  • 1. Data: 2002-05-31 23:28:15
    Temat: PILNE! Zasady prawa wyborczego!
    Od: "Maciej Róg" <m...@p...onet.pl>

    Witam!
    Jestem studentem I r. prawa UWr. i w 3 VI w poniedziełek mam egzamin z prawa
    konstytucyjnego, w połowie na podstawie testów. Problem rozbija się o
    pytanie o liczbę zasad wyborczych określających wybory PREZYDENCKIE.
    Art. 127 ust. 1 Konstytucji RP stanowi:
    "Prezydent RP jest wybierany przez Naród w wyborach powszechnych, równych,
    bezpośrednich i w głosowaniu tajnym".
    Są więc 4 zasady: powszechności, równości, bezpośredniości wybrowów oraz
    tajności głosowania.
    Brak natomiast zasady wolności wyborów (podobnie jak przy pozostałych
    wyborach parlamentarnych i samorządowych) oraz proporcjonalności -
    określonych w Konstytucji.
    Czy mam rację pisząc, że wg Konstytucji wybory prezydenckie są tylko 4 (nie
    pięć) przymiotnikowe? Czy słowo "przez Naród" przez przypadek nie oznacza
    wolnych wyborów?
    Proszę o pilną odpowiedź, po podanym terminie nie będzie (mam nadzieję)
    potrzebna...
    MR.

  • 2. Data: 2002-06-01 08:33:19
    Temat: Re: PILNE! Zasady prawa wyborczego!
    Od: <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > określonych w Konstytucji.
    > Czy mam rację pisząc, że wg Konstytucji wybory prezydenckie są tylko 4 (nie

    tak wybory prezydenckie sa 4-przymiotnikowe, bo piaty przymiotnik (w
    parlamentarnych) odnosi sie do sposobu ustalania wyniku wyborow
    (wieksz./proporc.), a tu nie ma z tym problemu, bo wygrywa po prostu ten
    kandydat, ktoy zdobedzie bezwzgledna wiekszosc.
    co do wolnosci wyborow to nie jest ona przymiotnikiem wyborczym - wynika z
    klauzuli demokratycznego panstwa prawa, zawartej w konstytucji, stanowiac wraz
    z innymi o tym, ze mamy demokracje (w tej klauzuli miesci sie tez ogromna ilosc
    innych rzeczy, np okreslonosc prawa, zakaz retroakcji i inne zasady przyzwoitej
    legislacji)
    wybory do senatu sa dla odmiany trzyprzymiotnikowe (w konstytucji), ale w
    doktrynie zwraca sie uwage na to, ze w praktyce sa tez rowne, mimo iz
    ustawodawca nie wymagal tego (przez podzial na okregi i dopasowanie ich do
    liczby wyborcow).
    do samorzadu terytorialnego sa czteroprzymiotnikowe (tutaj ustawodawca nie
    okreslil na poziomie konstytucyjnym w jaki sposob ma byc ustalany wyborow,
    pozostawil to do rozstrzygniecia na poziomie ustawodawstwa zwyklego, czego
    wynikiem sa teraz spory w sejmie i projekt sld);
    z tym, ze z tego co pamietam (ale nie jestem pewien bo konstytucyjne zdawalem
    juz 3 tygodnie temu, a wiadomo, ze na studiach jest system 3xZ :)) inna
    regulacja jest przy wyborach do rad gmin ponizej 20 000 mieszkancow - tam
    wybory sa chyba piecioprzymiotnikowe.. ale to sprawdz :)
    pozdr,
    radek

  • 3. Data: 2002-06-01 08:36:22
    Od: <v...@p...onet.pl>

    aha i wolnosc nawet jesli jest przy regulacja wyborow w K, to i tak nie jest
    przymiotnikiem wyborczym - przymiotniki to powsz., rown., tajn., bezposr. i
    proporc. lub wieksz.

  • 4. Data: 2002-06-01 12:02:48
    Od: "Krzyś" <w...@p...onet.pl>

    a więc według ciebie do parlamentu są 6 przymiotnikowe?
    bo mnie uczyli że do parlamentu są 5 a prezydenckie 4 ale.....

    --
    pozdrawiam

    krzysztof

    bez 1 w adresie

  • 5. Data: 2002-06-01 16:36:13
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Te "wolne" to z Banaszaka tak??? To taki "ozdobnik".

    --
    napisal Konrad G. ,
    Użytkownik Maciej Róg <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup

  • 6. Data: 2002-06-02 10:57:27
    Od: "Maciej Róg" <m...@p...onet.pl>

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Muszę wracać do nauki...