  • 1. Data: 2004-11-18 14:31:03
    Temat: Pilne - nie znam sie na tym - pomożecie??
    Od: "fart" <a...@w...pl>

    Czy jest możliwość unieważnić przetarg nieograniczony ????

    Sytuacja jest następująca:
    Gmina ogłosiła przetarg nieograniczony na usługę oraz termin składania ofert
    do dnia 15-11-2004 r.
    w Ogłoszeniu o Zamówieniu wyznaczyła termin uzyskania istotnych warunków
    oraz dodatkowych wyjaśnień do dnia 9-11-2004 r.
    Kiedy w przeddzień terminu składania ofert chciałem zapoznać się w urzędzie
    z w/w warunkami odmówiono mi. Czy jest to zgodne z prawem.
    Nie ukrywam, że chciałbymn podważyć przetarg i móc wystartować w nim razem
    ze wszystkimi na uczciwych warunkach.

    fart

  • 2. Data: 2004-11-19 11:37:00
    Temat: Re: Pilne - nie znam sie na tym - pomożecie??
    Od: Grzegorz Bednarczyk <b...@p...onet.pl>

    fart wrote:

> [...]
    > z w/w warunkami odmówiono mi. Czy jest to zgodne z prawem.
    > Nie ukrywam, że chciałbymn podważyć przetarg i móc wystartować w nim razem

    Termin uzyskania specyfikacji istotnych warunków zamówienia? Taki zapis
    w ogłoszeniu (jeśli tak był sformułowany dosłownie) jest moim zdaniem
    bezprawny. Zamawiający nie ma prawa odmówić przekazania specyfikacji,
    jeśli dostanie taki wniosek przed terminem składania ofert (pomijając
    kwestię ewentualnego płacenia za SIWZ). Może co najwyżej zwlekać z jej
    przekazaniem (ma na to 5 dni zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy prawo
    zamówień publicznych - ale stosowanie tego przepisu to już inna bajka).

    Pytanie też, czy poprosiłeś o przekazanie specyfikacji (płacąc za nią,
    jeśli taki był wymóg), czy tylko prosiłeś o wgląd do niej (choć trudno
    uznać SIWZ za dokument niejawny na tym etapie postępowania...).

    Natomiast nie wiem, czy tak naprawdę możesz jeszcze coś zrobić.
    Oczywiście przysługuje Ci prawo do protestu, ale oprotestować IMHO
    musiałbyś treść ogłoszenia. Istotny jest tutaj termin na złożenie
    protestu - 7 dni od dnia, w którym "powziąłeś lub mogłeś powziąć
    wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę do jego wniesienia".
    Jeśli zatem takie ogłoszenie zostało opublikowane zgodnie z warunkami
    SIWZ np. w Biuletynie Zamówień Publicznych, to termin liczy się
    właściwie bezwzględnie od dnia publikacji. Inaczej, gdy to małe
    postępowanie, nie było ogłoszenia w Biuletynie, zamawiający nie ma
    strony internetowej, a "miejsce publicznie dostępne w swojej siedzibie"
    jest na przykład dostępne tylko w godzinach pracy zamawiającego - możesz
    próbować udowodnić, że nie mogłeś powziąć wiadomości w momencie
    ogłoszenia itd. i należy tutaj przyjąć termin, w którym faktycznie
    powziąłeś wiadomość, zgodnie z Twoim oświadczeniem. Ale to trudna
    ścieżka, delikatnie mówiąc.

    Jest jeszcze kwestia oprotestowania bezprawnej odmowy przekazania
    specyfikacji jako czynności zamawiającego, ale tak naprawdę nie wiem,
    czy przez to, że taki warunek umieszczono w ogłoszeniu, masz szanse.
    Zamawiający raczej ten protest by odrzucił i w efekcie musiałbyś wybrać
    się z tym do Warszawy (i uiścić wpis od odwołania, coś ponad 4 tys. w
    tym momencie). Arbitrzy na pewno za głowy by się chwycili nad takim
    warunkiem, ale czy uznaliby, że masz prawo protestować na odmowę, a nie
    na zawartość ogłoszenia - nie wiem.

    Pozdrowienia