  • 1. Data: 2003-12-03 16:12:56
    Temat: Odszkodowanie od sądu?
    Od: "mantes" <m...@g...pl>

    Witam,
    mam taki problem i prośbę o podpowiedź w sposobie jego rozwiązania.

    Czy mogę domagać sią od sądu (wydział hipoteczny) odszkodowania za
    poniesieone (moim zdaniem niesłusznie) dodatkowe koszty w związku z
    niedotrzymaniem przez tenże sąd zobowiązań i procedur?

    W sądzie tym złożyłem wnisek o wpis do hipotek zwykłej i kaucyjnej
    mieszkannia, na który zaciągnąłem kredyt. Taki wpis to warunek stawiany
    przez bank, jeśli nie chce się ponosić półrocznej opłaty ubezpieczeniowej (w
    moim przypadku 600 zł). Pracownik sądu poinformował mnie o przybliżonym
    terminie dokonania wpisów oraz o tym, że otrzymam w tej sprawie
    zawiadomienie listem poleconym.
    Niestety tak się nie stało. Sąd wprawdzie dokonał wpisów, ale zawiadomienia
    nie przysłał i bank nakazał wpłatę kolejnej składki ubezpieczenia. Mimo
    naszej interwencji (okazało się, że wpis jest już w ksiągach od dwóch
    miesięcy) sąd nie był skłonny wydać odpisów "od ręki" (miał na to dwa dni)
    działając wedele zasady "to nie nasz problem, takie mamy opkresy
    oczekiwania". Nadmieniam, że sprawę załatwialiśmy po upływie bankowych
    terminów, ale nawet bank (!) był skłonny przełożyć zapadalność terminu wpłay
    o te dwa dni, by wpłata kolenych 600 zł nie była konieczna.
    Dodam jeszcze, że w sądzie tłumaczyli mi, że "trzeba było sobie pilnować"...
    Ale przecież wszyscy mamy dużo spraw na głowie i chyba po to m.in. sąd
    pobiera opłatę (ponad 1200 zł), by w stosownym czasie wysłać także
    zawiadomienie... Poza tym gdybym dowiadywał się wcześniej, zostałbym zapewne
    pouczony, że "sprawa jest w toku i proszę czekać na zawiadomienie".

    Pozdrawiam
    mantes
    ----------------------
    m...@g...pl

  • 2. Data: 2003-12-03 16:36:08
    Temat: Odp: Odszkodowanie od sądu?
    Od: "DorianG" <o...@k...pl>

    KPC
    Art. 626 (10). § 1. O dokonanym wpisie sąd zawiadamia uczestników
    postępowania. Nie zawiadamia się uczestnika, który na piśmie zrzekł się
    zawiadomienia.
    § 2. Zawiadomienie zawiera istotną treść wpisu.
    § 3. Apelację od wpisu wnosi się w terminie dwóch tygodni od doręczenia
    zawiadomienia o wpisie. Dla uczestnika, który zrzekł się zawiadomienia,
    termin ten biegnie od dnia dokonania wpisu.

    Widzisz więc sam, że niestety nie ma określonych terminów zawiadamiania. Ja
    byłem w podobnej sytuacji. Pewnie gdybym nie doglądał osobiście sprawy, to
    sekretarki jeszcze długo zwlekałyby z wysłaniem mi zawiadomienia. Na
    szczęście wcześniej dowiedziałem się, jak to w praktyce funkcjonuje.
    DG