  • 1. Data: 2007-11-09 09:34:11
    Temat: PA: Pozyskanie materiału
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    Witam,

    spotykam w Sieci dwie interpretacje art.23 (Użytek osobisty). Jedni
    twierdzą, że można używać pozyskane z dowolnego źródła, także nielegalnego.
    Inni znów, że UO działa o ile materiał pozyskano z legalnego źródła.

    Jak to jest naprawdę?

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 2. Data: 2007-11-09 23:44:15
    Temat: Re: PA: Pozyskanie materiału
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 09.11.2007 Tristan <n...@s...pl> napisał/a:
> [...]
    > twierdzą, że można używać pozyskane z dowolnego źródła, także nielegalnego.
    > Inni znów, że UO działa o ile materiał pozyskano z legalnego źródła.

    Poza chyba jednym co bardziej konkretnym przypadkiem (korzystanie z utworu
    po raz pierwszy rozpowszechnionego bez zgody autora) nie jest to jakoś
    precyzyjnie określone. Mamy natomiast zawsze art. 35. który mówi że
    "Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub
    godzić w słuszne interesy twórcy." MZ korzystanie z nielegalnych kopii
    narusza.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2007-11-10 09:49:28
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 10 listopada 2007 00:44
    (autor Marcin Debowski
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <f...@z...router>):

    > "Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub
    > godzić w słuszne interesy twórcy." MZ korzystanie z nielegalnych kopii
    > narusza.

    Ale idąc tym tropem, to przegranie filmu ukochanej też narusza, bo jakbyśmy
    nie przegrali to byśmy kupili jej w prezencie.
    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 4. Data: 2007-11-10 10:19:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 10.11.2007 Tristan <n...@s...pl> napisał/a:
> [...]
    > Ale idąc tym tropem, to przegranie filmu ukochanej też narusza, bo jakbyśmy
    > nie przegrali to byśmy kupili jej w prezencie.

    Przy literalnej interpretacji zapisów PA to w ogóle MZ nie może być mowy o
    jakimkolwiek przegrywaniu. Masz egzemplarz i możesz z niego korzystać
    oglądając ze swoją dziewczyną utrwalony na nim film. Korzystanie z utworu
    to nie jest robienie kopii. Przy mniej kategorycznej interpretacji to
    pewnie nalezy jakoś to wszystko wypośrodkować - jedna kopia z oryginału
    ok, bo jeśli nie to po co to wszystko? Ale taka 10ta kopia w szeregu od
    15tego znajomego?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2007-11-10 10:44:20
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 10 listopada 2007 11:19
    (autor Marcin Debowski
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <6...@z...router>):

> [...]
    > pewnie nalezy jakoś to wszystko wypośrodkować - jedna kopia z oryginału
    > ok, bo jeśli nie to po co to wszystko? Ale taka 10ta kopia w szeregu od

    Kuźwa, PA powinno zostać zlikwidowane. To tak skopane prawo i tak
    przeznaczone niewoleniu i wyzyskiwaniu, że aż strach. Człowiek nie może bez
    strachu przegrać sobie płyty do auta albo nagrać filmu z TV, żeby nie
    złamać prawa.

    Sępy, sępy, sępy....

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 6. Data: 2007-11-10 19:23:33
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    [...]

    > Przy literalnej interpretacji zapisów PA to w ogóle MZ nie może być
    > mowy o jakimkolwiek przegrywaniu.

    Przy literalnej interpretacji przepisów licencja BSD jest udzielana
    na pięć lat. Przy interpretacji restrykcyjnej, jeśli w licencji jest
    napisane, że została udzielona w roku 1998, to w naszych warunkach
    taka licencja jest już nieważna.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 7. Data: 2007-11-10 19:24:30
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Tristan <n...@s...pl> writes:

    [...]

    > PA powinno zostać zlikwidowane. To tak skopane prawo i tak
    > przeznaczone niewoleniu i wyzyskiwaniu, że aż strach.

    Piszesz 'prawo autorskie' a z tego, co piszesz wynika, że chodzi
    ci o cyfrowe zarządzanie uprawnieniami.

  • 8. Data: 2007-11-10 20:57:57
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 10 listopada 2007 20:24
    (autor Piotr Dembiński
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <8...@h...domek>):

    > Piszesz 'prawo autorskie' a z tego, co piszesz wynika, że chodzi
    > ci o cyfrowe zarządzanie uprawnieniami.

    A to jakaś inna ustawa jest? Równoległa prawu autorskiemu? Bo ja znam tylko
    PA.

    --
    Tristan
    napisz tu: t...@w...pl k...@n...pl

  • 9. Data: 2007-11-12 15:42:02
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sat, 10 Nov 2007 11:44:20 +0100, Tristan napisał(a):

> [...]
    > przeznaczone niewoleniu i wyzyskiwaniu, że aż strach. Człowiek nie może bez
    > strachu przegrać sobie płyty do auta albo nagrać filmu z TV, żeby nie

    A co? Chciałbyś wszystko za darmo? Chcesz słuchać to płać. Chcesz słuchać
    w domu CD i podczas spaceru mp3 - płać podwójnie. Za wygodę zawsze się
    płaci. Myślisz że artyści mają iść kopać rowy, a muzykę oddawać
    za darmo?
    Po co sobie nagrywasz film z TV? Po to żeby mieć z tego jakąś korzyść
    (obejrzeć później) - więc czemu twórca miałby nic z tego nie mieć.
    Niewolenie i wyzyskiwanie to by było gdyby PA nie było.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 10. Data: 2007-11-12 21:50:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Nov 2007, Piotr Dembiński wrote:

> [...]
    > na pięć lat. Przy interpretacji restrykcyjnej, jeśli w licencji jest
    > napisane, że została udzielona w roku 1998, to w naszych warunkach

    Na szczęście, przynajmniej w niektórych licencjach, sprawę ratuje fakt
    zawierania umowy *przy instalacji* :>
    Fakt, trzeba przeinstalować.
    I to, że stanowi to... oględnie mówiąc: głupotę, to też fakt.

    pzdr, Gotfryd