  • 1. Data: 2004-08-17 08:04:41
    Temat: Piorunochron - tak czy nie?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Czy montaż piorunochronu jest wymagany przez prawo, czy nie?
    Na wielu nowych domach, blokach nie montuje się go.
    Czy jakieś sankcje grożą za jego brak.
    O tym czy brak owego jest szkodliwy, czy nie, nie będziemy
    dyskutować:-) BTW - jest.

    Zbyszek, s...@p...onet.pl s...@p...com
    PGP key: 0x58E0356F

  • 2. Data: 2004-08-17 09:31:33
    Temat: Re: Piorunochron - tak czy nie?
    Od: Kula <a...@n...topole.waw.pl>

    Odpowiedź raczej natury technicznej niż prawnej:
    - w wielu nowych budynkach stosuje się zupełnie inne rozwiązania niż
    zewnętrzna instalacja odgromowa. Po prostu konstrukcja samego budynku jest
    w odpowiedni sposób uziemiana, więc instalacji odgromowej nie widać ale
    jest i spełnia normy.

    Genralnie stosowanie instalacji odgromowej zależy od bardzo wielu
    parametrów:

    - odległości między budynkami
    - wysokości (generalnie gabarytów budynku) itd.

    Nie zawsze jest obowioązkowa instalacja odgromników,
    Z tego co wiem wchodzą też kwestie np. czy szkoła, czy szpital itd...

    Tyle po szybkiej konsultacji z budowlańcem :))

  • 3. Data: 2004-08-17 11:20:45
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    wymagany!
    czy potrzebny to zalezy od otoczenia..
    a jak potrzebny to i tak elektryka cala idzie sie walic przez prad
    wyindukowany w instalacjach wew,

  • 4. Data: 2004-08-17 11:25:05
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    > Odpowiedź raczej natury technicznej niż prawnej:

    prawnie wymagany

> [...]
    > w odpowiedni sposób uziemiana, więc instalacji odgromowej nie widać ale

    konstrukcje (zbrojenie itp) zawsze sie uziemia i jest to zupelnie co innego
    niz instalacja odgromowa ;) musza byc obie!!!!! Nie widac jej tylko wtedy
    gdy dach jest z blachy.. robi sie tylko "antenki" na kominach, i uziemia
    dach.. reszta niepotrzebna.
    W kazdym innym przypadku potrzebna pelna instalacja

    > Genralnie stosowanie instalacji odgromowej zależy od bardzo wielu
    > parametrów:

    > - odległości między budynkami
    > - wysokości (generalnie gabarytów budynku) itd.

    prawda.. ale roznie to bywa i pewnosci na 100% nie daje
    ja przezylem pierdolniecie pioruna w samochod (moj) ponad ktorym blisko byly
    drzewa .. widac drzewa miala jednak wiekszy opor ;)

    > Nie zawsze jest obowioązkowa instalacja odgromników,
    > Z tego co wiem wchodzą też kwestie np. czy szkoła, czy szpital itd...

    z tego co wiem to obowiazkowa jest wszedzie, moze po za domkami jedn. to juz
    Twoj problem, w urzedzie problemow nie beda robic.. co innego z
    ubezpieczeniem

    > Tyle po szybkiej konsultacji z budowlańcem :))

    ja tez jestem budowlancem.. ale tamten chyba cos malo z elektrykami gada

  • 5. Data: 2004-08-17 15:13:36
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Robcio napisał(a) :
> [...]
    >
    > z tego co wiem to obowiazkowa jest wszedzie, moze po za domkami jedn. to juz
    > Twoj problem, w urzedzie problemow nie beda robic.. co innego z

    Otoz to. Jak nie trzeba nakazowo, to lepiej dla wlasnego
    bezpieczenstwa i spokojnosci portfela.
    Dzieki za rozjasnienie sytuacji.
    Obilo mi sie o uszy, ze uzywa sie czasem uziemnionego zbrojenia
    budynku jako odgromnikow. Jaki to mialoby wplyw na elektronike w
    takim budynku, to wole nie myslec.
    Czasem, zdawaloby sie ze prawidlowe, wykonanie robot nie moze byc
    gwarancją bezpieczenstwa:
    http://www.rst.pl/raporty/rap1.htm

    > ja tez jestem budowlancem.. ale tamten chyba cos malo z elektrykami gada

    Może z takimi, co robili te robote:
    http://www.rst.pl/raporty/rap2.htm
    :-)

    Zbyszek, s...@p...onet.pl s...@p...com
    PGP key: 0x58E0356F

  • 6. Data: 2004-08-17 18:06:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Robcio" <r...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dach.. reszta niepotrzebna.
    > W kazdym innym przypadku potrzebna pelna instalacja

    Z czego ów obowiązek wynika?

