  • 1. Data: 2009-04-17 16:56:25
    Temat: Opłata planistyczna - rozbój w biały dzień...
    Od: "Vonnegut79onVAIO" <v...@V...onet.pl>

    Witam,

    Zapoznałem się właśnie z planem zagosp. terenu, który obejmuje m.in. moją
    dziłakę, która teraz jest rolna, a po wejściu w życie planu będzie
    budowlana. Wszystko było by super i zgodne z trendem jaki obowiązuje w
    naszym kraju, gdyby nie opłata planistyczna... W bezczelny sposób gmina
    nakłada tą opłatą swego rodzaju podatek od zysku na sprzedaży gruntu po
    uchwaleniu planu. Opłata to 30% tego zysku... :(

    Czy ktoś z was zna sposoby na unieknięcie tej opłaty ? Dodam, iż chcę tę
    działką sprzedać i zamiast się cieszyć z planu pozostaje mi się smucić. Bo i
    tak żądałbym za swoją działkę takie same pieniądze przed jak i po planie.
    Działka jest tak umiejscowiona, że nie ma mozliwości by ktoś omdówił
    postawienia na niej domu jednorodzinnego (jest w otoczeniu innych domów)
    itd.

    Szok - jestem zniesmaczony maksymlanie ;)

    Dzięki za wszelkie uwagi i sugestie.

    Vonn79

  • 2. Data: 2009-04-17 17:10:38
    Temat: Re: OpĹ?ata planistyczna - rozbĂłj w biaĹ?y dzieĹ?...
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Vonnegut79onVAIO wyskrobał(a):
> [...]
    > gmina nakłada tą opłatą swego rodzaju podatek od zysku na sprzedaży
    > gruntu po uchwaleniu planu. Opłata to 30% tego zysku... :(

    Takie prawo...

> [...]
    > pozostaje mi się smucić. Bo i tak żądałbym za swoją działkę
    > takie same pieniądze przed jak i po planie.

    Dziwne, bo po uchwaleniu planu będzie więcej warta = będziesz mógł zażądać
    więcej i wcale niewykluczone, że ktoś Ci tyle da.

    > Działka jest tak
    > umiejscowiona, że nie ma mozliwości by ktoś omdówił postawienia
    > na niej domu jednorodzinnego (jest w otoczeniu innych domĂłw) itd.

    Teraz? Na działce rolnej? Nie wiem czemu twierdzisz, że nie ma możliwości by
    ktoś odmówił teraz, ale domy zdecydowanie lepiej buduje się na działkach
    przeznaczonych pod zabudowę niż na rolnych ';)

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-04-17 17:32:36
    Od: "Vonnegut79onVAIO" <v...@V...onet.pl>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości

    > Dziwne, bo po uchwaleniu planu będzie więcej warta = będziesz mógł zażądać
    > więcej i wcale niewykluczone, że ktoś Ci tyle da.

    I tak i nie - fakt są takie plan jest, ale uprawomocnienie nastąpi po
    publikacji w Dzienniku Urzędowym. Szczęście w nieszczęsciu, że w moim
    województwie są spore opóźnienia w publikacji usta gminnych w takim
    dzienniku. A od publikacji musi minać 30 dni, aby plan się uprawomocnił :)
    Innymi słowy - w tej chwili działka, jest rolna, ze studium w którym, jest
    mowa, że m.in na mojej działce będzie można postawić dom jednorodzinny.
    Więc, ktoś kto kupi teraz działkę rolną, ze studium i planem, ale jeszcze
    nie uprawomocnionym - i tak ma pewność, że za ok 2-3 miesiące ta działka z
    automatu staje się budowlana itd. :)

    Różnica dla mnie jest taka, że przed uprawomocnieniem ja nie podlegam pod
    opłatę planistyczną, a po uprawomocnieniu podlegam.... :)

    > Teraz? Na działce rolnej? Nie wiem czemu twierdzisz, że nie ma możliwości
    > by ktoś odmówił teraz, ale domy zdecydowanie lepiej buduje się na
    > działkach przeznaczonych pod zabudowę niż na rolnych ';)

    Nie wiem jakie przepisy, ale wg mojego znajomego - doświadczonego w branży
    nieruchomości - jeśli działka rolna, jest połozona w otoczeniu działek
    budowlanych, zabudowanych domami jednorodzinnymi, z uzbrojeniem w drodze, i
    przy drodze - z autoamtu będzie miała przy przekształceniu z rolnej w
    budowlaną warunki zabudowy jako jednorodzinne. Gdyby nie było planu, i tak
    po braku chęci zakupu działki rolnej przez Agencje Własności Rolnej (prawo
    pierwokupu) - kupujący i tak mógłby działkę przekształcić w budowlaną i
    potem dalej się budowac - koszt z tego co pamiętam ok. 130 zł za wniosek
    itd. :)

