  • 1. Data: 2008-02-08 09:03:55
    Temat: Opakowanie ważniejsze od FV?
    Od: PG <p...@o...pl>

    Witam,

    Chciałbym raz na zawsze rozwiać moje wątpliwości dotyczące pewnych
    praktyk związanych z reklamacjami, gwarancją itd.

    Kiedyś moi znajomi, jakieś 4 lata temu, mimo posiadania faktury na zakup
    telewizora oraz obowiązującej gwarancji, nie mogli z niej skorzystać,
    ponieważ nie posiadali.... opakowania oryginalnego!

    Pytanie brzmi - jak jest teraz - mam dosyć trzymania w piwnicy 8
    opakowań różnej wielkości. Chce się tego pozbywać i uważam, ze FV plus
    sama gwarancja powinna wystarczyć.

    Pomimo to o ile pamiętam, gdzieniegdzie spotyka się ustalenia, że nie
    wolno oddawać sprzętu bez oryginalnego opakowania.

    Jak to jest?]

    PG

  • 2. Data: 2008-02-08 09:21:29
    Temat: Re: Opakowanie ważniejsze od FV?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    PG pisze:
> [...]
    >
    > Pomimo to o ile pamiętam, gdzieniegdzie spotyka się ustalenia, że nie
    > wolno oddawać sprzętu bez oryginalnego opakowania.

    Gwarancja jest dobrowolnym aktem i może zawierać np. warunek
    posiadania oryginalnego opakowania.

    Jednakże każdy konsument (czyli osoba kupująca rzecz w celu nie
    związanym z działalnością zarobkową), może reklamować towar nie na
    zasadzie gwarancji, tylko na zasadzie niezgodności produktu z umową.
    Wtedy stosuje się warunki opisane w ustawie, konieczność posiadania
    oryginalnego opakowania wtedy nie zachodzi.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-02-08 11:34:31
    Od: "Nodles" <n...@e...net.pl>

    > Jednakże każdy konsument (czyli osoba kupująca rzecz w celu nie
    > związanym z działalnością zarobkową), może reklamować towar nie na
    > zasadzie gwarancji, tylko na zasadzie niezgodności produktu z umową.

    Nie jestem prawnikiem ale jestem konsumentem i mam wątpliwość dotyczącą
    niezgodności z umową. Kupuję jakikolwiek sprzęt który w momencie zakupu
    jest zupełnie sprawny, posiada takie funkcje i wyposażenie jak zapewniał
    sprzedawca. Czyli jest zgodny z umową. Nigdy nie słyszałem żeby sprzedawca
    w momencie sprzedaży gwarantował komuś bezawaryjność sprzetu przez jakiś
    okres. Sprzet psuje się po pół roku czy roku. Na podstawie niezgodności z
    jaką
    umową moge go reklamować u sprzedawcy ? Sprzedawca ani ustnie ani pisemnie
    nie zapewniał że sprzęt się nie zepsuje. Zapewniał tylko że jest to ten
    model który
    wybrałem i że jest zupełnie sprawny.

    Nodles

  • 4. Data: 2008-02-08 11:47:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Nodles pisze:
> [...]
    > nie zapewniał że sprzęt się nie zepsuje. Zapewniał tylko że jest to ten

    Niekiedy fakt, że sprzęt się popsuł jest dowodem niezgodności z
    umową. Na przykład zakłada się, że jakaś część elektroniczna w
    telewizorze powinna działać przez kilka lat. Niemniej jednak z powodu
    zastosowania materiałów gorszej jakości, albo z powodu złego
    zamontowania, część ta psuje się szybciej. Niekiedy zarówno produkcja,
    jak i materiały są w porządku, ale raz na pewien czas zdarzy się
    wyprodukować część, która szybciej się psuje i nie ma możliwości z góry
    tego przewidzieć. Można więc uznać, że część ta była od początku
    niezgodna z umową.

    W praktyce - jeśli uszkodzenie nastąpiło w okresie 6 miesięcy od
    kupna - to na sprzedawcy ciąży obowiązek wykazania, że produkt był
    jednak zgodny z umową. Czyli że uszkodzenie nie wynikło z użycia
    niewłaściwych materiałów, niewłaściwego montażu, produkcji urządzenia
    itp. Zazwyczaj jednak tego typu wady wynikają z tego, że gdzieś na
    jakimś etapie produkcji został popełniony błąd, niekiedy niezawiniony,
    czysto losowy. Jeśli przyjmuje się, że część powinna działać przez wiele
    lat, a psuje się po kilku miesiącach, to jest to niezgodność z umową,
    choćby uszkodzenie to było czymś normalnym i występującym losowo z
    pewnym niewielkim prawdopodobieństwem.

    W przypadku ujawnienia się wady po 6 miesiącach od kupna wykazanie
    niezgodności - w razie sporu - ciąży na kupującym, ale jakoś nie widzę
    lawiny spraw sądowych w tego typu sporach.

  • 5. Data: 2008-02-08 12:01:47
    Od: "Aleksander" <d...@p...onet.pl>

    > W przypadku ujawnienia się wady po 6 miesiącach od kupna wykazanie
    > niezgodności - w razie sporu - ciąży na kupującym, ale jakoś nie widzę
    > lawiny spraw sądowych w tego typu sporach.

