  • 1. Data: 2005-04-15 13:18:44
    Temat: Osoby prywatne -łapówka?
    Od: "Maciej Perzanowski" <p...@w...pl>

    witam
    Byłem pokrzywdzonym w dość prostej sprawie o pobicie.
    Jeden z napastników złożył apelację.Byłem na rozprawie
    jako oskarzyciel posiłkowy i zacząłem omawiać apelację ,dość szybko
    okazało się,że jako osoba bez doświadczenia,to moje przemowienie nie
    do konca mieści się z trybie i idąc za sugestią sądu skonczyłem wczesniej
    ograniczając się tylko do wniosku o odrzucenie apelacji.W tym co
    powiedziałem
    zdążyłem zasugerować ,że przed rozprawą w pierwszej instancji proponowano
    mi,
    sugerowano mi łapowkę za zmianę zeznań.Sąd to puscił mimo uszu,ale
    prokurator
    okazał się nieublagany,zarządał aby to wpisać do protokułu i stwierdził,że
    bedzie
    wnioskował o rozpoczecie śledztwa.

    Pytanie jakie stosuje się w tym przypadku przepisy?Artykuł 228 kk chyba
    odpada bo
    mówi o funkcjonariuszach publicznych,artykuł o wywieraniu nacisku na
    świadka mowi znów
    o nacisku za pomocą grozby lub przemocy.Jak to może być
    zakwalifikowane-przypominam sugestia
    łapowki,i ja jako pokrzywdzony oraz napastnik i osoby z jego otoczenia.

    ]

  • 2. Data: 2005-04-15 13:27:38
    Temat: Re: Osoby prywatne -łapówka?
    Od: "Maciej Perzanowski" <p...@w...pl>

    zapytam jeszcze z ciekawości-ten oskarżony nie miał obrońcy
    w pierwszej instancji,ile kosztowalo go orientacyjne wynajęcie
    adwokata do napisania apelacji i reprezentowania go na rozprawie
    apelacyjnej (jaki jest wpis sądowy od apelacji)-miasto Warszawa-
    apelacja odrzucona....?

  • 3. Data: 2005-04-15 16:20:28
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Maciej Perzanowski wrote:
    > zapytam jeszcze z ciekawości-ten oskarżony nie miał obrońcy
    > w pierwszej instancji,ile kosztowalo go orientacyjne wynajęcie

    min 500 zl + VAT

    > adwokata do napisania apelacji i reprezentowania go na rozprawie
    > apelacyjnej (jaki jest wpis sądowy od apelacji)-miasto Warszawa-

    Nie ma czegos takiego jak "wpis od apelacji" w sprawie karnej.
    Apelacje wnosi sie gratis, a jesli nie zostanei uwzgledniona placi sie
    koszty w wysokosci "jak za pierwsza instancje", tj. zaleznie od orzeczonej
    kary.
    Jesli sluchales wyroku, powinna byc o tym mowa.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2005-04-15 18:54:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej Perzanowski" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    .

    W opisanej przez Ciebie sytuacji nie można w ogóle mówić o łapówce.
    Propozycję wręczenia Ci pieniędzy można przyjąć na dwa sposoby. Albo
    jako zadośćuczynienie za doznane krzywdy, ale wówczas płacący ma nie
    tyle na myśli spowodowanie zmiany zeznań, co wycofanie wniosku o
    ściganie (przy przestępstwach wnioskowych) lub przynajmniej zaspokojenie
    roszczeń cywilnych pokrzywdzonego mając silny wpływ na wymiar kary - i
    wówczas nie jest to karalne. Albo jako próbę wpływania na zeznania
    świadka - a to już przestępstwo opisane w art. 245 kk - ale tu już nie
    może chodzić o próbę wręczenia pieniędzy, ale ewentualne połączone z tym
    groźby, jeśli by takie były - załóżmy "weź 100 zł i zapomnij o sprawie,
    a jak nie, to Cię pobiję".

    Wręczenie łapówki jest możliwe ograniczonemu kręgowi osób. Po noweli
    prawa i wprowadzeniu przepisów antykorupcyjnych nie są to tylko
    funkcjonariusze publiczni, tym nie mniej w opisanej przez Ciebie
    sytuacji nie widzę możliwości uznania tego za łapówkę.

  • 5. Data: 2005-04-15 19:00:57
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 15/04/2005 15:18, Maciej Perzanowski wrote :
> [...]
    > zakwalifikowane-przypominam sugestia
    > łapowki,i ja jako pokrzywdzony oraz napastnik i osoby z jego otoczenia.

    Na mój gust było to usiłowanie podżegania do przestępstwa fałszywych
    zeznań: art. 13 § 1 kk z zw. z art. 18 § 2 kk w zw. z art. 233 § 1 kk.

    Zobacz też:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Orzecznictwo/
    SN/kar/u_I_KZP_11_03.html

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 6. Data: 2005-04-15 19:07:04
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki napisał(a):
    > Na mój gust było to usiłowanie podżegania do przestępstwa fałszywych
    > zeznań: art. 13 § 1 kk z zw. z art. 18 § 2 kk w zw. z art. 233 § 1 kk.

    ale dlaczego usiłowanie?
    samo podżeganie raczej...

    KG

  • 7. Data: 2005-04-15 19:24:02
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki"

    > Na mój gust było to usiłowanie podżegania do przestępstwa fałszywych
    > zeznań: art. 13 § 1 kk z zw. z art. 18 § 2 kk w zw. z art. 233 § 1 kk.

    Tutaj bedzie samo podzeganie.

    > Zobacz też:

    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Orzecznictwo/
    SN/kar/u_I_KZP_11_03.htm

    Ale tu jest inny stan faktyczny: sad ustalil, ze oskarzony nakłanial M. M.
    aby naklonila swego syna D. M. do zeznania nieprawdy.

  • 8. Data: 2005-04-15 20:05:30
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 15/04/2005 21:07, kam wrote :

    > ale dlaczego usiłowanie?
    > samo podżeganie raczej...

    Bo w cytowanym wyroku -- I KZP 11/03 -- napisano: "Skutkiem przy
    dokonanym podżeganiu jest określone zjawisko psychiczne, mianowicie
    zamiar podżeganego, by popełnić przestępstwo do którego został
    nakłoniony." Skoro więc taki skutek nie nastąpił, (a tak wynika z opisu
    pytającego), jest usiłowanie do podżegania, a nie samo podżeganie.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 9. Data: 2005-04-15 20:05:37
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 15/04/2005 21:24, Heming wrote :
> [...]
    >
    > Ale tu jest inny stan faktyczny: sad ustalil, ze oskarzony nakłanial M. M.
    > aby naklonila swego syna D. M. do zeznania nieprawdy.

    Tak, ale teza jest istotna i fragment, że podżeganie jest skutkowe --
    patrz mój drugi post.

  • 10. Data: 2005-04-15 20:18:07
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

> [...]
    > nakłoniony." Skoro więc taki skutek nie nastąpił, (a tak wynika z opisu
    > pytającego), jest usiłowanie do podżegania, a nie samo podżeganie.

    cóż, nie wiem czy mnie przekonuje...
    a poglądy przeciwne dałoby się pewnie bez problemu znaleźć :)

    KG