    Więc - w tym konkretnym przypadku wnoszę, że plan niekoniecznie musi być
    uchwalony, by mieć pewność co do możliwości budowy domu na mojej działce :)

    Vonn79

  • 4. Data: 2009-04-17 17:38:21
    Temat: Re: Opłata planistyczna - rozbój w biały dzień?...
    Od: "Vonnegut79onVAIO" <v...@V...onet.pl>

  • 5. Data: 2009-04-17 17:54:16
    Od: "BHg" <b...@N...gazeta.pl>

    A musisz sprzedawać od razu? Wystarczy odczekac bodajże 5 lat i renta
    planistyczna cię ominie.

  • 6. Data: 2009-04-17 18:00:20
    Od: "Vonnegut79onVAIO" <v...@V...onet.pl>

    Użytkownik "BHg" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    >A musisz sprzedawać od razu? Wystarczy odczekac bodajże 5 lat i renta
    > planistyczna cię ominie.

    Nikt mnie nie zmusza. Ale kasa była by znacznym zastrzykiem przy zakupie
    innej nieruchomości. Planowałem się budować, ale jednak jest to dla mnie
    zbyt duże obciążenie finansowe, więc - wolę zbyć i cieszyć się substytutem
    domku ;)

    Vonn79

  • 7. Data: 2009-04-17 19:15:24
    Od: "moje_przedmioty" <m...@i...pl>

    No to sprzedaj przed uprawomocnieniem
    skoro uwazasz ze dostaniesz te sama kase
    Foti

  • 8. Data: 2009-04-17 21:10:39
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Vonnegut79onVAIO napisal:
> [...]
    > nakłada tą opłatą swego rodzaju podatek od zysku na sprzedaży gruntu po
    > uchwaleniu planu. Opłata to 30% tego zysku... :(

    Poczekac ze sprzedaza piec lat, o ile sie nie myle.
    To akurat ma chronic grunty przed spekulacja generowana
    przez urzednikow wladnych zmienic status gruntu.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 9. Data: 2009-04-18 05:16:08
    Od: "Vonnegut79onVAIO" <v...@V...onet.pl>

    Poczekac ze sprzedaza piec lat, o ile sie nie myle.
    To akurat ma chronic grunty przed spekulacja generowana
    przez urzednikow wladnych zmienic status gruntu.

    ___

    Masz rację, po 5 latach opłata planistyczna nie jest pobierana, tyle, że ja
    już nastawiłem się na zmianę mieszkania i nowe inwestycje - tymbardziej, że
    okres jest do tego dobry. Pomimo iż w moim regionie kryzysu jako takiego nie
    ma, to jednak wielu developerów staneło z nowymi inwestycjami i wyprzedają,
    kończą to co zaczeli. Za kilka miesięcy zabraknie nowych mieszkań i wtedy
    znów będzie wszystko drogie, za 2 lata i płacić się będzie za plany a nie na
    stojące mieszkanie...

    Spekulacje spekulacjami, ale taka ochrona gruntu niestety nie chroni mnie
    przed stratą. Najgorszy jest ten procent - gdyby chociaż wybrali 0-10% z tej
    skali do 30% to miałbym poczucie, że nie chcą wykorzystać maksymalnie tej
    sytuacji. Co więcej - gmina mogła uchwalić plan już dawn temu - wtedy by
    wzrosły jej zyski (podatki, nowi mieszkańcy, opłata planistyczna), a tak
    zwlekali tyle ile mogli i jeszcze dorzucili maxymalną opłatę planistyczną...

    Ehh ide na Kubice :P

    Vonn79

  • 10. Data: 2009-04-18 05:17:20
    Od: "Vonnegut79onVAIO" <v...@V...onet.pl>

    Użytkownik "moje_przedmioty" <m...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:gsal51$9tr$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > No to sprzedaj przed uprawomocnieniem
    > skoro uwazasz ze dostaniesz te sama kase

    Spróbuję, ale wołabym mieć więcej czasu... A klientowi w tej sytuacji -
    jeśli zna się na przepisach i go przekonam, naprawdę powinno być to obojętne
    :)

    Vonn79