    No bo nie bardzo widzę jak kupujący (nie mający wgląd w proces
    technologiczny np. montowania telewizora) mógłby wykazać
    niezgodność.

    Swoją drogą, jeśli zepsuje mi się w ciągu pierwszych 6 miesiącach
    telewizor, oddaje go sprzedawcy - a ten, odpowiada, że sprzęt
    jest zgodny z umową - to jakie kroki dalsze można podjąć ?

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 6. Data: 2008-02-08 12:10:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Aleksander pisze:

    > No bo nie bardzo widzę jak kupujący (nie mający wgląd w proces
    > technologiczny np. montowania telewizora) mógłby wykazać
    > niezgodność.

    Są odpowiedni biegli na to.

    > Swoją drogą, jeśli zepsuje mi się w ciągu pierwszych 6 miesiącach
    > telewizor, oddaje go sprzedawcy - a ten, odpowiada, że sprzęt
    > jest zgodny z umową - to jakie kroki dalsze można podjąć ?

    Oddajesz sprawę do sądu i podczas procesu sprzedawca ma za zadanie
    udowodnić swoje zdanie. Jeśli mu się to nie uda - wygrywasz.

  • 7. Data: 2008-02-08 12:43:31
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Nodles wrote:

> [...]
    > nie zapewniał że sprzęt się nie zepsuje. Zapewniał tylko że jest to ten

    Ja to rozumiem tak, że sprzedawca obiecywał taką a nie inną funkcjonalność.
    Sprzęt zepsuty nie ma takiej funkcjonalności, więc jest niezgodny z tym co
    sprzedawca obiecał.

    Ponadto ustawodawca był łaskaw domniemać że jeżeli sprzęt się zepsuje w
    ciągu 6 miesięcy od zakupu, to sprzedawca musi udowodnić że wada nie
    istniała w momencie zakupu.

    p. m.

  • 8. Data: 2008-02-08 12:45:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:

    > Ponadto ustawodawca był łaskaw domniemać że jeżeli sprzęt się zepsuje w
    > ciągu 6 miesięcy od zakupu, to sprzedawca musi udowodnić że wada nie
    > istniała w momencie zakupu.

    To tylko wskazanie ciężaru dowodu. Nadal pozostaje problem, czy
    zepsucie się sprawnego sprzętu jest niezgodnością z umową. Jedynie w
    przypadku do 6 miesięcy niezgodność ma wykazać sprzedawca, a po 6
    miesiącach - kupujący.

  • 9. Data: 2008-02-08 13:10:28
    Od: "Nodles" <n...@e...net.pl>

> [...]
    > miesięcy niezgodność ma wykazać sprzedawca, a po 6 miesiącach - kupujący.

    Czyli w przypadku zepsucia się sprzetu po 6 miesiącach mozliwośc powołania
    się na niezgodnośc z umową jest czysto teoretyczna bo jak mam udowodnić
    sprzedawcy że usterka istniała w momencie sprzedaży skoro nie posiadam
    ani fachowej wiedzy ani nawet możliwości otwarcia urzadzenia bo utracę
    gwarancję ? Nikt rozsądny nie będzie robił ekspertyz ani chodził po sądach
    kiedy ma mozliwość naprawy gwarncyjnej bez udowadniania czegokolwiek.
    Podejrzewam również, że przed upływem 6 miesięcy tez nie jest tak łatwo
    bo sprzedawca stwierdzi że sprzęt był zgodny z umową i znowu pozostają
    sądy i ekspertyzy. Generalnie wychodzi na to że owa "niezgodność z umową"
    jest w przypadku zepsucia spzrętu mało użyteczna.

  • 10. Data: 2008-02-08 13:18:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Nodles pisze:
> [...]
    > sądy i ekspertyzy. Generalnie wychodzi na to że owa "niezgodność z umową"
    > jest w przypadku zepsucia spzrętu mało użyteczna.

    Klient - mając gwarancję - faktycznie często dochodzi roszczenia na
    podstawie gwarancji, ale wynika to raczej z niewiedzy, że jakieś inne
    prawo mu przysługuje.

    Niezgodność produktu z umową ma wiele zalet: przede wszystkim brak
    odpowiedzi w ciągu 14 dni to uznanie reklamacji. Ponieważ wśród
    sprzedawców często znajomość prawa jest nikła, często nie wyrabiają się
    w tym terminie, powodując w ten sposób uznanie reklamacji.

    Ponadto naprawdę niewielu sprzedawcom chce się prowadzić postępowania
    sądowe dla kilkusetzłotowych wartości przedmiotu sporu. Z poprawnie
    napisanego pozwu sąd zazwyczaj wyda nakaz zapłaty, co powoduje, że jeśli
    sprzedawca chce się odwołać, musi napisać sprzeciw, czyli wykazać
    inicjatywę, nie każdemu się chce.

    Reklamowałem wiele razy na podstawie niezgodności i za każdym razem
    reklamacja bywała rozpatrywana w terminie. W jednym przypadku tylko
    należało skierować sprawę do sądu, ale nie wynikało to z jakiejś
    złośliwości sprzedawcy, który reklamacji nie uwzględnił, tylko z tego
    powodu, że z pewnych powodów, sprzedawca nie był uprzejmy na nią
    odpisać, jak również na późniejsze wezwanie do zapłaty. Po otrzymaniu
    nakazu zapłaty zwrot gotówki nastąpił bardzo szybko.