  • 1. Data: 2005-11-04 12:13:49
    Temat: Odrzucenie spadku
    Od: "bleh" <o...@p...onet.pl>

    Witam .
    Bardzo prosze o poradę.
    Chodzi o dziedziczenie ustawowe.
    Umiera mężczyzna, z żoną byli po rozwodzie, mają jednego
    syna,
    który spadek (długi) odrzuca.
    I tu moje pytanie, czy w takim wypadku do "głosu" dochodzi
    druga grupa spadkobierców- rodzice i rodzeństwo zmarłego,czy
    też sprawa kończy się na pierwszej grupie- czyli jedynym
    synu?
    Dzięki za odpowiedź.

  • 2. Data: 2005-11-04 12:28:18
    Temat: Re: Odrzucenie spadku
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

> [...]
    > druga grupa spadkobierców- rodzice i rodzeństwo zmarłego,czy
    > też sprawa kończy się na pierwszej grupie- czyli jedynym

    Tak, w drugiej kolejnosci powolani beda rodzice i rodzenstwo zmarlego, a syn
    bedzie traktowany, jakby nie zyl w chwili otwarcia spadku

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 3. Data: 2005-11-04 13:14:38
    Od: "bleh" <o...@p...onet.pl>

    Michał Wilk"napisał ...
    | Tak, w drugiej kolejnosci powolani beda rodzice i
    rodzenstwo zmarlego, a syn
    | bedzie traktowany, jakby nie zyl w chwili otwarcia spadku

    A jeśli spadku nie odrzuci (właściwie jego matka, gdyż jest
    niepełnoletni),
    a jest chroniony prawem przed spadkiem "ujemnym"?
    Rodzice i rodzeństwo już mają zacząć się martwić
    i umawiać wizytę u notariusza ( nie minęło pół roku od
    śmierci spadkodawcy)?

  • 4. Data: 2005-11-04 14:00:04
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    bleh wrote:

    > A jeśli spadku nie odrzuci (właściwie jego matka, gdyż jest
    > niepełnoletni),

    Nie jestem pewien, ale chyba matka tu nie wystarczy - potrzebna decyzja
    sądu rodzinnego.

  • 5. Data: 2005-11-04 14:10:48
    Od: "bleh" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jureq" |
    | Nie jestem pewien, ale chyba matka tu nie wystarczy -
    potrzebna decyzja
    | sądu rodzinnego.

    Prawie napewno.
    Chodzi mi jednak o to, czy w wypadku nieodrzucenia przez
    nieletniego spadku
    przechodzi on (spadek) na drugą grupę spadkobierców
    (rodziców i rodzeństwo zmarłego).
    Spadek ma same pasywa i syn jako nieletni jest przed takim
    spadkiem chroniony prawem.
    Jeśli go nie odrzuca- to znaczy, że przyjmuje.
    Ponieważ jest to niezbyt interesujący spadek, czy następna
    grupa spadkobierców powinna zawczasu zrzec się go, czy też
    nie obawiać, że ewentualnie obciąży on ich kieszenie?

  • 6. Data: 2005-11-04 14:55:49
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    bleh wrote:

> [...]
    > Spadek ma same pasywa i syn jako nieletni jest przed takim
    > spadkiem chroniony prawem.
    > Jeśli go nie odrzuca- to znaczy, że przyjmuje.

    Policz co wyjdzie taniej: zrzeczenie przez sąd czy ustawowe przyjęcie z
    dobrodziejstwem inwentarza i wynikająca z niego inwentaryzacja spadku
    przez komornika.

    > Ponieważ jest to niezbyt interesujący spadek, czy następna
    > grupa spadkobierców powinna zawczasu zrzec się go, czy też
    > nie obawiać, że ewentualnie obciąży on ich kieszenie?

    Powinni też odrzucić. To liczy się tak jakby odrzucający nie dożył
    otwarcia spadku.

  • 7. Data: 2005-11-04 15:41:35
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

> [...]
    > grupa spadkobierców powinna zawczasu zrzec się go, czy też
    > nie obawiać, że ewentualnie obciąży on ich kieszenie?

    Jezeli przyjmuje, to on jest spadkobierca, a nie pozostali krewni

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 8. Data: 2005-11-04 16:01:07
    Od: "bleh" <o...@p...onet.pl>

    Bardzo dziękuję za odpowiedzi,
    szczególnie Panu Michałowi, gdyż nosi nazwisko,
    którym posługiwałam się dwadzieścia parę lat :))

  • 9. Data: 2005-11-04 17:25:05
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    jureq napisał(a):
    > Policz co wyjdzie taniej: zrzeczenie przez sąd czy ustawowe przyjęcie z
    > dobrodziejstwem inwentarza i wynikająca z niego inwentaryzacja spadku
    > przez komornika.

    spis inwentarza niekoniecznie

    KG