  • 1. Data: 2003-02-03 10:53:28
    Temat: Platna biblioteka na uczelni - SGH - czy to legalne?
    Od: "stu" <Z...@w...pl>

    Jakies 2 miesiace temu chcialem skorzystac z czytelni/biblioteki na SGH (tam
    gdzie sa m.in. komputery).
    Na drzwiach widzialem kartke, ze jest to miejsce bezplatne dla osob
    studiujacych na SGH (Warszawa).
    Pozostali aby skorzystac musza wykupic karte - 100pln/rok.
    Nie wchodzilem bo i kasy nie mialem i ochoty na dyskusje.

    Czy tego typu postawienie sprawy jest legalne?
    Czy panstwowa uczelnia moze zadac oplaty za cos takiego?
    Jak zagrac aby korzysac ze zbiorow tej uczelni za free.
    Bede wdziczny za wszelkie info.
    Czekam na dobre rady od aktualnych studentow tej zacnej uczelni.

  • 2. Data: 2003-02-03 11:20:40
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Nie wiem czy jest to legalne, ale politechnika poznańska
    również to praktykuje. Nawet wysokość opłaty dla ludzi
    nie studiujących na PP jest identyczna. Jeżeli chodzi o studentów
    to muszą za dostęp całoroczny płacić 10zł.
    Ale tak na logikę pewnie jest to zgodne z prawem, bo jeżeli nie,
    to wtedy na państwowych uczelniach studia zaoczne czy wieczorowe,
    które są płatne również byłyby w konflikcie z prawem.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 3. Data: 2003-02-03 20:12:57
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    To pytanie poszlo i na inne grupy i zostalo wytlumaczone ;)
    Zeby nie siac zametu.
    Oplata jest nie 100 a 10 zl.

  • 4. Data: 2003-02-04 06:35:06
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > To pytanie poszlo i na inne grupy i zostalo wytlumaczone ;)
    > Zeby nie siac zametu.
    > Oplata jest nie 100 a 10 zl.

    Nikt nie sieje zamentu. Opłata na PP jest 100zł dla ludzi
    nie studiujących na PP, a 10zł dla studentów.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 5. Data: 2003-02-06 12:42:22
    Od: "Krzysztof" <k...@p...gazeta.pl>

    "stu" napisal:

> [...]
    > Nie wchodzilem bo i kasy nie mialem i ochoty na dyskusje.
    >
    > Czy tego typu postawienie sprawy jest legalne?

    Moim zdaniem, na zasadach jakich dzialaja takie uczelniane biblioteki to
    raczej nielegalne, gdyz narusza prawa autorskie. Biblioteki, archiwa i
    szkoly sa traktowane ulgowo tylko wtedy, kiedy udostepniaja nieodplatnie.
    Przytocze odpowiedni artykul z ustawy o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych:

    Art. 28. Biblioteki, archiwa i szkoly moga:
    1) udostepniac nieodplatnie, w zakresie swoich zadan statutowych,
    egzemplarze utworów opublikowanych

    Oczywiscie, moga tez jak inne organizacje udostepniac utwory komercyjnie z
    zachowaniem wszystkich wymogow prawa autorskiego, ale nie sadze, zeby SGH
    czy inna uczelnia tak robila.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 6. Data: 2003-02-06 13:44:53
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > pokrewnych:
    >
    > Art. 28. Biblioteki, archiwa i szkoly moga:
    > 1) udostepniac nieodplatnie, w zakresie swoich zadan statutowych,

    Z tym że w bibliotece nie płacisz za wypożyczenie książki, 100zł jest
    to opłata jednorazowa na cały rok niezależnie od tego czy wypożyczysz
    jedną książkę czy 100. Tak przynajmniej jest na PP.
    Można to traktować że jest to opłata na utrzymanie tej biblioteki.
    Gdyby czytelnik musiał płacić za każdy egzemplarz osobno to pewnie
    powyższy artykuł można by wykorzystać.

    Pozdrawiam

    Darek