  • 7. Data: 2004-08-17 18:29:23
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    Zbynek Ltd. napisał(a):

    > Obilo mi sie o uszy, ze uzywa sie czasem uziemnionego zbrojenia
    > budynku jako odgromnikow. Jaki to mialoby wplyw na elektronike w
    > takim budynku, to wole nie myslec.

    Po pierwsze, raczej wątpię, aby zbrojenia budynku mogły być
    "odgromnikiem".
    Po drugie, zbrojenia budynku mogą być wykorzystane jako naturalne
    elementy w ochronie odgromowej budynku, o ile zapewniona jest ciągłość
    połączenia.
    Elementy metalowe budynku znajdujące się pod ziemią, zgodnie z normą
    powinny zostać w pierwszej kolejności wykorzystane jako uziomy. Chodzi o
    zbrojenia żelbetu, rurociągi itp.

    Ma to taki sens, że poza obniżeniem kosztów samej instalacji odgromowej,
    tworzy klatkę faradaya, lub jej fragment, a także zapewnia równomierny
    rozpływ prądów przy uderzeniu pioruna.
    Klatka faradaya ma to do siebie, że bardzo skutecznie chroni przed
    zakłóceniami elektromagnetycznymi pochodzącymi z zewnątrz.

    Poza tym, ochrona odgromowa zewnętrzna to jedno, a wewnętrzna to drugie.

    Na koniec sprawa wymagalności instalacji piorunochronnej. Otóż czy
    powinna być, czy nie, wynika z tego, jak często będą uderzać pioruny w
    dany budynek. Jeśli rocznie częściej niż 10^-3, to należy zastosować
    ochronę, w przeciwnym wypadku nie jest to konieczne. Chodzi o wymagania
    ogólne. Są również wymagania szczegółowe dotyczące szkół, kościołów,
    magazynów z materiałami wybuchowymi itd.

    --
    pozdrawiam
    Adam

  • 8. Data: 2004-08-18 06:30:55
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

> [...]
    > takim budynku, to wole nie myslec.
    > Czasem, zdawaloby sie ze prawidlowe, wykonanie robot nie moze byc

    zawsze piorun splywajacty nawet doskonala instalaca odgromowa powoduje
    wyindukowanie w sieci budynku zupelnie z piorunochronem nie polaczonej
    podobnych napiec.. by tego nie bylo caly budynek musilby byc w stalowej
    siatce.. tak nie jest i nie bedzie wiec wylanczanie czego sie da podczas
    burzy jest jak najbardziej uzasadnione. Szcegolnie komputerow

  • 9. Data: 2004-08-20 06:49:19
    Od: "SQ9HHL" <k...@N...pl>

    > Witam
    >
    > Czy montaż piorunochronu jest wymagany przez prawo, czy nie?
    > Na wielu nowych domach, blokach nie montuje się go.
    > Czy jakieś sankcje grożą za jego brak.

    Nie znam dokładnie przepisów ale z tego co się orientuję to w niektórych
    przypadkach stosowanie piorunochronów nie jest konieczne. Ponadto jeżeli na
    zewnątrz budynku nie widać zwodów pionowych to nie znaczy, ze tego
    piorunochronu nie ma, bo istnieje chyba możliwość prowadzenia tych zwodów
    wewnątrz ściany (podtynkowo) czy jakoś tak. Jeżeli zależy Ci na konktretnych
    przepisach to spytam ojca, który z racji wykonywania swojego zawodu
    projektanta i inspektora nadzoru elektrycznego będzie z pewnością wiedział.
    Pozdrawiam.

  • 10. Data: 2004-08-20 21:41:03
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    SQ9HHL napisał(a) :
    > Jeżeli zależy Ci na konktretnych
    > przepisach to spytam ojca, który z racji wykonywania swojego zawodu
    > projektanta i inspektora nadzoru elektrycznego będzie z pewnością wiedział.
    > Pozdrawiam.

    Konkretne przepisy to dla mnie za dużo:-) Tak sie tylko pytam, bo
    mnie zaciekawilo zagadnienie. Ale czego sie dowiesz, to chetnie
    przeczytam:-)

    Zbyszek, s...@p...onet.pl s...@p...com
    PGP key: 0x58E0356F