmuchac i musza zrobic wtedy badanie
    --
    marcin